تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷
روحانی در نشست خبری با رئیس‌جمهور عراق؛

روحانی: روابط اقتصادی ایران و عراق ۱۲ میلیارد دلار است/ نیازی به مداخله خارجی نداریم

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با برهم صالح،گفت: بخشی از مردم ما در بخش‌های غربی و به ویژه جنوب، دچار ریزگرد هستند که باید با همکاری دو کشور حل شود.

رویداد۲۴حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود گفت: به رئیس جمهور عراق و هیات محترم همراه ایشان برای حضور در تهران خوشامد عرض می‌کنم. به ملت بزرگ عراق به خاطر روند انتخابات خوب در این کشور و تشکیل مجلس شورا و همچنین دولت جدید و انتخاب رئیس‌جمهور جدید تبریک می‌گویم.

مسئولان ایران و عراق، همکاری بیش از سی سال دارند

وی با بیان اینکه روابط ایران و عراق از لحاظ تاریخی، فرهنگی و مصالح ملی و منطقه‌ای، روابط بسیار مهم و ویژه‌ای است، اظهار داشت: همه مسئولان فعلی جمهوری عراق با مسئولان جمهوری اسلامی ایران، یک همکاری بیش از سی سال را دارند؛ هم در مبارزه با استبداد در عراق و هم برای استقرار امنیت در این کشور.

رئیس دولت تدبیر و امید به رایزنی‌های خود با برهم صالح اشاره و تصریح کرد: امروز روابط دو کشور بین دو هیات مورد بررسی قرار گرفت و دو طرف ضمن تاکید بر ادامه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... براین نکته اعتراف داشتیم ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

می‌توانیم روابط اقتصای ایران و عراق را در آینده‌ای نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم

روحانی با بیان اینکه روابط اقتصادی میان دو کشور به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد که با تلاش دوجانبه می‌توانیم در آینده‌ای نزدیک این رقم را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم، خاطرنشان کرد: ما امروز در زمینه روابط و تبادل برق، گاز، فرآورده‌های نفتی و همچنین فعالیت‌های دو کشور در زمینه کشف و استخراج با یکدیگر گفتگو کردیم.

وی ادامه ادامه داد: دو طرف درخصوص اتصال راه‌آهن دو کشور هم در سمت غرب و هم سمت جنوب به ویژه اتصال راه‌آهن شلمچه به بصره گفتگو کردیم. شرایط فراهم است و با همکاری وزارت دارایی عراق، طرف ایرانی می‌تواند این کار را آغاز کند و به ویژه با این کار مردم به ویژه در زمان اربعین این رفت و آمد کار صورت می‌گیرد تا مردم راحت‌تر به کربلا بروند.

رئیس‌جمهور عراق وعده پیگیری موضوع ریزگرد‌ها را داد

رئیس‌جمهور با بیان اینکه لایروبی در اروندرود و شط‌العرب برای دو کشور حائز اهمیت است و می‌تواند موجب آبادانی برای آبادان، خرمشهر، بصره و فاو شود، ابراز داشت: مسئله محیط زیست برای دو کشور حائزاهمیت است. امروز بخشی از مردم ما در بخش‌های غربی و به ویژه جنوب، دچار ریزگرد هستند که باید با همکاری دو کشور حل شود. من خوشحالم آقای رئیس‌جمهور وعده دادند که موضوع را پیگیری می‌کنند. همانطور که خطر داعش را برای مردم عراق با همکاری دو کشور از بین بردیم، خطر ریزگرد را هم با همکاری دو کشور حذف کنیم.

توافق ایجاد منطقه آزاد تجاری میان ایران و عراق

روحانی افزود: توافق کردیم منطقه آزاد تجاری میان دو کشور داشته باشیم و صنایع مشترک در این منطقه آغاز کنیم. از کمیسیون مشترک می‌خواهیم هرچه سریعتر این مسئله را پیگیری کند.

وی گفتگو درخصوص مسائل منطقه‌ای را یکی از موضوعات رایزنی‌های خود با برهم صالح دانست و بیان کرد: درخصوص مسائل منطقه گفتگو کردیم. نظر هر دو این بود که ثبات و امنیت به نفع کل منطقه است. نیاز به مداخله خارجی نداریم. کشور‌های منطقه باید روابط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشیم و با همکاری همه کشور‌ها به ویژه ایران و عراق برای ثبات و امنیت منطقه تلاش بکنند و هرچه زودتر شاهد پایان جنگ ویرانگرانه در یمن و ثبات و امنیت در سوریه باشیم.

امنیت عراق را امنیت ایران و توسعه عراق را توسعه ایران می‌دانیم

رئیس شورای عالی امنیت با تاکید بر اینکه ما امنیت عراق را امنیت ایران و توسعه عراق را توسعه ایران می‌دانیم، یادآور شد: دو ملت بسیار نزدیک ایران و عراق باید روابط‌شان باید روز به روز بیشتر شود و از لحاظ سیاسی و اقتصادی شاهد روابط نزدیک‌تری باشیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برهم صالح ، نشست خبری
نظرات شما
پیشخوان