تاریخ انتشار: ۱۹:۵۳ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷

بودجه ۱۴آذر آماده است/ ۵اصل مهم در تدوین بودجه۹۸

بر اساس زمان‌بندی انجام شده برای طی فرایند تدوین لایحه بودجه سال آینده، رئیس جمهور لایحه را در ۱۴ آذر ماه به مجلس ارائه خواهد کرد. طبق آئین‌نامه‌ داخلی مجلس، باید دولت لایحه بودجه سال بعد را در نیمه آذر ماه به مجلس ببرد. البته این روال به گونه‌ای نبوده که همیشه دولت‌ها آن را رعایت کنند و به تناسب شرایط و یا سیاست‌های خود لایحه را در زمان های مختلف ارائه کرده‌اند، حتی پیش آمد در زمان دولت محمود احمدی نژاد پیش آمد در اسفند ماه یعنی حدود سه ماه دیرتر از زمان قانونی لایحه ارائه شد.
بودجه ۱۴آذر آماده است/ ۵اصل مهم در تدوین بودجه۹۸
رویداد۲۴  این‌ در حالی است که در دولت یازدهم و دوازدهم روال این‌گونه نبوده و معمولا در زمان مشخص شده و به عبارتی در همان نیمه آذر ماه روحانی لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کرده است، به استثنای لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ که در ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴  و همزمان با اجرایی شدن بر جام به مجلس رفت.

اما برای سال جاری و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ زمان‌بندی به گونه‌ای است که رئیس جمهور لایحه را در ۱۴ آذر ماه و در زمان قانونی به مجلس تقدیم خواهد کرد. بررسی روند تدوین لایحه از این حکایت دارد که از نیمه تیر ماه کارهای ابتدایی آن در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است؛ از جمله تعیین خط مشی‌ها و سیاست‌ها، تشکیل کارگروه  بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و تهیه گزارش های اقتصادی لازم برای تدوین لایحه بودجه.

در ادامه بعد از بحث و بررسی‌ها در مورد مسائل بودجه‌ای در نهایت با تدوین بخشنامه و تصویب آن در شورای اقتصاد، رئیس جمهور بخشنامه بودجه ۱۳۹۸ را در اول آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرد.

طبق زمان‌بندی انجام شده دستگاه‌ها از هشتم آبان ماه و بر اساس ضوابطی که در بخشنامه تعیین شده بود، فرصت دارند که بودجه پیش‌بینی شده خود و برآوردهای اولیه را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کنند تا این سازمان بتواند با بررسی بودجه دستگاه‌ها در نهایت سقف هزینه‌ها را تعیین و برای منابع نیز تصمیم‌گیری نهایی کند.

پیش‌بینی بر این است که بودجه دستگاه‌ها تا ۲۸ آبان ماه بررسی و کلیت آن نهایی و شورای اقتصاد تصویب شود. همچنین ۳۰ آبان ماه و هفتم آذر ماه دو جلسه‌ای است که برای بررسی و تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۳۹۸ در هیات وزیران در نظر گرفته شده و بعد از آن لایحه تا دهم آذر ماه نهایی خواهد شد.

لایحه بودجه ۱۳۹۸  قرار است تا ۱۲ آذر چاپ شده و روحانی در ۱۴ آذر ماه لایحه را به مجلس ارائه کند.

زمان‌بندی انجام شده از تقدیم لایحه در زمان قانونی حکایت دارد و باید دید که آیا روال و برنامه‌های پیش‌بینی شده طبق زمان‌بندی انجام می‌شود و لایحه در زمان مشخص به مجلس  می‌رود یا این که دچار تغییر و تاخیر خواهد شد.

با توجه به تحریم‌های احتمالی آمریکا در آبان‌ماه، سازمان برنامه و بودجه پیش‌تر اعلام کرده است که بودجه سال بعد را متناسب باشرایط پیش‌رو تدوین خواهد کرد. بخشنامه بودجه سال آینده نیز با رویکرد اصلی حس ثبات اقتصادی، مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و تعیین معیشت مردم از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده است.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان