تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۷
نخست وزیر جدید پاکستان حسن نیتش را به ایران ثابت کند؛

پرونده میرجاوه؛ آزمون عمران خان

ربوده شدن ۱۴ نفر از نیرو‌های هنگ مرزی ایران در میرجاوه و انتقال آنان به خاک پاکستان، ضمن اینکه مجددا موضوع امنیت مرزی را برجسته کرد، آزمونی برای «عمران خان» نخست وزیر جدید این کشور است تا حسن نیت خود را به ایران اثبات کند.
پرونده میرجاوه؛ آزمون عمران خان
رویداد۲۴ از زمان ربوده شدن نیرو‌های هنگ مرزی کشورمان در نقطه صفر مرزی با پاکستان چند روز می‌گذرد، اما هنوز اقدام جدی و در خور انتظار از سوی این کشور همجوار صورت نگرفته است.

بامداد ۲۴ مهرماه بود که خبر ربوده شدن چند تن از بسیجیان و نیرو‌های هنگ مرزی میرجاوه در یک پایگاه مراقبتی مرزی در رسانه‌های مختلف انعکاس یافت و پس از آن، گروهک تروریستی «جیش العدل» با انتشار دو تصویر از نیرو‌های ربوده شده در کانالی منتسب به خود، مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت.

در واکنش به آن، سپاه بیانیه منتشر کرد که در آن بر اقدامات جدی نیرو‌های دفاعی و امنیتی مستقر در مناطق مرزی در عملیات تعقیب اشرار، تروریست‌ها و عوامل نفوذی دشمن اشاره شد. ضمن اینکه بیانیه مذکور از دولت پاکستان می‌خواست با اشرارو تروریست‌هایی که در جوار مرز‌های آنان لانه کرده و از سوی برخی کشور‌های مرتجع شرور و تروریست پرور منطقه حمایت و به کارگیری می‌شوند، برخورد جدی داشته و به سرعت نسبت به آزادی و تحویل مرزبانان اقدام کند.

تا کنون مقامات ایران و پاکستان در سطوح مختلف دیپلماتیک تلاش‌هایی را برای نجات ربوده شدگان انجام داده و وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از این حادثه آورده است که ارتش‌های ایران و پاکستان تحت مکانیسم مشترکی که سال گذشته در خصوص آن به توافق رسیدند، در حال فعالیت و همکاری هستند تا بدانند که این نیرو‌های مرزبان ایرانی در چه مکانی هستند.

یکی از مهمترین مسائل مرتبط با این کشور دوست و همسایه بحث حفظ امنیت مرز‌ها است و به ندرت می‌توان جلسه و نشستی را میان مقامات تهران و اسلام آباد مشاهده کرد که در آن موضوع امنیت مرز‌ها مطرح نشده باشد.

این نخستین بار نیست که گروهک تروریستی مذکور به ربایش مرزبانان کشورمان اقدام می‌کند. ١٨ بهمن ۱۳۹۲ نیز پنج سرباز دیده بان کشورمان در مرز جکیگور سیستان وبلوچستان مفقود شدند که مسئولیت آن را گروه تروریستی جیش العدل بر عهده گرفت؛ پرونده‌ای که در نهایت با آزادی چهار سرباز و شهادت یک نفر دیگر بسته شد و رایزنی ریش سفیدان بیش از هر موضوعی در پایان یابی گروگان گیری اثرگذار بود.

همچنین اردیبهشت ماه امسال نیز این گروهک تندرو در جریان درگیری با مرزبانان کشورمان در میرجاوه، ۹ نفر را به شهادت رسانده، دو نفر را مجروح و یک تن دیگر را به گروگان گرفتند. پس از وقوع این رویداد تروریستی، «حسن روحانی» رییس جمهوری کشورمان در نامه‌ای خطاب به «محمد نواز شریف» نخست وزیر وقت پاکستان با اظهار تاسف از این حمله، خواستار پیگرد قانونی عاملان این اقدام تروریستی شد.

اقدام دیگر جمهوری اسلامی احضار «آصف دورانی» سفیر پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه و ابلاغ مراتب اعتراض به سفیر این کشور بود. در جریان احضار سفیر پاکستان به وی اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران قویا انتظار دارد طرف پاکستانی اقدامات جدی و اساسی برای بازداشت تروریست‌ها و مجازات آنان انجام دهد.

این رویداد تروریستی زمینه را برای سفر هیات مشترک سیاسی، نظامی و امنیتی به همسایه شرقی فراهم کرد. این نخستین باری بود که هیاتی در این سطح از کشورمان عازم اسلام آباد شد تا به صورت جدی مسائل مرزی را پیگیری کند. اهمیت این سفر را می‌توان از ترکیب هیات ایرانی و طرف مذاکره خارجی دریافت. در هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران در کنار وزیر امور خارجه، شخصیت‌های موثر دیگری همچون سردار «غلامرضا محرابی» معاون رییس ستادکل نیرو‌های مسلح، سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، «محمدحسین ذوالفقاری» معاون امنیتی وزارت کشور و «علی اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان نیز حضور داشتند.

در دولت تدبیر و امید روابط ایران با کشور‌های همجوار رو به بهبودی و گسترش نهاد و سفر فروردین ماه ۱۳۹۵ رئیس جمهوری کشورمان به پاکستان از جمله گام‌های رو به جلوی دولت با هدف گسترش روابط دوجانبه با این کشور همسایه بود. این نخستین دیدار رسمی یک رییس جمهوری ایران از پاکستان در ۱۴ سال گذشته به شمار می‌رفت که دست کم به امضای شش سند همکاری انجامید.

هر چند سند‌های همکاری بیشتر در حوزه اقتصادی بود، اما در جریان این سفر دو روزه، گفت: وگو‌هایی نیز در ارتباط با مسائل مرزی میان دو کشور انجام شد و رییس جمهوری در این باره اظهار کرد: بدون، تردید امنیت پاکستان امنیت ما است و امنیت ایران امنیت پاکستان، مخصوصا برای امنیت مرز‌های شرقی ایران و مرز‌های غربی پاکستان باید بیش از گذشته تلاش کنیم.

در انتخابات پارلمانی پاکستان که پنجشنبه ۴ مرداد امسال برگزار شد و عمران خان رهبر حزب «تحریک انصاف» به پیروزی دست یافت و در جایگاه نخست وزیری قرار گرفت، امید‌ها برای گسترش روابط دوجانبه تهران و اسلام آباد افزایش یافت؛ رخدادی که ۸ شهریورماه «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان را راهی اسلام آباد کرد.

در جریان سفر ظریف به پاکستان دیدار و گفت: وگو‌های مهمی انجام گرفت که ملاقات با «عمران خان» نخست وزیر جدید، «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه، «اسد قیصر» رییس مجلس ملی، ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش و «اسد عمر» وزیر امور اقتصاد و دارایی پاکستان برجسته بود؛ دیدار‌هایی که به صورت جداگانه انجام گرفت تا تکه‌های پازل مناسبات ایران و پاکستان یکی پس از دیگری در کنار یگدیگر قرار گیرد.

در همین ارتباط، وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفرش به پاکستان و پس از بازگشت به تهران در توییتر خود به دیدار‌های انجام شده اشاره کرد و نوشت «در هشتمین سفرم به پاکستان، افتخار داشتم اولین وزیر خارجه‌ای باشم که به دیدار دولت جدید پاکستان رفتم. در این سفر بر گسترش روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی تاکید شد. همسایگان اولویت ما هستند.»

اینک با توجه به اینکه ربوده شدگان و همچنین تروریست‌ها در خاک پاکستان هستند، مسئولیت بیش از هر طرفی بر عهده اسلام آباد و نخست وزیر جدید این کشور است. از آنجا که این نخستین رخدادی مرزی است که در دولت جدید پاکستان اتفاق افتاده، مواضع عملکرد عمران خان در قامت نخست وزیر جدید از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین انتظار می‌رود عمران خان ضمن توجه جدی به این پرونده، به امنیت مرزی خود با ایران همانند مرز‌های خود با هند و افغانستان بها دهد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان