تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۷
وزیر دادگستری ترکیه:

سعودی‌ها هرچه سریع‌تر به سوالات درباره قتل خاشقچی پاسخ دهند

وزیر دادگستری ترکیه با اشاره به سفر دادستان عربستان به استانبول، گفت که مقامات سعودی، اما به سوالات ما درباره محل جسد خاشقچی و "هماهنگ‌کننده محلی" کذایی – که ریاض ادعا می‌کند جسد به او تحویل شده – پاسخ نداده و ما خواستار همکاری کامل آن‌ها با تحقیقات هستیم.
 رویداد۲۴ «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه امروز (پنجشنبه) به مقامات سعودی هشدار داد که هرچه سریع‌تر به تمام سوالات آنکارا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول، پاسخ دهند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» گل با اشاره به سفر «سعود المعجب» دادستان کل سعودی به استانبول، گفت که مقامات سعودی، اما به سوالات ما درباره محل جسد خاشقچی و "هماهنگ‌کننده محلی" کذایی – که ریاض ادعا می‌کند جسد به او تحویل شده – پاسخ نداده و ما خواستار همکاری کامل آن‌ها با تحقیقات هستیم.

وی با بیان اینکه دادستانی ترکیه خود رأسا تحقیقات عمیق‌تری را برای یافتن پاسخ سوالات بی‌جواب از سعودی‌ها اجرا می‌کند، تاکید کرد: «کسی نمی‌تواند این مسئله را لاپوشانی کند. مسئولیت قتل خاشقچی غیرقابل اجتناب است، زیرا این مسئله اکنون جهانی شده است».

وزیر دادگستری ترکیه درباره احتمال سفر «عرفان فیدان» دادستان کل استانبول به عربستان سعودی، توضیح داد: «این به صلاحدید خود دادستان است، ولی به نظرم این مسئله مطرح نخواهد بود، زیرا صحنه جرم در ترکیه واقع شده است».

دادستان کل سعودی سه روز پیش (۷ آبان) برای دیدار با دادستان استانبول و همچنین بازدید از کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول سعودی در این شهر، به ترکیه سفر کرده بود. برخی منابع می‌گویند که پرونده‌ای ۱۵۰ صفحه‌ای از یافته‌های پلیس ترکیه درباره قتل خاشقچی در اختیار وی قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر)

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

 در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر و کشته شده است. دادستانی عمومی سعودی روز پنجشنبه قبل احتمال داد که قتل وی از پیش برنامه‌ریزی شده بود.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیرو‌های امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شدند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد. نیرو‌های امنیتی ترکیه همچنین روز پنجشنبه از آب داخل باغ کنسولگری سعودی در استانبول نمونه‌برداری کردند.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان