تاریخ انتشار: ۰۶:۱۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

طرح جیره‌بندی موبایل چگونه بازار را بهم ریخت!/ صف بلند خرید آیفون x در بازار موبایل +جدول قیمت

طرح جیره بندی موبایل یا هرنفر یک موبایل مدتی است که توسط چند مغازه دار در بازار چارسو و علاء الدین راه افتاده است اما نتایج این طرح به جای آنکه مرهمی بر زخم های این آشفته بازار باشد به بالارفتن مجدد قیمت ها و هیجان کاذب منجر شده است.

صف‌های ۳۰۰ نفری برای گرفتن آیفون x / جیره بندی کردن موبایل زخمی تازه بر بدن بازار موبایل / موبایل باز هم گران شد

رویداد۲۴ المیرابابایی: اوضاع بازار موبایل این روز‌ها خیلی خوب نیست و هر تجویزی به جای آنکه مرهمی به حال آن باشد، معکوس عمل کرده و اوضاع را از قبل بدتر می‌کند. ماجرا از تخلف گسترده واردکنندگان که ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند و جنس وارد نکردند یا با قیمت‌هایی چندبرابر در بازار فروختند، کلید خورد. 

مسئولان این حوزه بار‌ها نوید اصلاح قیمت‌ها و بازگشت به شرایط قبل را می‌دادند، اما در واقعیت آن شرایط آرمانی که از حرف‌های مسئولان برمی‌آمد اتفاق نیفتاد و نتیجه این شد که درشرایط کنونی هم جنس به بازار تزریق نمی‌شود و هم اینکه واردکنندگان با ارز فعلی تمایلی به وارد کردن تلفن همراه ندارند، مردم نیز قدرت خرید این رقم‌های نجومی را ندارند. این مثلث که هرسه ضلع آن با مشکل مواجه است شرایط را به حالت رکود نزدیک کرده است.

درحالیکه تصور می‌شد ضبط گوشی‌های واردکنندگان متخلف و تزریق آن به بازار که نزدیک به ۶۰۰ هزار دستگاه بود می‌تواند اندکی نیاز بازار را تامین کند، اما از این میان تنها ۱۰۰ هزار دستگاه آن هم در هفته گذشته ترخیص شد که تاثیر چندانی بر کمبود شدید این بازار برجای نگذاشت؛ این درحالی است که پرونده ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل که در صف انتظار برای رسیدگی تغزیرات به آن است همچنان بلاتکلیف روی میز است.

گزارشی که مدتی پیش رویداد۲۴ درمورد تعیین تکلیف گوشی‌های دپو شده درگمرک و تعزیرات با عنوان تکلیف ۶۰۰ هزار تلفن توقیف شده در گمرک به کجا رسید؟ به این موضوع پرداخت. مسئولان گمرک در هفته گذشته گمرک نسبت به ترخیص ۱۰۰ هزار گوشی موبایل در هفته‌ای که گذشت اقدام کردند، اما این تعداد کفاف نیاز بازار را نداد.

گذشته از تزریق قطره چکانی تلفن همراه به بازار، مدتی است که طرح هر نفر یک موبایل یا همان جیره‌بندی موبایل توسط یک یا چند مغازه‌دار در بازار چارسو و علاء الدین راه افتاده است، اما نتایج این طرح به جای آنکه مرهمی بر زخم‌های این آشفته بازار باشد به بالارفتن مجدد قیمت‌ها و هیجان کاذب منجر شده است.

رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه نیز چندی پیش درمورد این طرح گفته بود: متاسفانه در حال حاضر وارد کنندگان استقبالی از واردات تلفن همراه نمی‌کنند و مردم هم تمایلی به خرید ندارند، به همین دلیل این طرح در دستور کار قرار گرفت که البته این طرح تنها برای برای یک مدل خاص از آیفون درحال انجام است که با ارز ۸ هزارتومانی وارد کشور شده و تنها این مدل خاص با این شرایط واگذار می‌شود و دیگر مدل‌های گوشی از این قاعده مستثنی هستند.

آمادگی افزایش مجدد ۴۰ درصدی قیمت تلفن همراه

محمدمهدی غفوریان فعال حوزه موبایل و مخابرات معتقد است: مصرف تلفن همراه در ایران ماهیانه یک میلیون دستگاه است که با این وضعیت متأسفانه دیگر نمی‌توان خوشبین بود و باید فکری اساسی برای بهبود وضعیت بازار تلفن همراه کشور کرد همچنین می‌دانیم که شاید این موضوع قانونی و صحیح نباشد، اما در وضعیت کنونی تنها راه است، چون اگر به همین منوال پیش برویم باید آمادگی افزایش مجدد ۴۰ درصدی قیمت تلفن همراه را داشته باشیم البته این افزایش بدون درنظر گرفتن افزایش قیمت ارز است.

صف‌های ۳۰۰ نفره برای گرفتن آیفون X در پاساژ علاء الدین

واقعیت بازار موبایل نشان می‌دهد که طرح جیره بندی موبایل که گفته می‌شود با هدف تنظیم بازار صورت گرفته است نه تنها دراین هدف موفق نبوده است بلکه باعث ایجاد صف‌های طویل شده است که تنها به دلالی دامن زده است؛ درصورتی که به جای این روش می‌توان از دیگر روش‌ها چون نظارت بر قیمت‌ها و عرضه جنس به بازار استفاده کرد، نه آنکه با روش‌های امنیتی و قطره چکانی میزان عرضه را دستکاری کرده تا هم خریداران واقعی نتوانند خرید کنند، هم باعث هیجانی شدن قیمت‌ها شود.

سیامک یکی از فعالان قدیمی بازار علاء الدین درمورد طرح جیره بندی موبایل به رویداد۲۴ گفته است: یکی از مغازه‌داران پاساژ علاء الدین اقدام به فروش تلفن همراه با قیمت ارز دولتی کرده است که صف زیادی هم به دنبال آن شکل گرفته است و نحوه ثبت نام آن به این صورت است که با در دست داشتن کارت ملی و دادن کل مبلغ ثبت نام کرده و ظرف ۲۴ ساعت آینده به تحویل کالا اقدام می‌کنند؛ البته با توجه به گران بودن این مدل از آیفون، بسیاری از مردم قدرت خرید آن را ندارند و تنها قشر خاصی که به نظر می‌رسد تنها قصد دلالی و کسب سود دارند دراین صف‌ها مدت زیادی صرف می‌کنند.

تفاوت ۳ میلیونی آیفونX در طرح جیره بندی با بازار آزاد

به گفته او برای ثبت نام آیفون x با قیمت ارز دولتی، ۲ مدل وجود دارد که مدل ۶۴ گیگی آن ۱۳ میلیون و قیمت ۲۵۶ گیگ آن به ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد این درحالی است که قیمت همین گوشی در بازار آزاد از ۱۵ میلیون تومان شروع شده و تا ۱۷ میلیون هم می‌رسد.

خبری از ۵۰۰ هزار گوشی‌های توقیفی به بازار نیست

محسن دیگر فروشنده پاساژ علاءالدین درمورد گرانی‌ها و نبود مشتری گله می‌کند و می‌گوید: جنس در بازار بسیار کم است و آن هم به این دلیل است که واردکنندگان یا جنسی وارد نمی‌کنند که با این قیمت دلار برایشان نمی‌صرفد و از طرف دیگر با گران شدن قیمت‌ها خریداری هم در بازار نیست افزون بر کمبود جنس ۳ ماه است که مسئولین وعده می‌دهند که گوشی‌های ضبط شده از متخلفان را وارد بازار می‌کنند درحالیکه وعده‌های آنان رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

سامان فعال بازار گوشی در طبقه اول علاء الدین است که می‌گوید: روزی ۱۰ عدد آیفونX به بازار می‌آید و همه برای گرفتن آن‌ها سر و دست می‌شکانند و یک مغازه باید نیاز کل پاساژ و خریداران را تامین کند و طبیعی است وقتی یک نفر در پاساژ با ارز دولتی به تعداد محدودی گوشی خاص می‌فروشد، قصدش این است که خود را از شر گوشی‌هایی که با ارز دولتی وارد کرده است و موفق به فروش آن تا به حال نشده است خلاص کند یا اینکه خود را در برابر برخورد‌های تعزیرات واکسینه کند.

سخنگوی گمرک: هفته پیش ۱۰۰ هزار گوشی ترخیص شد

خانی سخنگوی گمرک دراین باره به رویداد۲۴ گفته است: هفته گذشته ۱۰۰ هزار گوشی که در گمرک بود ترخیص و روانه بازار شد و اگر گوشی‌ها مشکل ثبت سفارش یا تعرفه یا ارزش گذاری در گمرک نداشته باشند نهایتا ظرف ۷۲ ساعت پس از طی شدن تشریفات گمرکی کالا به دست واردکنندگان می‌رسد.

او در مورد فروشندگانی که اقدام به ثبت سفارش تلفن همراه با ارز دولتی می‌کنند، گفت: مسئله ثبت سفارش مرتبط با سازمان توسعه و تجارت است، اما این امکان وجود دارد که برخی از واردکنندگان در صورتی که مشکل مجوز و ترخیص نداشته باشند می‌توانند حتی ظرف ۳ تا ۴ ساعت هم اقدام به ترخیص کالای خود کنند.

جیره‌بندی موبایل بازار موبایل را به هم ریخته است

دیگر فعالان بازار موبایل معتقدند این طرح، بازار موبایل را به هم ریخته است و کسانی که اقدام به خرید این مدل گوشی ثبت نامی می‌کنند نمی‌توانند گوشی‌های خود را درآینده بفروشند؛ چرا که فروشنده هنگام تحویل کالا به خریدار کارتن موبایل را سوراخ می‌کند و این به ضرر مشتری است و سوال این است که اگر دولت قصد کمک به بازار و کنترل قیمت‌ها را دارد چرا به جای نظارت بر قیمت‌ها دست بر عرضه بازار موبایل گذاشته است؟

قیمت انواع گوشی در بازار موبایل

بررسی‌های رویداد۲۴ درمورد قیمت انواع گوشی‌ها دربازار نشان می‌دهد که با اجرایی شدن طرح جیره بندی موبایل قیمت انواع موبایل نسبت به هفته گذشته به طور متوسط بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است به طوریکه قیمت برخی از آن‌ها به شرح ذیل است:

 
صف‌های ۳۰۰ نفری برای گرفتن آیفون x / جیره بندی کردن موبایل زخمی تازه بر بدن بازار موبایل / موبایل باز هم گران شد
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان