تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۷
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

شاخ‌وشانه‌کشی هالیوودی همزمان با اعطای معافیت از تحریم‌ها/ آیا زمستان در راه است؟

تهدید توییتری-هالیوودی ترامپ علیه ایران با واکنش رسانه ها، کاربران و شخصیت‌های جهان همراه بود. تهدید‌های دولت آمریکا علیه ایران با نزدیک شدن موعد ضرب الاجل این دولت برای آغاز تحریم‌ها شکل نمایشی تری به خود گرفته است اما به واقع چقدر این تحریمها را باید جدی گرفت؟
شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی همزمان با اعطای معافیت از تحریم‌ها/ آیا باید دولت ترامپ را جدی گرفت؟
 
رویداد۲۴ هر زمانی که فکر می‌کنید حرکت‌های کودکانه دولت آمریکا به سرحد خود نزدیک شده، سخت در اشتباهید. دولت کنونی ایالات متحده آمریکا همواره راهی برای نمایش حماقت بی پایان خود پیدا خواهد کرد.
 
از یازده روز پیش تا امروز، وبسایت رسمی وزارت خارجه آمریکا در اقدامی محیرالعقول روزشماری را برای تحریمها علیه ایران در صفحه اول خود قرار داده است. اما این پایان حرکت های نمایشی دولت ترامپ برای جلب همه توجه جهان به تهدیدهای این دولت علیه ایران نیست.
 
تهدید رییس جمهور آمریکا علیه ایران این بار با جلوه‌های ویژه بیشتری همراه شده است. استفاده ترامپ از شعار و ادبیات یک سریال آمریکایی برای یاآوری تحریم‌های پیش روی ایران، با واکنش‌هایی که اغلب ترکیبی از خشم انزجار است همراه بود.
 
شبکه‌های اجتماعی به سرعت به ارتش زنده‌ها در برابر شعاری که در سریال مورد اشاره ترامپ مختص ارتش «مردگان» است تبدیل شد. سرعت و خلاقیت کاربران شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر تحسین بر انگیز است.

پوستر‌هایی مشابه آنچه ترامپ در توییت خود منتشر کرده توسط کاربران دست به دست می‌شود. در یکی از این پوستر‌ها با اشاره به اتهاماتی که متوجه دونالد ترامپ در مورد دخالت دولت‌های خارجی در انتخابات برای پیروزی او است، دستان رییس جمهور آمریکا را از پشت بسته و نوشته: "بازداشت در راه است. "

شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟
یکی دیگر از این پوستر‌ها که توسط کاربران ایرانی دست به دست می‌شود، تصور محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین ایران را نشان میدهد که عبارت «زمستان همین جاست» بر روی آن نقش بسته است.

شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟
واکنش افراد و شخصیت‌ها به این توییت جنجالی ترامپ نیز جالب توجه است. در حالی که واکنش مردم جهان به توییت رییس جمهور آمریکا، عمدتا ترکیبی از تعجب، خشم و انزجار است؛ وزیر خارجه امارات ضمن بازنشر توییت ترامپ، آن را تحسین کرد.

شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟
قاسم سلیمانی نیز ساعاتی پس از انتشار توییت رییس جمهور آمریکا در اینستاگرام خود با انتشار پوستر مشابه، نوشت: ترامپ قمارباز؛ من حریف تو هستم. شما برای ما خط و نشان میکشید؟ ایران را نمیخواهد، نیرو‌های مسلح ایران را نمیخواهد؛ من حریف شما هستم؛ نیروی قدس حریف شماست. بدانید هیچ شبی نیست که ما بخوابیم و به شما فکر نکنیم. به شما میگویم آقای ترامپ قمارباز! بدان در آنجایی که فکر نمیکنی، ما نزدیک شما هستیم. در هر کجا که تصور نمیکنی، ما نزدیک شما هستیم. ما ملت شهادت هستیم. ما ملت امام حسین هستیم. بپرس ما حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم. بیا! ما منتظریم. ما مرد این میدان برای شما هستیم. شما میدانید این جنگ یعنی نابودی همه امکانات شما، بنابراین نباید به ملت ایران اهانت کنید. نباید به رییس جمهور ما اهانت کنید. باید بدانید که چه میگویید! از پیشینیان حودتان بپرسید. از تجربه آن‌ها بهره ببرید. یقینا در داخل آمریکا کسانی هستند و موسسات تحقیقاتی فراوانی هستند که این‌ها را مطالعه میکنند، به او گوشزد میکند و به او یادآوری میکنند.

شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟
تریتا پارسی رییس سابق انجمن ایرانیان آمریکا نیز با اشاره به این پست اینستاگرامی قاسم سلیمانی نوشت: در جنگ توییتری بین ترامپ و ایران، قاسم سلیمانی پاسخ ترامپ را داد. اینکه او بحرانهایی که ترامپ ایجاد کرده را از دستان دیپلمات ها خارج کرده و به دستان نظامی ها سپرده، مایه نگرانی است.

شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟

عوامل سریال گیم آف ترونز از دونالد ترامپ تقاضا کردند که دست از کپی برداری از برند تجاری آن‌ها بردارد.

اچ بی او، کمپانی سازنده سریال «گیم آف ترونز» (بازی تاج و تخت) دقایقی بعد از انتشار توییت رییس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از این پیام اطلاعی نداشتیم و ترجیح میدهیم برند تجاری ما برای مقاصد سیاسی مورد سواستفاده قرار نگیرد.

اچ بی او در توییتر خود نوشت: "سواستفاده از برند تجاری به زبان «دوتراکی» چه می‌شود؟ " زبان دو تراکی یکی از زبان‌های اساطیری رایج در این سریال است.
 
شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟
«میزی ویلیامز» یکی از بازیگران این سریال نیز به توییت ترامپ واکنش نشان داد.
شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟

«جرج مارتین» نویسنده رمانی که سریال بازی تاج و تخت بر مبنای آن ساخته شده است از این فرصت استفاده کرد تا مردم را به رای دادن در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا که روز سه شنبه برگزار خواهد شد ترغیب کند.
 
شاخه‌وشانه‌کشی هالیوودی ترامپ علیه ایران چه بازتابی داشت؟

رسانه‌ها نیز به این اقدام ترامپ واکنش نشان دادند.

آژانس خبری فرانسه در گزارشی نوشت: طرفداران گیم آف ترونز که منتظر فصل آخر این سریالند مجبورند به اقدامات ترامپ خیره شوند. این در حالی است که ترامپ ایران را مضکه کرده است.

این رسانه نوشت: عبارت «تحریم‌ها در راه است» بر روی تصویری از ترامپ که در یک فضای مه گرفته یا شاید دود آلود ایستاده است خودنمایی میکند. دودی که از جبهه جنگ‌های دیپلماتیک ترامپ برخواسته. ترامپ نشان داده با روش‌های تبلیغ خودش بیگانه نیست. او از هر کاری که تصورش را بکنید برای اینکه از موفقیت‌های بی سابقه خود لذت ببرد دریغ نمیکند.

نشریه آمریکا اسلیت نیز در گزارشی نوشت: تحریم‌های ترامپ علیه ایران چیزی نیست که آن را جشن بگیریم.
 
روز گذشته مایک پومپئو وزیر خارجه و مایک پنس معاون رییس جمهور آمریکا درباره تحریم‌های پیش روی ایران اظهار نظر کردند.

مایک پنس در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی هیل مدعی شد: تحریم‌هایی که قرار است اعمال شود با هدف تغییر رفتار‌های ایران در سراسر جهان است.

او گفت: ما این تحریم‌ها را برمی‌گردانیم تا به ایرانی‌ها بگوییم دیگر رفتار‌های خصمانه ایران را تحمل نخواهیم کرد. ما امیدواریم شاهد تغییراتی در رژیم ایران باشم که سالهاست منتظر آن هستیم.

مایک پومپئو نیز مدعی شد: این تحریم‌ها با هدف مسدود کردم در آمد‌های ایران است که در راه تخریب و مرگ در سراسر جهان هزینه می‌شود.

با این حال وزیر خارجه آمریکا همزمان در روز جمعه برخی کشور‌ها را از تحریم‌های نفتی علیه ایران مستثنا کرد. او نام کشور‌هایی که از معافیت برخوردارند را نبرد، اما بر اساس گزارش‌ها به نظر می‌رسد این فهرست شامل چین، ترکیه، هند و کره جنوبی باشد. چین که بزرگترین وارد کننده نفت از ایران است موفق شده از تحریم‌های آمریکا معاف شود. وزیر نفت ترکیه نیز گفته کشورش معافیت دریافت خواهد کرد.

اتحادیه اروپا از تحریم‌های نفتی آمریکا معاف نشده. مقامات اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و آلمان طرح دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها را محکوم کردند و در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند حفظ برجام برای امنیت جهان ضروری است.

همزمان با آغاز تحریم‌ها، اتحادیه اروپا در تلاش است مکانیزم مالی جایگزینی برای حفظ ارتباط مالی با ایران ایجاد کند.

ترامپ بار‌ها در سخنرانی‌های خود گفته هدف از تحریمها، کشاندن ایران به پای میز مذاکره برای رسیدن به یک توافقی جامع‌تر از برجام است. او در بیانیه شب گذشته خود مدعی شد: آمریکا همچنان برای رسیدن به یک توافق جامع و جدید با ایران که برای همیشه راه‌های رسیدن ایران به بمب اتم را مسدود کرده وهمه رفتار‌های خصمانه ایران را شامل شود آماده است.

پس انتشار این بیانیه، بریان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و رییس گروه موسوم به گروه اقدام ایران به خبرنگاران گفت: آمریکا آماده مذاکره با ایران است.

او گفت: مایک پومپئو به وضوح اعلام کرده که پذیرای همه گزینه‌های ممکن است. ما قویا میخواهیم که کار با ایران برای رسیدن به یک توافق بهتر و جدید را به جای برجام آغاز کنیم. کمپین حداکثر فشار ما علیه ایران تاکتیکی ضروری برای رسیدن به این هدف است.

ایران همواره این درخواست آمریکا را رد کرده و هیچ نشانه‌ای دال بر تغییر رویکرد ایران برای مذاکره با آمریکا دیده نمیشود.

این توییت ترامپ احتمالا نشان دهنده هدف اصلی ترامپ از تحریم‌های ایران است. اینکه همه درباره تحریم‌ها حرف بزنند. از طرفی این توییت گویای یک واقعیت دیگر نیز می‌تواند باشد. اینکه تحریم‌ها قرار نیست به آن سختی‌ای که تندرو‌های آمریکایی ادعا می‌کنند باشد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: توییتر ، گیم آف ترونز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان