تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
دیلی صباح ترکیه در یادداشتی نوشت؛

چرا آذربایجان به دستور جان بولتون برای منزوی کردن ایران توجه نمی‌کند؟

آذربایجان نشان داده سیاست خارجی خود را بر اساس اصل توازن و بی طرفی در مورد اختلافات با همسایه‌ها تدوین کرده است. از طرفی هر گونه اختلاف نظر با ایران به معنای تقویت ارمنستان، دشمن شماره یک آذربایجان است.
چرا آذربایجان به دستور جان بولتون برای منزوی کردن ایران توجه نمی‌کند؟
رویداد۲۴ آذربایجان در یک منطقه پیچیده واقع است. سه کشور همسایه این کشور یعنی ایران، روسیه و ترکیه، هر سه بازیگران کلیدی عرصه سیاست بین المللند. این روزها این کشورها به دلیل موضوعاتی که در آن درگیرند در صدر اخبار جهان قرار دارند.

روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح» با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی آذربایجان به یکی از مهمترین موضوعات جهان امروز یعنی تحریمهای آمریکا علیه ایران اشاره کرده و نوشت: به طور طبیعی از آذربایجان به عنوان یک کشور همسایه ایران و متحد آمریکا خواسته شده که در برابر ایران ایستادگی کند. این درخواستی است که جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا در سفر خود به باکو مطرح کرده است. در واقع با توجه به اینکه باکو روابط بسیار خوبی با غرب، اسرائیل و ایران دارد، موضع آذربایجان جالب توجه است. به نظر می رسد موضع باکو در قبال ایران به دلایل مختلف تغییری نکرده است.
 
دلیل اول اینکه، آذربایجان تعادل در سیاست خارجی در قبال همسایگانش را از زمان حیدر علی اف در 25 سال پیش تا کنون حفظ کرده است. پیش تر در زمان اعلام استقلال در سال 1991، جبهه ملی آذربایجان به قدرت رسید و سیاست خارجی تندی را در قابل روسیه و ایران در پیش گرفت. آنها با تهدید یکپارچگی سرزمینی ایران از طریق تشویق گروه های آذری که 25 درصد جمعیت ایران را تشکیل میدهند سعی داشتند نفوذ روسیه را از بین ببرند.
 
جبهه ملی و رهبر این جبهه یعنی ابولفضل ایلچی مشکلاتی را برای کشور به وجود آوردند که هنوز هم در درگیری های مرزی ناگورنو و قره باغ جلوه گر است.
 
اظهار نظر های تند ایلچی و اهداف غیر واقع بینانه سیاست خارجی او به آشوب در کشور منجر شد که عامل اصلی حمایت مردم از حیدرعلی اف بود. درسی که از این سیاست غیر موفقیت آمیز گرفته شد این بود که سیاست خارجی آذربایجان به سمت تعادل پیش رفت.

دومین مساله مهم در باره موضع پیچیده آذربایجان، روابط این کشور با ایران است. اگرچه روابط باکو با تهران به اندازه روابط آنها با سایر بازیگران مهم منطقه از جمله روسیه و ترکیه خوب نیست اما این روابط بر اساس منافع ملی طراحی شده است. صادرات گاز طبیعی آذربایجان به ایران در ازای تامین گاز طبیعی و سایر اقلام توسط ایران برای نخجوان یکی از نشانه های این سیاست است.

از این گذشته وجود پتانسیل زیاد صنعت توریسم بین دو کشور سبب شده آذربایجان از زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده به این صنایع روی بیاورد. علاوه بر اینها، هر مشکلی که بین ایران و آذربایجان رخ دهد، به نفع ارمنستان تمام خواهد شد. ارمنستان دشمن آذربایجان است و به نفع آذربایجان است که این کشور را در انزوا نگه دارد.

از همه اینها گذشته حوادث سال قبل و پایان درگیری بر سر سهم کشورهای حاشیه خزر از این دریاچه که آذربایجان و ایران بر سر آن اختلاف نظر داشتند نیز مساله مهمی بود. در ماه آگوست همه کشورهای حاشیه خزر کنار هم جمع شدند و بر سر رسیدن به یک راه حل برای این مشکل به توافق رسیدند.

در گذشته چنین وضعیت هایی وجود داشت، نه تنها در مورد ایارن بلکه درباره همه کشورهای همسایه. باکو بر موضع بی طرف خود در همه موضوعات مشابه پافشاری کرده بود. موضع آذربایجان میتواند با دو مثال متاخر توضیح داده شود:

اول؛ بحران جدی میان اسرائیل و ترکیه که هر دو شرکای مهم آذربایجانند. آذربایجان روابط فرهنگی عمیقی با ترکیه دارد و همواره توسط ترکیه در مسائل مرزی از جمله درگیری ناگورنو و قره باغ مورد حمایت واقع شده است. اسرائیل نیز شریک استراتژیک باکوست به ویژه اینکه قراداد امنیتی دو جانبه ای بین این دو منعقد شده است. باگو سعی کرد موضع بی طرفی را در این بحران حفظ کند و به نظر این دیپلماسی آنها موفقین آمیز بود.

دوم؛ زمانی که بحران جنگنده بین روسیه و ترکیه به وجود آمد، باکو با مشکلات جدی رو به رو شد. حفظ موضع بی طرفی در این موضوع بسیار مخاطره آمیز بود. با این حال اذربایجان در این مورد نیز بی طرف ماند و نقش کلیدی در حل و فصل مشکل میان مسکو و انکارا داشت. این بحران در نهایت به فرصتی برای همه طرف ها تبدیل شد.

علی رغم این واقعیت که اذربایجان شریک آمریکاست، اینکه گمان کنیم اقدامی را برای منزوی کردن ایران انجام خواهد داد، غیر واقع بینانه است. یکی از دلایل غیر واقع بینانه بودن چنین انتظاری، اهمیت ایران برای آذربایجان به عنوان یک همسایه مرزی است. از این گذشته ایران یک کشور کلیدی برای باکو است و هر تنشی بین باکو و تهران به نفع ارمنستان تمام خواهد شد. چیزی که طبیعتا آذربایجان به دنبال آن نیست.

علاوه بر همه اینها، تحولات اخیر نشان میدهد روابط دو جانبه ایران وآذربایجان تقویت شده است. توافق اخیر در دریای خزر یکی از آنهاست. همه اینها نشان میدهد آذربایجان به ساز آمریکایی ها برای منزوی کردن ایران نخواهد رقصید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
1
6
اذرربایجان کشوری شیعه و با تاریخ مشترک با ایران هست باید از اذرباییجان در برابر ارمنستان دفا کنیم ارامنه با داشتن لابیهای قدرتمند در کنگره امریکا کوچکتریین حمایتی از ایران نمیکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
جوک نگو عمو، این آذربایجان همونیه که پهپاد هرمس اسرائیل از اونجا وارد ایران شد و تا نزدیکیهای نطنز هم رسید، ارمنستان چیکار کرده که ولش کنیم و بچسبیم به این یارو الهام آقا
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
ارمنستان همون بوده که در طول تاریخ بر علیه ایران ساسانی و اشکانی با روم یکی میشد در حالیکه بخشی از ایران بود ارمنستان همونی بود که هواپیمای ترابری ایران رو زد در اوایل استقلالش ارامنه همونهایی بودند که به خوی سلماس ماکو و روستاهاشون حمله کردند و با کشتار 300 هزار نفر قصد تجزیه شمالغربی ایران و تشکیل یک کشور در خاک ایران رو داشتند ارمنستان همونه که با داشتن لابیهای قدرتمند در کنگره امریکا کوچکترین تلاشی برای کاهش فشار به ایران نمیکنه ارمنستان همونه که بیشترین واردات گاز خودشو از روسیه انجام میده در حالیکه با ایران مرز مشترک داره ارمنستان در جنگ ایران و روس به سپاه قاجاری ایران خیانت کردند و با روسها متحد شدند ارمنستان به روسیه پایگاه داده در گیومری ولی به ایران اجازه تاسس پایگاه نداده ارمنستان همونه مساجد قره باغ رو خوکدانی کرده و قرانها رو سوزونده ارمنستان با گروهکهای پ ک ک و پژاک روابط خوبی داره که جمهوری اسلامی هستند ارمنستان همونه پول گاز رو بجاش گاو و گوسفند میده ارمنستان همونه در تابستان صادرات برق به ایران رو قطع میکنه عمو بسته یا بازم بگم؟
محمد زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
2
0
ظاهرا این آقای ناشناس با پرچم شیطان و تروریست بزرگ دنیا هیچ سوادی لز سیاست های بین الملل و استراتژیک روز دنیای امروز ندارد. لطفا کمی تاریخ بخوانید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
کلا تعطیله این یارو کدخدا پرسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
سواد استراتژیک دارین شما دونفر؟ایا میدونین ارامنه در جنگ ایران روس در قفقاز به سپاه ایران خیانت کردند و باعث شکست ایران شدند؟ایا میدونین در طول تاریخ ارامنه با رومیان با ایران پیکار داشتند؟چه در زمان اشکانیان چه زمان ساسانیان لااقل تعصب دینی ندارین که به خوکدانی کردن مساجد قره باغ اعتراض کنید دست کم انسانیت داشته باشییید تا از کشتار و مهاجرت دادن صدها هزار انسان مسلمان از قره باغ گلایه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
سواد جنابعالی از نگارش از معلومه
محمدزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
2
0
زه نظرم و طبق شواهد تاریخی ارامنه سرزمین تاریخی خود را از اشغالگران آزاد کرده اند و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
پس با این حرف تو اسرائیل هم سرزمینهای تاریخی خودشو از فلسطین گرفته و حق داره؟پس ما هم باید به افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و قفقاز حمله کنیم و با کشتار انسانها سرزمین تاریخی خودمونو بگیریم؟چه توجیه مضحکی
اذربایجان
|
Germany
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
0
وای
نظرات شما
پیشخوان