تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷
گزارش رویداد۲۴ از آرایش سیاسی فراکسیون‌های شورا؛

آخرین لابی‌ها برای انتخاب شهردار تهران/ رقابت سخت عباس آخوندی و محسن هاشمی برای ورود به بهشت +جدول

در آستانه انتخاب شهردار جدید و خروج محمد علی افشانی از شهرداری تهران، این سوال پیش آمده که این بار گزینه‌های اصلی شهرداری تهران چه افرادی هستند و مورد حمایت کدام فراکسیون قرار گرفته‌اند؟ گزارش زیر پاسخی به این سوال است.

بازی تاج و تخت در شورای شهر تهران/ رقابت آخوندی و محسن هاشمی برای ورود به بهشت

رویداد۲۴ میثم سعادت: روز سه شنبه انتخابات اولیه برای شهردار آینده تهران برگزار می‌شود. از لیست سی نفره مدعیان شهرداری تهران، افرادی هستند که شانس بیشتری برای نشستن بر صندلی شهرداری دارند. با این حال همه می‌دانند که لابی‌های فراکسیون‌های بزرگ شورای شهر، نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب شهردار تهران دارد.

فراکسیون اتحاد

حزب اتحاد ملت چهار عضو در شورای شهر تهران دارد که عموما با همراهی دو عضو دیگر شورا، وزن این فراکسیون به شش نفر می‌رسد. با این حال نه ۴ نفر و نه ۶ نفر، وزن کافی برای انتخاب شهردار تهران نیست. از این رو دوره اول و دوم، این فراکسیون نتوانست در انتخاب شهردار موفق شود و فراکسیون‌های کوچکتر شورا موفق شدند چهره خود را به شهرداری تهران برسانند.

از میان گزینه‌های فعلی، پیروز حناچی دوره قبل گزینه اصلی حزب اتحاد بود. غلامرضا انصاری عضو شورای مرکزی این حزب است و البته رابطه خوبی با حزب همبستگی (سالاری) دارد و بلاخره محسن پورسیدآقایی نیز از گزینه‌های مورد حمایت این حزب برای انتخاب شهردار به شمار می‌رود؛ هر چند مخالفان سرسختی در شورای شهر تهران دارد.

فراکسیون کارگزاران

کارگزاران سازندگی دو عضو شورای شهر را همراه دارد (محسن هاشمی و شهربانو امانی) و دو عضو شورای شهر نیز عموما با این فراکسیون همراهی می‌کنند (علیخانی و افشین حبیب‌زاده) این فراکسیون چهار نفره در ابتدای شورا توانست نجفی را به شهرداری برساند. این بار، اما گزینه اصلی آن‌ها برای شهرداری، محسن هاشمی است.

با این حال، دو هاشمی دیگر هم در میان نامزد‌ها چشم به حمایت کارگزارن سازندگی دارند. مناف هاشمی و علی اوسط هاشمی امیدوارند گزینه دوم حزبی باشند که در رسانه رسمی خود با اصلاح‌طلبان بر سر شهردار شدن محسن هاشمی، «اتمام حجت» کرده است!

به جز این سه گزینه، ممکن است علی ربیعی هم (که نامزد اختصاصی حبیب‌زاده عضو حزب اسلامی کار به شمار می‌رود) در میان گزینه‌های نهایی قرار بگیرد. به این ترتیب نفر چهارم لیست کارگزاران برای رای دادن به ۵ نفر برگزیده می‌شود.

فراکسیون اعتماد ملی

فراکسیون سه نفره‌ای که در دور قبلی انتخاب شهردار تهران، توانست افشانی را به شهرداری برساند و این بار تا عصر روز شنبه تلاش کرد افشانی به هر شیوه‌ای در بهشت باقی بماند، این بار دیرتر از دیگران به فکر لابی افتاده است. سیدکامل تقوی نژاد عضو شورای مرکزی اعتماد ملی، رسول کشت پور و حسینی مکارم گزینه‌های جدی این حزب برای انتخاب شهردار به شمار می‌روند. خلیل آبادی عموما در تصمیمات با این فراکسیون همراهی می‌کند.

فراکسیون مستقلین

اعضای فراکسیون مستقل نیز هنوز نتوانسته‌اند در شورای شهر تهران اثرگذار باشند. آن‌ها این بار به دنبال یک گزینه ملی رفتند تا در رقابت‌های انتخاب شهردار دست خالی نباشند. عباس آخوندی گزینه مطلوب آنهاست که از طرف افرادی مثل حسن رسولی و سالاری حمایت می‌شود.

نصرالله جهانگرد هم که معاون محمود واعظی در وزارت ارتباطات بود، با فراکسیون مستقلین ارتباط نزدیکی دارد. در صورتی که افشین حبیب‌زاده با کارگزاران به توافق نرسد، ممکن است علی ربیعی را از طرف فراکسیون مستقلین معرفی کند.

البته الویری و مسجدجامعی، هر دو ارتباط نزدیکی با فراکسیون مستقلین ندارند و در تصمیمات، بر اساس جمع‌بندی شخصی رای می‌دهند.

حالات انتخاب

محسن هاشمی و عباس آخوندی بیشترین شانس را برای نشستن روی صندلی شهرداری دارند. احتمال دارد طرفداران هر یک از این دو نامزد، به نامزد رقیب رای ندهند و به گزینه‌های ضعیف‌تر رای دهند تا مثل دوره قبل و رقابت بین افشانی و مکارم، گزینه آن‌ها شانس بیشتری برای شهردار شدن داشته باشد. در این شرایط اگر فردا چهره‌های گمنام، رای بالایی کسب کردند، زیاد تعجب نکنید.

بازی تاج و تخت در شورای شهر تهران/ رقابت آخوندی و محسن هاشمی برای ورود به بهشت

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان