تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷
از دیدار برای تغییر نظام ایران تا قتل روزنامه‌نگار عرب؛

رد پای افسر اطلاعاتی مظنون به قتل جمال خاشقجی در تیم سیاسی ترامپ

یک رسانه آمریکایی با اشاره به اسناد موجود در تحقیقات مربوط به یافتن سرنخ‌های دخالت خارجی‌ها در انتخابات آمریکا نوشت: جاسوس عربستانی که گفته می‌شود قرار است توسط محمد بن سلمان قربانی قتل خاشقجی معرفی شود، یکی از مغز‌های متفکر استراتژی تغییر نظام در ایران توسط دولت ترامپ بوده است.
رد پای افسر اطلاعاتی مظنون به قتل جمال خاشقجی در تیم ترامپ
رویداد۲۴ ژنرال احمد العسیری، یکی از سران اطلاعات عربستان و فرمانده عالی عربستان در حمله به یمن که به نظر می‌رسد قرار است در پی قتل جمال خاشقجی توسط محمد بن سلمان عامل جنایت معرفی شود، کمی بعد از تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور برای دیدار با مایکل فلین مشاور امنیت ملی اسبق ترامپ و اعضای تیم انتقال به نیویورک سفر کرده بود. موضوع دیدار آن‌ها تغییر نظام در ایران بود.
 
نیویورک تایمز چندی پیش در گزارشی نوشت که سران عربستان به دنبال مقصر معرفی کردن سرلشکر احمد العسیری از مقامات اطلاعاتی و یکی از مشاوران محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به عنوان قاتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی است.

دیلی بیست در گزارشی نوشت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، العسیری را در ژانویه ۲۰۱۷ برای یک دیدار مهم از ریاض خارج کرده است. این جلسات به عنوان بخشی از پرونده دخالت خارجی‌ها در انتخابات آمریکا تحت بررسی‌های دفتر روبرت مولر قرار گرفته است. یکی از افراد نزدیک به این بازجویی‌ها اطلاعاتی از این پرونده را به این رسانه آمریکایی درز داده است.
 
این دیدار‌ها در نیویورک با میانجی گری جرج نادر شهروند آمریکایی لبنایی که رابطه نزدیکی با سران اماراتی دارد انجام شد. جول زمل استراتژیست شبکه‌های اجتماعی اسرائیلی نیز در این دیدار‌ها حضور داشت. او نیز در پرونده دخالت خارجی‌ها در انتخابات آمریکا تحت بازجویی قرار گرفته است.
 
بر اساس گفته‌های منابع آگاه استیو بنون در جریان همه گفت‌وگو‌ها در باره تغییر نظام در ایران در این دیدار ماه ژانویه قرار داشته است. این دیدار با محوریت استراتژی‌های چندجانبه برای ریشه کن کردن رژیم کنونی ایران از جمله تاکتیک‌های اقتصادی، اطلاعاتی و نظامی برای تضعیف دولت در تهران انجام گرفت.
 
به گزارش رویداد۲۴ اوایل امسال نیویورک تایمز در گزارشی به تلاش‌های جرج نادر برای ترویج نقشه خرابکاری اقتصادی علیه ایران اشاره کرده بود. برنامه‌ای که در بهار ۲۰۱۷ در دیدار‌های مشترکی میان عربستان، امارات و مقام‌های آمریکا تدوین شده بود. معلوم نیست که این دیدار همان دیداری باشد که احمد العسیر در آن شرکت کرده و درباره پروژه تغییر نظام در ایران صحبت کرده است.
 
جان مک لاگن افسر سابق سازمان سیا به دیلی بیست گفته این مساله و دیدار‌های مخفیانه برای من به عنوان یک افسر سابق اطلاعاتی بسیار نگران کننده است.
 
این دیدار محرمانه که در نیویورک انجام شده، تا کنون افشا نشده بود و این نشان دهنده عمق اقدامات مقامات خارجی و قدرت‌های میانجی و واسطه برای اعمال نفوذ بر نحوه اداره امور توسط دولت ترامپ در تصمیم‌های بسیار حساس سیاست خارجی اوست.
 
این نشست نیویورک درست زمانی انجام شده که تیم ترامپ در حال طرح ریزی استراتژی ایران بودند و به دنبال افرادی بودند که بتوانند بر روی نقشه مقابله با نفوذ ایران فعالیت کنند. عربستان و امارات دو کشوری اند که بیشترین تلاش را برای جلوگیری از اعمال نفوذ ایران در منطقه دارند.
 
یکی از مقام‌های سابق پنتاگون به دیلی بیست گفته اینکه العسیری در چنین دیداری باتیم ترامپ در آن زمان حساس دیدار داشته باشد، با این فرضیات منطقی است. این تیم با بسیاری از ذی نفوذان خارجی و سعودی که به شدت به دنبال پروژه‌های ضد ایران بودند دیدار داشته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان