تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت:

دارو‌های اساسی دیابت در کشور موجود است

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت کنترل، درمان و بازتوانی بیماری دیابت در کشور، گفت: دارو‌های اساسی دیابت به اندازه کافی موجود است و واحد‌های درمانی دارای پزشکان متخصص دیابت نیز به تعداد کافی در همه سطوح کشور فراهم است.
دارو‌های اساسی دیابت در کشور موجود است
رویداد۲۴ دکتر افشین استوار در نشستی خبری در آستانه هفته ملی دیابت، گفت: هفته ملی دیابت هر ساله در ١۴ نوامبر (٢٣ آبان ماه) برگزار می‌شود. هدف اصلی از برگزاری این هفته، افزایش آگاهی عمومی نسبت به دیابت است؛ چراکه دیابت جزو چهار بیماری اصلی غیرواگیر است که بیشترین ناتوانی و مرگ و میر را ایجاد می‌کند.

وی افزود: بر اساس آخرین مطالعات، حدود ١١ درصد جمعیت بزرگسالان (بالای ٢۵ سال) به دیابت مبتلا هستند. همچنین حدود ١٨ درصد این جمعیت مستعد ابتلا به دیابت هستند. بنابراین حدود ٣٠ درصد جمعیت بزرگسالان در خطر جدی ابتلا به دیابت هستند.

هزینه سالانه ۴ میلیارد دلاری دیابت
وی درباره هزینه‌های ناشی از بیماری دیابت گفت: هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم دیابت حدود ۴ میلیارد دلار در سال است. منظور از هزینه مستقیم، هزینه‌های درمانی است و هزینه‌های غیرمستقیم شامل هزینه‌های ناشی از درمان عوارض دیابت، غیبت از کار و هزینه‌هایی است که این بیماری به بار می‌آورد. در همین راستا وزارت بهداشت در همه سطوح خدمات از جمله پیشگیری، درمان و بازتوانی به این بیماری توجه جدی دارد. سطح اول، پیشگیری این بیماری است؛ پیشگیری دیابت، پیشگیری عوامل خطر (چاقی، کمبود فعالیت بدنی و تغذیه ناسالم) است.

استوار گفت: در سطح بعدی مهم‌ترین موضوع کنترل دیابت است که عوارض ناشی از آن مانند بیماری‌های قلبی، عروقی، نارسایی کلیوی، عوارض چشمی و اختلالات عصبی نیز کنترل شود. با کنترل و مراقبت دیابت می‌توان از عوارض ناشی از این بیماری کاست و در جهت کاهش‌ هزینه‌های آن اقدام کرد.

داروهای اساسی دیابت موجود است
استوار با بیان اینکه داروهای اساسی دیابت در کشور به اندازه کافی موجود است، افزود: واحدهای درمانی با پزشکان متخصص دیابت نیز به تعداد کافی در همه سطوح کشور توزیع شده‌اند.

وی در توضیح روزشمار هفته دیابت امسال گفت: هفته ملی دیابت امسال تاکید ویژه‌ای بر نقش خانواده در پیشگیری و کنترل دیابت دارد. به همین منظور از ۱۹ تا ۲۵ آبان‌ماه با نام "دیابت، رسانه و خانواده"، "دیابت، آموزش و خانواده"، "دیابت، تغذیه و خانواده"، "دیابت، سازمان‌های مردم نهاد و خانواده"، "دیابت، غربالگری و خانواده"، "دیابت، مشارکت‌های محلی و خانواده"، "دیابت، فعالیت‌های بدنی و خانواده" نامگذاری شده است. قابل ذکر است که با افزایش بروز و شیوع دیابت هزینه‌های ناشی از این بیماری نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد.

دیابت یک و دو چه کسانی را مبتلا می‌کند؟
استوار ادامه داد: به طور کلی دو نوع دیابت داریم؛ دیابت نوع یک که در کودکان اتفاق می‌افتد و تاکنون غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری بوده است. پنج درصد جمعیت دیابتی‌ها مربوط به دیابت نوع یک است. دیابت نوع دو نیز در بزرگسالان اتفاق می‌افتد و تا حد زیادی قابل پیشگیری است. برای کنترل و پیشگیری و درمان دیابت، سه ضلع اصلی وزارت بهداشت، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ با همکاری یکدیگر می‌توانند موثرتر گام بردارند و وزارت بهداشت به تنهایی قادر به این کار نبوده و به همکاری این گروه‌ها نیاز دارد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دیابت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان