تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۳ آبان ۱۳۹۷

هاروارد هم عربستان را تحریم کرد

دانشگاه هاروارد در اعتراض به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی، سخنرانی «ترکی الفیصل» سفیر پیشین سعودی در واشنگتن و رئیس پیشین دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان را لغو کرد.
هاروارد هم عربستان را تحریم کرد
رویداد۲۴ سخنرانی الفیصل قرار بود این هفته در مرکز علوم و امور بین‌الملل بلفر دانشکده جان اف کندی دانشگاه هاروارد برگزار شود.
 
الفیصل که در میان سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ رئیس دستگاه اطلاعات و امنیت کل عربستان بود، در گفت: وگو با تارنمای خبری «دیلی بیست» گفت: با نهایت ادب از سوی دانشگاه هاروارد به من اطلاع دادند که شاید اکنون به خاطر موضوع خاشقچی زمان مناسبی برای سخنرانی نباشد.
 
رئیس پیشین دستگاه اطلاعات و امنیت عربستان با بیان این که وی واقعاً نمی‌داند علت لغو این سخنرانی از سوی هاروارد چیست، افزود: کسی مانند من هیچ ارتباطی با حوادث جاری در عربستان ندارد.
 
سفیر پیشین سعودی در واشنگتن با اعتراض به این تصمیم دانشگاه آمریکایی، گفت: به جای مانع تراشی و لغو شرکت در نشست‌های آکادمیک و تبادل معلومات میان افراد، باید این اقدامات را تشویق کرد.
 
شاهزاده ترکی الفیصل در سال‌های گذشته و برای ایراد سخنرانی و شرکت در همایش، بیش از ۱۵ بار در هاروارد حضور پیدا کرده است.
 
قتل خاشقچی به بحرانی برای عربستان تبدیل شده و متحدان ریاض را به واکنش در مورد این مسأله وا داشته است و بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی و کشور‌ها جار و جنجال زیادی به راه انداخته اند و خواستار تحقیقات دقیق درباره کیفیت قتل وی شده‌اند.
خاشقچی سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن عربستان و مشاور الفیصل بود که دوم اکتبر (۱۰ مهرماه) به کنسولگری سعودی در استانبول رفت و هرگز از آن بازنگشت.
 
ابتدا عربستان از اساس کشته شدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری خود در استانبول را انکار، اما ۱۸ روز بعد، اعلام کرد که این روزنامه نگار در نتیجه مشاجره جان خود را از دست داده است، این ادعا چندان دوام نیاورد و سرانجام دادستانی کل عربستان اذعان کرد که قتل این روزنامه نگار، عمدی بوده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان