تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۳ آبان ۱۳۹۷

در نخستین روز از نمایشگاه تراکنش ایران چه گذشت؟

نخستین روز نمایشگاه تراکنش ایران با برگزاری مراسم افتتاحیه که با استقبال گسترده ای همراه شده بود آغاز شد و با برگزاری نشست تخصصی رمز ارز به پایان رسید.

به گزارش فابانیوز، در گزارش زیر نگاهی داریم به آنچه در نخستین روز از نمایشگاه تراکنش ایران (ITE 2018) برگزار شد.

چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران با شعار «تراکنش علیه تحریم» و با محوریت بانکداری و پرداخت دیجیتال صبح روز گذشته با برگزاری مراسم پُرشور افتتاحیه آغاز به کار کرد.

محمدبیات مدیرعامل مرکز فابا، محمدابراهیم مقدم رئیس هیئت مدیره مرکزفابا و مدیرعامل سابق بانک تجارت به همراه مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی سخنرانان مراسم افتتاحیه بودند که اظهاراتشان با بازتاب گسترده ای در رسانه های کشور همراه بود.

مدیرعامل مرکزفابا در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه از مشکلات و سختی های پیرامون برگزاری نمایشگاه تراکنش ایران گفت و تاکید کرد که اگر تحریم ها و اقدامات ترامپ در قبال برجام صورت نگرفته بود شرکت های خارجی بیشتری برای حضور در این دور از نمایشگاه به بوستان گفت وگو می آمدند. وی سنگ اندازی عده در داخل کشور را نیز از دیگر سختی های برگزاری این نمایشگاه دانست و به آنها توصیه کرد که دست از تمامیت خواهی در صنعت بانکداری و پرداخت بردارند.

بیات همچنین در این سخنرانی تاکید کرد که نمایشگاه تراکنش ایران در مقابل همایش پولی و بانکی و نظام های پرداخت بانک مرکزی نیست و ضمن حمایت از برگزاری این نمایشگاه، در راستای آن قرار دارد. وی همچنین تاکید کرد که پژوهشکده پولی و بانکی نباید از وظایف سازمانی خود تخطی کند.

مقدم: برای حل مشکلات بانکی و پرداخت چه کرده ایم؟

مقدم نیز در سخنرانی خود با بیان اینکه تنها راه‌حل مشکلات حاصل از تحریم ها هم فکری و هم راهی با هم است بیان کرد: کشورهای انگلیس، فرانسه، روس و چین سیستمی را به نام SFB یا همان نحوه انتقال پول طراحی کردند که احتمالا تا پایان 2018 خارج از این سیستم و به نحوی که به نفع خودشان باشد از آن استفاده کنند یعنی انتقال پول و حمل و نقل پول با ایران به نفع خودشان انجام بدهند.

وی گفت: پیشنهادهایی که به ما داده اند از جمله استفاده از اعضای دیجیتال، استفاده از پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه ، مبادله کالا به کالا بدون انتقال وجه با کشورهای همجوار، استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همجوار و استفاده از مرزهای خارج از تحریم مانند چابهار و سایر موارد بومی که خودمان باید با بخش خصوصی و دولتی الزاما برای زندگی کردنمان و رفاه زندگیمان پیدا کنیم و از آنها استفاده کنیم. پس تنها راهی که ما برای ساختن ایران، زندگی خودمان و فرزندانمان داریم این است که با همفکری و مشارکت راه حلی برای بطرف کردند مشکلات پیدا کنیم.

معاون جهرمی: صنعت بانکداری نیازمند بازیگران جدید است

ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری نیز به عنوان سومین سخنران این مراسم با اشاره به اینکه صنعت بانکداری نیازمند بازیگران جدید است تاکید کرد: فصل‌ها تغییر پیدا می‌کنند و تمامی موجودات زنده بنابراینکه می‌خواهند زنده بمانند تغییر می‌کنند. این تغییر و پذیرش تغییر اولین گام عقلانیت است و این عقلانیت بزرگ‌ترین خود را در پذیرش بازیگران جدید نشان می‌دهد.

وی ادامه داد و گفت: آن چیزی که در حوزه تراکنش امروزه شاهد هستیم وجود بازیگران جدید است که علت وجود این بازگیران جدید تغییر در الگوی رفتاری و دیدگاه‌های مردم می‌باشد.

کواکبیان: 3 ویژگی مهم نمایشگاه تراکنش ایران

کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی چهارمین سخنران مراسم افتتاحیه گفت: نمایشگاه تراکنش ایران واجد سه خصوصیت فناوری، بانکی و دیجیتال است از طرفی متعلق به بخش خصوصی است و همین سه مهم برای حمایت از این نمایشگاه کافی است.

وی افزود شرایط فعلی و مشکلات تحریم‌ها یک واقعیت تلخ است و باید همهٔ بخش‌ها بر علیه این تحریم‌ها اقدام کنند و بر اساس شرایط اولویت‌بندی کنند. این نماینده مجلس ادامه داد: همانطور که شاهد بودیم در خصوص FATF عده‌ای مخالفت کردند چراکه شفافیت را دوست ندارند؛ باید بدانیم تراکنش‌های مالی در این حوزه نقش مهمی ایفا می‌کنند و باید در حوزه مبارزه با پولشویی تروریست شفاف عمل کنیم.

فیروزآبادی: تا از فرصت‌هایی که تکنولوژی ایجاد کرده است استفاده کنیم

فیروزآبادی نیز در این مراسم با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران، گفت: این تحریم‌ها درسی برای ما دارد و آن این است که آمریکایی‌ها طوری بخش اقتصادی خود را گسترده کرده‌اند که انحصار داشته باشند و بتوانند حکمرانی کنند. این هشدار می‌دهد تا از فرصت‌هایی که تکنولوژی ایجاد کرده است استفاده کنیم. بلوغ در سیستمی است که فید بک دارد خود ترمیم‌گر و پویاست و باید متناسب با واژه‌های نوآورانه باید برنامه‌ریزی کنیم. تنوع شبه پول‌ها و نقدینگی‌هایی مانند رمز ارزها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

جشنواره ای برای چهره های ماندگار صنعت بانکداری و پرداخت

یکی از قابل توجه ترین بخش های مراسم افتتاحیه روز گذشته را جشنواره چهره های ماندگار تشکیل می داد. در این جشنواره 4 چهره ماندگار در صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری معرفی شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد. علاوه بر آن از تمبر نام و تصاویر آنها نیز رونمایی شد.

اسدالله امیراصلانی، مدیرعامل اسبق بانک ملی ایران، مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد،محسن قادری،مدیرعامل شاپرک و مصطفی الهی، بنیان گذار شرکت خدمات انفورماتیک چهار چهره ماندگاری هستند که در این جشنواره از آنها تقدیر شد.

پس از پایان مراسم افتتاحیه که با استقبال گسترده ای از سوی مسئولان و مدیران عامل بانک ها و فعالان عرصه بانکداری و پرداخت و شرکت های فناوری و همچنین رسانه ها همراه شده بود، مراسم رونمایی از جشنواره های چهارمین نمایشگاه تراکنش ایران برگزار شد و مصباحی مقدم عضو تشخیص مصلحت ناظم ربان رونمایی را بریدند.

از کارگاه کسب و کارهای پلتفرمی تا تاثیرات کراندفاندینگ بر فین تکها

نخستین کارگاه روز گذشته، کارگاه کسب و کارهای مبتنی بر پلتفرم بود که دبیری آن را فرزاد خندان بر عهده داشت. پس از آن پنل تخصصی با عنوان چگونه تامین مالی جمعی بر توسعه سرمایه گذاری تاثیر می گذارد؟ دبیر این پنل را مهندس عمیدی بر عهده داشت و آقایان شلیله، کمیل شاعری و مهشاد سبحانی اعضای آن را تشکیل می دادند.

در این جلسه که با معرفی اعضای پنل آغاز شد،دبیر اجرایی با تاکید بر اینکه هدف این پنل بررسی تاثیرات کراندفاندینگ و موضوع تامین مالی جمعی بر اکو سیستم فین تک ها است، گفت: با توجه به اینکه این موضوع بحث جدید و در عین حال مهمی است ، باید بررسی شود کراندفاندینگ و این پلتفرمها چه کمکی به اکوسیستم و محیط کسب و کار فین تک ها می‌کنند.

داتین نیز روز گذشته کارگاه ارائه محصولی را با عنوان سامانه کشف تخلف داتین برگزار کرد.

سمینار بلاک چین به دبیری جوانمردی و سه کارگاه پلیس فتا

روز گذشته همچنین سمینار بلاک چین به دبیری شهاب جوانمردی برگزار شد. در این سمینار جوانمردی درباره نقش بلاک چین در تحول دیجیتال بنگاه های مالی سخنانی را ارائه کردند همچنین محمد صمدی درباره تاثیر بلاک چین در صنعت مالی و بانکی به ارائه مطالب خود پرداختند.

بلوغ دیجیتالی اولین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود؛ در زمینه بلاک چین بیشترین سطح بلوغ را در بنگاه‌ها شاهد هستیم و پس از آن دولت‌ها باید دارای بلوغ نسبی و در نهایت مشتری نیاز به بلوغ کمتری داشته باشد.

مدیرعامل هلدینگ فناپ ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که ناگهان تکنولوژی جدید وارد گفتگوها می‌شود و بلاک چین نیز این روزها وارد بورسِ صحبت‌ها در میان مردم عادی، کارشناسان و مسئولان دولتی شده و بسیاری فکر می‌کنند که زنجیره بلوک بسیاری از مشکلات کشور و سازمان‌ها را در حال حاضر و آینده ما رفع خواهد نمود.

علاوه بر آن پلیس فتا نیز روز گذشته سه کارگاه ارائه محصول با نام های راه اندازی مراکز نظارت و واکنش جهت مقابله با حملات سایبری و وضعیت ارتکاب جرایم مالی در حوزه پلیس فتا و ارائه راهکارها و چشم انداز فضای سایبری در آینده را برگزار کرد.

آخرین نشست روز گذشته نیز نشست تخصصی رمز ارز بود که دبیری آن را سید مهدی حسینی برعهده داشت. مسعود نارنجی، حجت عباسی، مصطفی تقی پور، سعید خوشبخت و دوران اعضای این نشست تخصصی را برعهده داشتند.

محور اصلى اين نشست كه بررسى ارز رمزها، كاربرد و اهداف آن بود، به صورت ميزگرد بررسى و ارزيابى شد.

مهندس مسعود نارنجى يكى از كارشناسان اين حوزه با بيان اينكه بانك مركزى بايد در قبال ارز رمزها انعطاف بيشترى از خود نشان دهد، گفت: اكنون فرصتى ايجاد شده تا بتوان بهره كافى و لازم رااز شرايط موجود برد و به نوعى خلق پول كرد.

كارشناسان سخنران در اين نشست هرچند كه عقايد متفاوتي نسبت به همديگر داشتند اما متفق القول بر اين عقيده بودند كه بايد زير ساخت هاى ارز رمز هاايجاد شود و سپس به فكر استفاده و نوع كاربرى آن بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فابا نیوز ، رمز ارز ، بیات
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان