تاریخ انتشار: ۰۶:۲۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

نهضت آزادی و جبهه ملی در پیچ قانونی شدن!/ مبارزان دیرین در انتظار چراغ سبز وزارت کشور

این هفته محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران گفته بود همه طیف‌ها از ملی ــ مذهبی گرفته تا اصولگرا، باید به میدان بیایند و همان‌طور که حزب اراده ملت کنگره برگزار می‌کند، نهضت آزادی و جبهه ملی هم باید بتوانند کنگره برگزار کنند.

نهضت آزادی و جبهه ملی در پیچ قانونی شدن!

رویداد۲۴  دو سال است که از وفات عبدالعلی ادیب برومند رئیس شورای مرکزی و رهبر جبهه ملی ایران می‌گذرد اما همچنان جبهه ملی از انتخاب جانشین برای او ناتوان بوده است. برومند از دهه هفتاد برای احیای جبهه ملی تلاش کرد. او تفریبا تا نود سالگی در این مسئولیت قرار داشت و بارها به نهادهای امنیتی احضار شد.  جبهه ملی از دوران مصدق  به بعد همواره در جایگاه اپوزیسیون تعریف شده است. چه زمانی که محمدرضا پهلوی کمر به حذف آنان بسته بود و چه بعد از انقلاب که بعد از مواضع رهبران این حزب درباره قانون قصاص، مرتد خطاب شدند.

این هفته هم شورای مرکزی جبهه ملی ایران در نظر داشت در روز دوشنبه ۲٣ مهرماه ۹۷ پس از سه سال ممانعت‌های مکرر، جلسه‌ای در منزل یکی از اعضاء برگزار کند. اما گفته شد با اخطار و هشدار دستگاه‌های امنیتی برای چندمین بار از تشکیل جلسه شورای مرکزی جبهه ملی ایران جلوگیری به عمل آمد. قرار بود در جلسه شورا انتخابات درون گروهی این سازمان و انتخاب رئیس شورای مرکزی پس از درگذشت ادیب برومند انجام شود.

علی باقری مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت خاتمی به رویداد۲۴ می‌گوید: در دولت اصلاحات نهضت آزادی درخواستی برای تشکیل حزب نداشت و از نظر وزارت کشور دولت خاتمی هم فعالیت آن‌ها غیر قانونی نبود.
 
این هفته محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس در کنگره حزب اراده ملت جملاتی به زبان آورد که حساسیت‌های فراوانی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد. صادقی گفته بود همبستگی اجتماعی نیاز امروز کشور است. همه طیف‌ها از ملی ــ مذهبی گرفته تا اصولگرا، باید به میدان بیایند و همان‌طور که حزب اراده ملت کنگره برگزار می‌کند، نهضت آزادی و جبهه ملی هم باید بتوانند کنگره برگزار کنند.

صحبت‌های محمود صادقی در رسانه‌های اصلاح‌طلب هم انعکاس چندانی نیافت، اما واکنش فراوانی در میان اصولگرایان داشت. خبرگزاری تسنیم، سایت خبری فردا و روزنامه صبح نو مطالب تندی علیه محمود صادقی منتشر کردند.
 
سایت آنا که در مدیریت جدید دانشگاه آزاد، یکی از تریبون‌های اصلی جریان تندرو کشور شده با تیتر «محمود صادقی برای حیات مجدد جریانی مرتد زمینه‌سازی می‌کند» به استقبال صحبت‌های محمود صادقی رفت.
 
روزنامه صبح نو هم که دیدگاه‌های نزدیکان سردار قالیباف را منعکس می‌کند در گزارشی نوشت بررسی سوابق نهضت آزادی و جبهه ملی نشان می‌دهد درخواست آقای صادقی که خود را حقوقدان می‌نامد برای ادامه فعالیت این دو حزب در حالی است که از بعد از انقلاب اسلامی نهضت آزادی و جبهه ملی هیچ کدام نتوانستند مجوز فعالیت خود را از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اخذ کنند، بنابراین سخنان نماینده اصلاح‌طلب مجلس نه تنها در حیطه اختیاراتش نیست بلکه از لحاظ قانونی محلی از اعراب هم ندارد.

رهبران نهضت آزادی و نیرو‌های ملی مذهبی، با وجود انتقادات تند رهبران اصولگرا، از سوی رهبر ایران به عنوان منتقئدان منصف نام برده می‌شوند. آیت الله خامنه‌ای درباره بازرگان تعبیر «مبارزان دیرین با رژیم ستمشاهى»، «پیشروان ترویج و تبیین اندیشه‌هاى ناب اسلامى با زبان و منطق و شیوه‌ نوین» را به کار برده بود و درباره سحابی نیز گفته بود «اختلاف برخی از دیدگاه‌هایش با مسئولان کشور، وی را به وادی بی‌انصافی و غرض‌ورزی سوق نداد. او مردی دیندار و متعبد و درست کردار بود.»
 
نهضت آزادی و جبهه ملی در پیچ قانونی شدن!

برخلاف جبهه ملی و نیرو‌های ملی مذهبی که سال‌هاست محل حضور جماعت مسن شده است، نهضت آزادی در سال‌های اخیر، با وجود فشارها، فعالیت سیاسی خود را تداوم بخشیده است و جمعی از جوانان سابق دفتر تحکیم وحدت مثل عماد بهاور و علی اکرمی، جذب این حزب شده‌اند تا از ساختار سالمند محوری در آن جلوگیری شود. با این حال فعالیت‌های سیاسی آنان همچنان باعث حساسیت نهاد‌های امنیتی می‌شود.

در حال حاضر محمد توسلی سومین دبیرکل نهضت آزادی است و افرادی مثل علی‌اصغر غروی، غفار فرزدی، امیر خرم، غلامعباس توسلی، احد رضایی، محمدهادی هادی زاده، علی گرجی، هاشم صباغیان و ابوالفضل بازرگان به عنوان اعضای شورای مرکزی این حزب با رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند.
 
نهضت آزادی در انتخابات ۹۶ از حسن روحانی حمایت کرد و اعضای ارشد این حزب برای دعوت مردم برای رای دادن به روحانی، برای سخنرانی به شهر‌های مختلف ایران رفتند. کمیسیون ماده ده احزاب نیز در این چند سال تغییرات اساسی داشته و احزاب متعدد اصلاح‌طلب توانسته‌اند مجوز‌های لازم را از این کمیسیون برای تداوم فعالیت سیاسی دریافت کنند. اما هنوز مشخص نیست چقدر اراده و انگیزه در دولت و اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان وزارت کشور وجود دارد تا نهضت آزادی بتواند با حساسیت‌های کمتری فعالیت سیاسی خود را تداوم ببخشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان