تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۷
حمله روزنامه سعودی به رییس جمهور عراق؛

فکر می‌کردیم برهم صالح گزینه آمریکاست اما روابط مستحکمی با ایران دارد

روزنامه العرب نزدیک به سعودی نوشت: رئیس جمهور جدید عراق که برخی گمان می کنند یک گزینه آمریکایی بوده است، تنها یک نماد و عنوان تشریفاتی برای عراق محسوب می شود که در حال از دست دادن هویت خود است.
فکر می‌کردیم برهم صالح گزینه آمریکاست اما روابط مستحکمی با ایران دارد
رویداد۲۴ فاروق یوسف در روزنامه العرب نزدیک به سعودی مدعی شد: عراق چاره‌ای ندارد جز اینکه یا ارتباطش با ایران را کاملا قطع کند، یا اینکه تا نهایت این رابطه پیش برود تا به هلاکت برسد.

رئیس جمهور جدید عراق، برهم صالح، در دور سفر خود که در ضمن آن به تهران نیز رفت، پاسخ قانع کننده‌ای برای این سوال ندارد: «عراق در مواجهه با تحریم‌های ایران، چه خواهد کرد؟»

ممکن است بگوید: «ما را به سختی نیندازید» و منظورش از این گفته آن باشد که در مورد استقلال در تصمیم گیری‌های ملی عراق، مبالغه نکنید. همچنین ممکن است سکوت کند؛ چرا که این موضوع خارج از صلاحیت‌های اوست.

این مرد کردی الاصل به روابط مستحکم خود با نظام ایران مشهور است، اما خود، گرایش ایرانی اش را آشکار نمی‌کند.

براساس قانون اساسی، منصب صالح برهم بعنوان رئیس جمهور عراق، معنایی ندارد و اگر به مساله رابطه عراق با ایران رجوع کنیم، تصمیم گیری در این باره در دست این سیاستمدار یا دیگری نیست.

حقیقت غیر قابل انکار آن است که ایران نفوذ قدرتمندی در داخل عراق دارد و در سال‌های گذشته، با رضایت و تشویق آمریکایی ها، عراق را به جبهه‌ای تابع خود تبدیل کرد.

جامعه شیعه در عراق به جبهه‌ای تبدیل شد تا در خدمت نیاز‌های ایران باشد و وقتی رئیس جمهور عراق علت ارتباط با ایران را نیاز بازار عراق به کالا‌های ایرانی می‌داند، نمی‌تواند واقعیت تبعیت سیاسی، نظامی و اقتصادی عراق از ایران را پنهان کند.

اگر این وابستگی نبود، عراق می‌توانست آزادانه کالا‌های مورد نیاز خود را از کشور‌های مختلف وارد کند. اما عراق همچنان مجبور به تعامل با ایران، بعنوان تنها منبع صادر کننده کالا خواهد بود و این مساله در ابتدا با هدف خدمت به اقتصاد ایران صورت می‌گیرد و در مرحله بعد، تعامل با ایران سود‌های کلانی برای مفسدین اقتصادی در عراق دارد.

منصب ریاست جمهوری در عراق، با وجود بی اهمیت بودن، بار گزافی بر شانه بودجه این کشور قرار داده است، در حالی که هیچ نفعی در اداره عراق نداشته و تنها به منزله سیلی ایران، محسوب می‌شود.
 
منبع :انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان