تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۷

برهم صالح چرا پس از تهران به ریاض رفت؟

عراق می‌خواهد به دیگران این پیام را بدهد که در وضعیت جدید فرصت بازی‌های سیاسی و تنش را ندارد و تلاش می‌کند به دوره ثبات هر چه زودتر وارد شود.
برهم صالح چرا پس از تهران به ریاض رفت؟
رویداد۲۴ برهم صالح، رئیس‌جمهور جدید عراق، در اولین سفر خارجی خود به وارد ایران شد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور و برخی مقامات بلند پایه ایران دیدار کرد. تحلیل‌های متفاوتی از این سفر شکل گرفت. این سفر در حالی که تحریم‌های امریکا علیه ایران شدت گرفته و بحث همراهی یا عدم همراهی عراق با این تحریم‌ها مطرح است، مسائل جدیدی را به دنبال داشت.

از سوی دیگر برهم صالح پس از ایران به عربستان رفت. در حالی که در سال‌های اخیر دو کشور وضعیت متشنجی را از سر گذرانده اند سفر رئیس جمهور عراق با این گمانه زنی همراه شد که او دارای پیام خاصی به دو کشور بوده است.

آیا برهم صالح قصد دارد نقش میانجیگرانه‌ای را بین دو کشور همسایه بازی کند و در این بین فضای جدیدی را برای عراق شکل دهد؟

باید گفت که نفس این سفر دارای پیام خاصی برای منطقه و کشور‌های همسایه بوده است. البته در مورد اینکه برهم صالح دارای پیام برای دو کشور بود تکذیبه‌ای از سوی عراق مخابره شد. دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد برخی رسانه‌های عربی حاشیه خلیج (فارس) به نقل از یک منبع غیر رسمی خبری منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه ایران پیشنهاد مذاکره را به سعودی داده و رئیس جمهوری عراق پیشنهاد میانجی‌گری داده و پیامی را از همتای ایرانی خود به ریاض ارسال کرده است. این دفتر آورده است این خبر‌ها نادرست است و ضرورت دارد اطلاعات دقیق از منابع موثق گرفته شود که منسجم با مقررات حرفه‌ای رسانه‌ای است. دفتر ریاست جمهوری عراق درباره جزئیات مربوط به سفر منطقه‌ای برهم صالح هم تاکید کرد عراق نقش میانجی‌گری را ایفا نمی‌کند بلکه برای ضرورت دور کردن عراق از پیامد‌های درگیری در منطقه تلاش می‌کند.

این بیانیه آورده است عراق نقطه تلاقی و پیوند منافع مشترک میان محیط پیرامونی عربی و منطقه‌ای در چارچوب تلاش برای تحکیم دوستی و برادری با حفظ کامل تمامیت ارضی و احترام به کشور‌های دیگر است.

اما موضوع این است که عراق قصد دارد به کشور‌های منطقه می‌گوید پس از مسائل گوناگونی که این کشور از سر گذرانده انتظار دارد شکل دیگری از گذشته با او رفتار شود و این کشور بیش از هر چیز به ثبات و توسعه بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد.

عراق پس از هجوم داعش به شهر‌های آن تلفات بسیاری داد و حاکمیت و تمامیت ارضی آن به شکل کامل به خطر افتاد. پس از آن موضوع رفراندوم کردستان عراق پیش آمد و مسائل امنیتی آن وارد فاز جدیدی شد.

انتخابات در عراق پس از این مسائل نقطه عطفی برای عراق بود. پیروزی مقتدی صدر و به تعویق افتادن چانه زنی‌های نگرانی‌های بسیار در بر داشت که بالاخره مهره‌های اصلی عراق مشخص شدند. عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر و برهم صالح به عنوان مهره‌ای از بین احزاب کرد به ریاست جمهوری رسید.

این سفر در حقیقت در راستای تثبیت این وضعیت بود. عراق می‌خواهد به دیگران این پیام را بدهد که در وضعیت جدید فرصت بازی‌های سیاسی و تنش را ندارد و تلاش می‌کند به دوره ثبات هر چه زودتر وارد شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان