تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

معافیت از تحریم‌های نفتی توکیو را راضی نکرد/ ژاپن خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد

یک منبع آگاه ژاپنی از احتمال قطع خرید نفت از ایران خبر داد و گفت: با این وجود یکی از پالایشگاه‌های نفتی این کشور برای ادامه واردات از ایران با شرکت ملی نفت ایران وارد مذاکره شده و با چند بانک برای تراکنش‌های مالی گفت‌وگو کرده است.
ژاپن علی‌رغم معافیت از تحریم‌ها به زودی خرید نفت از ایران را متوقف خواهد کرد
رویداد۲۴ اس پی گلوبال در گزارشی به نقل از منابع مرتبط با صنایع و تجارت ژاپن به احتمال توقف خرید پالایشگاه‌های نفتی ژاپن از ایران اشاره کرد و نوشت: حتی اگر برخی پالایشگاه‌های ژاپنی خرید نفت از ایران را به لطف معافیت‌های موقت آمریکا ادامه دهند، آن‌ها تنها دریچه کوچکی در اختیار دارند که همه مبادله‌های خود را تحت آن انجام دهند در نتیجه احتمالا تا پایان ماه مارس ۲۰۱۹ این روند خاتمه پیدا خواهد کرد. از طرفی مشخص نیست قرار است تحریم‌ها بعد از ماه می‌ادامه پیدا کند یا خیر.

به گزارش رویداد۲۴ ژاپن یکی از هشت مشتری نفت ایران است که از تحریم‌های آمریکا برای مدت ۱۸۰ روز معاف شده است. هیروشیگو سکو وزیر اقتصاد و تجارت ژاپن بعد از دریافت معافیت‌ها گفته بود بعد از قطع کامل خرید نقت از ایران توسط پالایشگاه‌های ژاپنی، با دریافت معافیت بار دیگر این پالایشگاه‌ها آماده خرید نفت از ایران شده اند.

اما یکی از منابع نزدیک به صنایع ژاپن در گفت‌وگو با پایگاه خبری اس پی گلوبال گفته است که در وهله نخست، حتی اگر پالایشگاه‌ها تصمیم به ادامه خرید در سال آتی را داشته باشند نمی‌توانند تنها در ماه‌های ژانویه و فوریه نفت ایران را بار بزنند و احتمالا به ماه مارس خواهد کشید.
 
این منبع آگاه خبر داده که پالایشگاه‌ها می‌خواهند تا پایان ماه مارس همه تراکنش‌هایشان با ایران تمام شده باشد. در مرحله بعد، آن‌ها تنها قادرند از بیمه‌های دولتی ژاپنی برای محموله‌های ایرانی تا پایان ماه مارس که بیمه قبلی منقضی می‌شود، استفاده کنند. علاوه بر این تا آن زمان مشخص نیست آمریکا قرار است تعلیق تحریم‌ها را تمدید کند یا نه.

یک منبع ژاپنی دیگر گفته دست‌کم یک پالایشگاه نفتی ژاپن خرید از ایران را تا اوایل سال آتی ادامه می‌دهد. او گفته این پالایشگاه برنامه دارد به زودی با شرکت نفت ایران برای محموله‌های احتمالی گفت‌وگو کند و در حال حاضر برای تراکنش‌های مالی مرتبط با واردات نفت از ایران، با برخی بانک‌ها ارتباط‌هایی را برقرار کرده است.

این منبع آگاه به این رسانه گفته تردید‌های زیادی در مورد تعلیق تحریم‌ها و بیمه محموله‌های نفتی وجود دارد. این وضعیت پالایشگاه‌های ژاپنی را مجیور کرده به منابع نفتی آلترناتیو روی بیاورند.

قبل از آغاز تحریم‌ها، واردات ژاپن از ایران به طور میانگین بین ماه‌های ژانویه تا سپتامبر به ۱۶۵ هزار بشکه نفت در روز رسیده بود. این میزان، ۵ درصد واردات پالایشگاه‌های ژاپنی بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان