تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷
ظریف در کنفرانس خبری مشترک مطرح کرد؛

نشست سه جانبه بعدی در ایران/ ترکیه و آذربایجان در حمایت از برجام نقش خوبی داشتند

محمد جواد ظریف از برگزاری نشست سه جانبه بعدی وزیران امور خارجه ایران، ترکیه و آذربایجان در ایران خبر داد و گفت ممکن است این نشست نه در تهران بلکه در یکی دیگر از شهرهای ایران برگزار شود.

رویداد۲۴ وزیر امور خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ترکیه و آذربایجان ضمن تبریک روز ملی ترکیه به مردم و دولت ترکیه و افتتاح غرورآمیز فرودگاه استانبول اظهار کرد: حتما این فرودگاه نقش بسیار خوبی را در نزدیک کردن کشورهای منطقه و جهان ایفا خواهد کرد.

وی هم‌چنین به دوستان ترک و آذربایجانی خود افتتاح پالایشگاه "استار" را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این اقدام، حرکت جدیدی در همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

ظریف در ادامه ضمن قدردانی از میزبانی ترکیه برای برگزاری ششمین جلسه همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان و تلاش دیپلمات‌ها و همکاران سه کشور برای تهیه بیانیه پایانی گفت که این بیانیه بسیار خوب تهیه و صادر شد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: بیانیه پایانی سه کشور، نشان‌دهنده تاریخ، فرهنگ، دین و روابط دراز مدت مشترک طولانی است که نشان می‌دهند این کشورها برای همکاری در جهت توسعه منطقه و بهبود زندگی مردم‌شان و تامین صلح و امنیت منطقه که متاسفانه با چالش‌های متعدد رو به رو است اراده مشترک دارند. کشورهای ما درباره مسایل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه از جمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسایل از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود.

وی اظهار کرد: ما همواره تاکید کردیم مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود و این مساله در بیانیه پایانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

ظریف از همتایان ترک و آذربایجانی خود برای حمایت‌شان از برجام و تاکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب این توافق و محکومیت اقدامات یک‌جانبه که نه تنها علیه یک کشور که علیه صلح و امنیت بین‌الملل و روابط معقول و قانونمند بین کشورهاست و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در این کنفرانس خبری،‌ گفت: سه کشور امکانات خوبی برای همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، علوم و فن‌آوری و فرهنگی و انسانی داشته و داریم و می‌توانیم آن‌ها را تسهیل و گسترش دهیم. امروز با اقتصاد دانش بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم و سه کشور این توان را دارند در این حوزه همکاری خوبی داشته باشند.

ظریف هم‌چنین از همکاری سه کشور در بخش خصوصی حمایت و بر ضرورت آن تاکید کرد و گفت: ما از ایجاد یک چارچوب (فروم) مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور استقبال می‌کنیم و این را گام جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. هم‌چنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرکی مهم هستند.

وی ادامه داد: امروز تصمیم گرفتیم که نیاز است کارشناسان سه کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه ساله آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان