تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
راغفر در واکنش به بازگشت ۲۰۰ میلیون دریافتی مدیران بیمه به خزانه در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

رسانه قدرت زیادی برای مبارزه با فساد دارد

یک اقتصاددان در واکنش به پیگیری‌های رسانه‌ای فساد در بیمه مرکزی که منجر به بازگشت ۲۰۰ میلیون تومان به خزانه شد گفت: در حال حاضر میزان دریافتی مدیران بیمه رسانه‌ای شده و قدرت رسانه، قدرت زیادی است اما متاسفانه بار‌ها شاهد بوده‌ایم که مقامات قضایی کشور به جای اینکه به افشاگری‌های فساد به عنوان فعالیت‌های همراه و همکار نگاه کنند، رسانه‌ها را مورد عتاب و تهدید قرار داده‌اند.
رویداد۲۴- یک اقتصاددان در واکنش به پیگیری‌های رسانه‌ای فساد در بیمه مرکزی که منجر به بازگشت ۲۰۰ میلیون تومان به خزانه شد گفت: در حال حاضر میزان دریافتی مدیران بیمه رسانه‌ای شده و قدرت رسانه، قدرت زیادی است اما متاسفانه بار‌ها شاهد بوده‌ایم که مقامات قضایی کشور به جای اینکه به افشاگری‌های فساد به عنوان فعالیت‌های همراه و همکار نگاه کنند، رسانه‌ها را مورد عتاب و تهدید قرار داده‌اند. 

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴گفت: به نظر می‌رسد مادامی که مسئله فساد به موضوعی تبدیل نشود که در فضای عمومی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد و از فشار افکار عمومی برای کنترل این ناهنجاری‌ها و نابسامانی استفاده نشود، عملا امکان مبارزه با فساد منتفی است. 

وی تاکید کرد: یکی از کارکردهای اصلی فساد شکل گیری یک اقتصاد ناکارآمد و ناتوان است که در آن اتلاف منابع به صورت گسترده رخ می‌دهد و همین امر می‌تواند امنیت سیاسی کشور‌ها را مورد تهدید قرار دهد و این پدیده‌ای است که در شوروی سابق رخ داد و بسیاری از کشورهایی که در سال‌های اخیر شاهد سقوطشان بودیم، به علت ناکارآمدی سیاسی با فروپاشی روبرو شدند. 

این اقتصاددان با اشاره به اینکه بعضی از رسانه این مسائل را مطرح می‌کنند و باعث می‌شوند که سازمان بازرسی وارد عمل شود، گفت: البته این دست فساد‌ها مسئله جدیدی نیستند و حداقل پس از جنگ تحمیلی، این مسئله به تدریج شکل گرفته و به خصوص در ۱۰ سال گذشته به شکل وسیعتری گسترده شده است. ضمن اینکه این پدیده فقط منحصر به شرکت‌های بیمه نیست، بانک‌ها و بسیاری از شرکت‌های صنعتی وابسته به نهادهای عمومی و دولت هم همین گونه هستند. 

راغفر در پاسخ به این سوال که چرا با این پدیده به طور کلی برخورد نشده و چرا علیرغم اینکه همه این اطلاعات در اختیار بسیاری از افراد است، دستگاه‌های نظارتی با آن‌ها برخورد نکردند، گفت: همه این سوالات حکایت از آن دارد که این مسئله برخلاف اینکه تصور می‌شود با بازگرداندن ۲۰۰ میلیون به خزانه به سرانجام رسید، به سرانجام نمی‌رسد و کماکان ادامه خواهد داشت و علت هم این است که افرادی که منتفع هستندگا‌ها شامل کسانی می‌شوند که از وابستگان افراد درون قدرت هستند و بنابراین همه در برابرش سکوت می‌کنند. 

وی در خصوص عملکرد دستگاه‌های نظارتی در مبارزه با فساد گفت: متاسفانه دستگاه‌های نظارتی ما خود تبدیل به بخشی از مسئله شده‌اند تا راه حل. آن‌ها از این ظرفیت‌های نظارتی یا به صورت سیاسی یا برای منافع سازمانی خود استفاده می‌کنند و بنابراین علیرغم اینکه بسیاری از این فساد‌ها به صورت گسترده وجود دارد اما شاهد برخورد نهادهای ذیربط نیستیم. 

این اقتصاددان در ادامه افزود: این مسئله تنها مربوط به سازمان بازرسی‌ها نیست و دیوان محاسبات یا خود مجلس که نقش نظارتی باید داشته باشد هم اینطور نیست. دلیل هم این است که خودشان عمدتا در فعالیت‌هایی از این دست منتفع می‌شوند و از این رو یا مسائلی از این دست را نادیده می‌گیرند. 

راغفر متذکر شد: ده‌ها دستگاه نظارتی و امنیتی داریم که باید به موقع وارد این دست از فعالیت‌ها شوند چون عوارض طبیعی تداوم چنین نابرابری‌هایی آسیب به اعتماد عمومی نسبت به مشروعیت نظام است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان