تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
تحلیلی بر سخنرانی رئیس جمهور ترکیه؛

چرا اردوغان درباره قتل خاشقجی، همه چیز را نگفت؟/ مدارک قتل روزنامه‌نگار سعودی چگونه در رسانه‌های ترکیه منتشر می‌شوند؟

هدف اردوغان، وارد آوردن بیشترین ضرر به بن سلمان است، تا آنجا که یا از منصبش برکنار شود یا سیطره او بر سیاست خارجی عربستان، به حداقل برسد.

چرا اردوغان درباره قتل خاشقجی، همه چیز را نگفت؟/ مدارک قتل روزنامه‌نگار سعودی چگونه در رسانه‌های ترکیه منتشر می‌شوند؟

 رویداد۲۴ عربی پست نوشت: روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی تصریح کرد که رئیس جمهور ترکیه از تمام اطلاعات موجود در مورد قتل جمال خاشقجی پرده برداری نکرد تا بتواند از این مساله برای وارد کردن فشار بیشتری به ریاض، در راستای سرنگونی، ولیعهد سعودی یا حداقل کاهش نفوذ و قدرت او، استفاده کند.

اردوغان مدعی بود که سخنرانی اش از حقیقت کامل قتل خاشقجی رونمایی می‌کند، اما در سخنانش به جزئیات ماجرا اشاره‌ای نکرد. به نظر می‌رسد ترکیه که از پروتکل دیپلماسی، حق حاکمیت و مصونیت سفارت‌های کشور‌های خارجی در خاک خود آگاه است، مستقیما در مورد هر عملیات شنود غیرقانونی که در کنسولگری عربستان اتفاق افتاده باشد، نگران است، از این رو اقدام به انتشار برخی اسناد مربوط به قتل خاشقجی، از طریق رسانه‌های ترک کرد.

اردوغان نمی‌تواند به صورت علنی نشان دهد که از قرار گرفتن مملکت سعودی در شرایطی سخت و آزار دهنده، خوشحال است و با توجه به اینکه نتایج تحقیقات ترکیه می‌تواند پیامد‌های سیاسی و دیپلماتیک بسیاری برای ترک‌ها داشته باشد، رئیس جمهور این کشور تا کنون با احتیاط با این مساله برخورد کرده است.

لیست سوالاتی که اردوغان در صحبت‌هایش در مورد مکان وجود جسد جمال خاشقجی و هویت افرادی که در این جنایت نقش داشته‌اند، مطرح کرد؛ برای تاثیرگذاری برنامه‌ریزی نشده بود. بلکه سوالات مذکور، همان نکاتی را در برداشت که رئیس جمهور ترکیه انتظار داشت ملک سلمان از، ولیعهد سعودی، پسر خود، بپرسد.

در واقع، سخنرانی اردوغان به معنای زمینه سازی برای متوجه کردن مسئولیت قتل خاشقجی به بن سلمان بود؛ چرا که رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد که موسسات امنیتی و اطلاعاتی اسنادی در دست دارند که ثابت می‌کند این قتل به شکلی برنامه ریزی شده اتفاق افتاده است.

شاید هدف اردوغان آن است که پادشاه سعودی را در این مورد قانع کند که تنها راه نجات ابروی عربستان، برکناری، ولیعهد یا حداقل محدود کردن اختیارات اوست. در نهایت، به احتمال زیاد، اردوغان و مدارکی که پلیس ترکیه در دست دارد، سرنوشت بن سلمان را مشخص خواهد کرد و سخنرانی روز سه شنبه اردوغان، تنها شراره نخستین این آتش را روشن کرد.

آماندا سلوت مسئول سابق وزارت خارجه آمریکا، در اندیشکده بروکینگز واشنگتن می‌نویسد: «هدف نهایی اردوغان، وارد آوردن بیشترین ضرر ممکن به بن سلمان است، تا آنجا که یا به کلی از منصبش برکنار شود یا اینکه سیطره وی بر سیاست خارجی عربستان، به حداقل برسد؛ و با توجه به اینکه دایره اختیارات ترکیه به تنهایی برای رسیدن به این مهم کافی نیست، آنکارا امیدوار است که رئیس جمهور آمریکا یا پادشاه عربستان، در این باره اقدامی کنند.»

 

منبع: انتخاب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان