تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷
یک کارشناس سیاسی مطرح کرد؛

توان آمریکا نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است/ دیدار ترامپ با روحانی می‌توانست بر انتخابات میان‌دوره‌ای اثرگذار باشد

ابوالفتح تاکید کرد: ترامپ پس از خروج از برجام از تعابیری نظیر به صفر رساندن فروش نفت ایران صحبت کرد یا اینکه نزدیکان وی نظیر جان بولتون از مچاله کردن اقتصاد ایران سخن گفتند ولی امروزه مشاهده می‌کنیم که به هیچ کدام از خواسته‌هایشان نرسیده‌اند.

رویداد۲۴ امیرعلی ابوالفتح، با اشاره به مرحله دوم اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای امریکا علیه ایران گفت: شخص رئیس‌جمهور امریکا و دولت او، از مدت‌ها پیش به این جمع‌بندی رسیده‌اند که فشارها به ایران افزایش دهند تا جایی که این فشارها موجب شود که ایران وارد مذاکره با ایالات متحده شود و خروجی این مذاکره، خواسته‌های ترامپ را محقق کند.

ترامپ به هیچ کدام از خواسته‌هایش درباره ایران به صورت صددرصدی نرسیده است

وی ادامه داد: این مسئله، موضوعی است که کاخ سفید و جمهوریخواهان کنگره نسبت به آن اجماع دارند ولی هر کدام درخصوص راه رسیدن به این خواسته با یکدیگر تفاوت نظر دارند.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اینکه ترامپ با خروج از برجام سقف مطالبات علیه ایران را بالا برد، اظهار داشت: رئیس‌جمهور امریکا پس از خارج از توافق هسته‌ای از تعابیری نظیر به صفر رساندن فروش نفت ایران صحبت کرد یا اینکه نزدیکان وی نظیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور امریکا از مچاله کردن اقتصاد ایران یا فرارسیدن تابستان داغ از طریق بالا رفتن اعتراض‌ها سخن گفتند ولی امروزه مشاهده می‌کنیم که ترامپ و دولت او، به هیچ کدام از خواسته‌هایشان به صورت صددرصدی نرسیده‌اند.

امریکایی‌ها می‌خواهند ناتوانی‌شان در اعمال تحریم‌ها را نوعی نرمش در برابر متحدان نشان دهند

ابوالفتح افزود: نه فروش نفت ایران به صفر رسیده و می‌رسد، نه دسترسی‌ها و همکاری‌های بانکی و مالی ایران قطع شده است و نه در ماه‌های گذشته شاهد اعتراضات سراسری و گسترده‌ای علیه حکومت برپا شده است.

وی با بیان اینکه دولت امریکا خود را آماده می‌کند تا خود را با شرایط جدید پیشرو روبه‌رو سازد، تصریح کرد: امریکایی‌ها درصدد هستند ناتوانی خویش در اعمال تحریم‌های صددرصدی را نوعی نرمش در برابر متحدان خویش برای دلجویی و جلب نظر آنها نشان دهند و ناکام ماندن در دستیابی به هدف منزوی شدن ایران را اینگونه پنهان کنند و به همین خاطر به برخی از کشورها معافیت‌های نفتی دادند و از دسترسی ایران به سوئیفت سخن می‌گویند.

تناقض درخصوص ایران در دولت امریکا

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی به وجود تناقض درخصوص ایران در دولت امریکا اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از افراد مانند جان بولتون معتقد هستند ایالات متحده از قابلیت اعمال فشار صددرصدی علیه ایران برخودار است و متحدان امریکا و دیگر کشورها به ناچار در برابر فشارهای امریکا کوتاه می‌آیند و با ایران قطع همکاری می‌کنند و از این رهگذر، تهران وارد مذاکره‌ای که دلخواه واشنگتن است، می‌شود.

ابوالفتح اضافه کرد: افراد منطقی‌تر هم در دولت ترامپ وجود دارند که معتقدند توان ایالات متحده نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و قدرت کاخ سفید محدود است. این دسته از افراد معتقد هستند متحدان امریکا به صورت کامل به خواسته‌های این کشور تن نمی‌دهند و در طول چهل سال گذشته ایران شیوه‌های مختلف دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته و از آن شیوه‌ها، برای دور زدن تحریم‌های امریکا استفاده می‌کند.

امریکا مجبور به تغییر سیاست‌های خود درباره ایران است/ دیدار ترامپ با روحانی می‌توانست بر انتخابات میان‌دوره‌ای اثرگذار باشد

وی با تاکید بر اینکه ایالات متحده به صورت داوطلبانه یا به ناچار، مجبور به تغییر سیاست‌های خود درباره ایران است، ابراز داشت: هرچه که می‌گذرد می‌بینیم گروهی که خواهان رفتار و اقدامات مسئولانه‌تر واشنگتن هستند، دست را بالا در قبال ایران پیدا می‌کنند مگر اینکه ترامپ به خواسته‌های جریان تندرو درون دولتش حول محور بولتون تن بدهد.

این کارشناس ارشد مسائل امریکا در پاسخ به این سوال که موضوع ایران و خروج امریکا از توافق هسته‌ای تا چه اندازه می‌تواند بر انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا اثرگذار باشد؟ بیان کرد: اگر ایران در چند ماه گذشته آماده رایزنی و مذاکره با امریکا بود، احتمالا دیداری میان روسای جمهور دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می‌شد و این مسئله می‌توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به نفع جمهوریخواهان اثرگذار باشد چراکه ترامپ این اتفاق را به عنوان یک موفقیت معرفی می‌کرد و می‌گفت من توانستم ایرانی‌ها را به میز مذاکره بیاورم همانطور که او درخصوص مسئله کره چنین مسائلی را مطرح می‌کند.

ایران موضوع اصلی برای افکارعمومی امریکا در انتخابات کنگره نیست

ابوالفتح ادامه داد: از آنجایی که دیداری میان دونالد ترامپ و حسن روحانی برگزار نشد، مسائلی نظیر برجام، خروج امریکا از توافق هسته‌ای و ایران به عنوان موضوعات اصلی برای افکارعمومی امریکا در انتخابات کنگره مطرح نیستند هرچند که مسئله ایران، موضوع مهمی برای صاحبنظران و کارشناسان حوزه‌های سیاست خارجی و امنیتی و همچنین گروه‌های نزدیک به لابی اسرائیل و عربستان سعودی است ولی برای گروه‌های عادی و مردم که بیشتر دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی دارند، چندان حائز اهمیت نیست.

تغییر ترکیب کنگره منجر به تغییر اساسی در سیاست خارجی نمی‌شود

وی به ترکیب احتمالی کنگره پس از انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا اشاره کرد و یادآور شد: احتمالا دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان امریکا را در اختیار خواهند گرفت ولی با این وجود، شاهد تحول اساسی در سیاست‌های دولت امریکا علیه ایران نخواهیم بود چراکه براساس قانون اساسی امریکا، این دولت است که مسئولیت سکانداری سیاست خارجی را برعهده دارد. به همین خاطر، انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا و تغییر ترکیب کنگره منجر به تغییر اساسی در سیاست خارجی نمی‌شود.

قتل خاشقچی لطمه سنگینی به مناسبات امریکا و عربستان وارد کرد

این تحلیلگر ارشد مسائل امریکا در رابطه با تاثیر پرونده قتل جمال خاشقچی در سیاست‌های خاورمیانه امریکا نیز عنوان کرد: قتل جمال خاشقچی لطمه سنگینی به مناسبات میان ایالات متحده و عربستان سعودی وارد کرد. حتی اگر دونالد ترامپ به حفظ روابط نزدیک با عربستان سعودی اصرار کند و قراردادهای تسلیحاتی میان واشنگتن و ریاض پابرجا باقی بماند – که احتمالا نیز باقی می‌ماند -، وجهه عربستان سعودی در امریکا تخریب شده است.

تندروها نگرانند قتل چاشقچی سیاست مهار ایران ترامپ را به حاشیه ببرد

ابوالفتح با بیان اینکه تنبیه عربستان سعودی به خاطر موضوع قتل جمال خاشقچی به موضوعی فراحزبی در امریکا تبدیل شده است و حتما با ریاض برخورد می‌شود، گفت: برخی افراد تندرو درخصوص موضوع قتل جمال خاشقچی نگرانی‌ای دارند و آن، این است که ترامپ سیاست «مهار ایران» یا «منزوی ساختن ایران» را در پیش گرفته و موضوع قتل جمال خاشقچی می‌تواند موضوع ایران را به حاشیه ببرد.

وی افزود: اتفاقی که رخ داده، این است که ترس گسترده از عربستان سعودی آنقدر گسترده و قوی است که نگرانی‌های افراد تندرو درباره ایران را به حاشیه برده است. مثلا برخی از افراد تندرویی که در درون کنگره علیه ایران شدیدترین مواضع را اتخاذ می‌کنند، طی روزهای اخیر به انتقادات خود علیه عربستان سعودی ادامه می‌دهند یعنی آنها معتقد هستند وجود خطر ایران نمی‌تواند موجب نادیده گرفتن خطای عربستان سعودی شود.

عربستان امیدوار است با پرداخت پول‌های هنگفت قتل خاشقچی را به حاشیه ببرد

این کارشناس ارشد مسائل امریکا به مقالات منتشرشده طی روزهای اخیر درباره ایران و امریکا در رسانه‌های امریکایی اشاره کرد و اظهار داشت: طی هفته‌های گذشته، مقالات متعددی از سوی استراتژیست‌ها و تحلیلگران مختلف نوشته شده و هر کدام از آنها به این موضوع پرداخته‌اند که ایران یا عربستان، کدام برای امریکا خطرناک‌تر هستند. بسیاری از این افراد معتقدند که عربستان از نظر ماهوی خطرناک‌تر است ولی موضوعی را که باید در نظر گرفت و آن، اینکه عربستان از لشکرهای قدرتمند لابی‌گری برخودار است.

ابوالفتح اضافه کرد: عربستان سعودی بسیار امیدوار است با پرداخت پول‌های هنگفت و حمایت از موسسات نظرسازی و نظرسنجی موضوع قتل جمال خاشقچی را به حاشیه ببرد ولی اینکه آنها تا چه اندازه موفق به انجام این کار می‌شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند موجب شکاف بیشتر در مناسبات ریاض و واشنگتن شود یا آنکه موجب شود امریکا بار دیگر در پشت سر عربستان سعودی قرار گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان