تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟

در منطق اسلامی گفته شده کسی را به خاطر عمل دیگری مجازات نمی‌کنند؛ سابقه حضور مقام‌های نظام در پست‌های حساس پس از انقلاب هم نشان می‌دهد به خاطر عقیده یک عضو خانواده، دیگران مجازات نشده‌اند. نگاهی به پست‌های کلیدی همچون رئیس مجلس خبرگان، دبیری شورای نگهبان، فرماندهی ارشد سپاه، فرماندهی کمیته‌های انقلاب سپاه، امامت جمعه و ... نشان می‌دهد سابقه دیدگاه‌های سیاسی فرزندان و نزدیکان آنها در انتصاب‌ها تاثیرگذار نبوده است. این مورد درباره سرنوشت پیروز حناچی به شکلی متفاوت اتفاق افتاده است.
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
رویداد۲۴ پاسخ استعلام پرونده پیروز حناچی در لحظات آخر وزارت کشور به شورای شهر ارسال شده است، پیش از این سخنگوی شورای گفته نامه‌ای از وزارت کشور رسیده اما آنقدر گنگ و دوپهلو بوده که نمی‌توان به آن استناد کرد، وزارت کشور هم اعلام کرده پاسخی که از وزارت اطلاعات به دستش رسیده، دوپهلو بوده است!
 
آنگونه که خبر رسیده، گویا مشکل استعلام حناچی به خاطر عضویت برادرش پیمان حناچی در سازمان مجاهدین خلق بوده است؛ نام پیمان حناچی در کامل‌ترین کتابی که از سازمان مجاهدین در ایران چاپ شده (از پیدایش تا فرجام سازمان مجاهدین، انتشارات موسسه مطالعات سیاسی) دیده نمی‌شود اما یک‌بار این نام در کتاب خاطرات محمود رویایی آمده است و دیگر خبری از او در دست نیست.
 
اگر به خاطرات احزاب و گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی بازگردیم، به نام‌های آشنایی می‌رسیم؛ نام‌هایی که پدران و برادران آنها به پست‌های حساسی در جمهوری اسلامی رسیده‌اند؛ این بدان معناست که آنچه نام حناچی را این روزها در لیست سیاه نهادهای امنیتی قرار داده، یک مورد استثنایی در تاریخ انقلاب اسلامی نیست. فرزندان تعداد قابل توجهی از مقامات عالی رتبه نظام در چهار دهه گذشته عضو گروه‌های اپوزیسیون بوده‌اند و برخی از آنها نیز اعدام شده‌اند.
 
مجتبی طالقانی؛ فرزند نخستین امام جمعه بعد از انقلاب
 
وقتی گروه مارکسیست سازمان مجاهدین با نام پیکار با محوریت تراب حق شناس و سپاسی آشتیانی انشعاب کرد، یک نام نیز در میان آنها دیده می‌شد؛ مجتبی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی. او مسئول سازمان در لیبی بود که در نامه‌ای به پدر موضع خود را اعلام کرد و البته پس از انقلاب به عنوان عضو ساده دفتر پدر مشغول به کار شد.او پس از مرگ پدر از کشور خارج می‌شود.
 
سیدمحمود طالقانی عضو شورای انقلاب و نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب بوده است.
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
آیت‌الله طالقانی در منزل شخصی (پیچ شمیران) به اتفاق همسر، مادر همسر و فرزندانش مهدی، مجتبی و وحیده طالقانی در سال ۱۳۴۷
 
وحید لاهوتی؛ فرزند فرمانده کمیته انقلاب اسلامی

وحید لاهوتی فرزند آیت الله حسن لاهوتی اشکوری از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود. آیت‌الله لاهوتی پس از انقلاب به عنوان نماینده رشت به مجلس اول راه یافت. او قبل از نمایندگی مجلس با حکم مستقیم آیت‌الله خمینی مدتی فرماندهی کمیته‌های انقلاب اسلامی را بر عهده داشت. لاهوتی همچنین امام جمعه رشت بود.
 
وحید لاهوتی در ۴ آبان سال ۱۳۶۰ دستگیر شد و در ۶ آبان مامورین پدر او آیت‌الله لاهوتی را هم دستگیر کردند که چند ساعت بعد به طور نامعلومی فوت کرد.
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
 
مسعود احمدزاده؛ فرزند استاندار خراسان

مسعود احمدزاده فرزند طاهر احمدزاده هروی از بنیانگذاران سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران و موسس گروه احمدزاده-پویان بود که در سال ۱۳۵۰ اعدام شد. مجید احمدزاده دیگر فرزند او نیز همراه برادرش در ۱۱ اسفند ۱۳۵۰ اعدام شد. او نیز در تشکیل گروه احمدزاده-پویان و سپس شکل گیری سازمان چریک‌های فدایی خلق نقش موثری داشت.
 
مجتبی احمدزاده پسر کوچک‌تر آقا طاهر نیز در ۸ آبان ۱۳۶۰ به جرم عضویت در سازمان مجاهدین خلق در زندان اوین اعدام شد. طاهر احمدزاده پدر مسعود، مجید، مجتبی و مستوره، پس از انقلاب از سوی دولت موقت ایران به عنوان نخستین استاندار خراسان انتخاب شد.
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
از راست: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، آیت‌الله سید کاظم اخوان مرعشی و طاهر احمدزاده در صف نخست یکی از راهپیمایی‌های انقلاب در مشهد
 
علی باکری برادر فرمانده ارشد سپاه در جنگ

علی باکری برادر شهید مهدی و حمید باکری از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق، از اعضای مرکزی سازمان مجاهدین خلق ایران بود که قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۳ توسط ساواک دستگیر و به جرم خرابکاری و برهم زدن امنیت کشور اعدام شد.
 
زهرا باکری خواهر علی، حمید و مهدی در مصاحبه‌ای گفته بود: زمان شاه من بعد از شهادت برادرم علی استخدام شدم. خواهرم در پست بالایی استخدام شد. مهدی دانشگاه قبول شد و تحصیل را شروع کرد. یک نفر در خانه ما را نزد. می‌گفتند خرابکار یا خانواده خرابکار، ولی کسی جسارت نکرد در خانه ما را بازکند و به ما توهین کند.
 
حسن جهان آرا برادر فرمانده سپاه خرمشهر

حسن جهان آرا برادر محمد جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر در جنگ ایران و عراق، از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و به گفته مادرش به هشت سال حبس محکوم شد.
 
از جزئیات حکم اعدام حسن جهان‌آرا اطلاعی در دست نیست. در یادنامهُ سازمان مجاهدین آمده است که حسن جهان آرا در مرداد یا شهریور سال ۱۳۶۷ در زندان اوین اعدام شد.
 
مادر شهید محسن، محمد و علی جهان آرا درباره مرگ حسن در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: «ناراحتی‌ام بیشتر از این است که اگر می‌خواستند پسرم را اعدام کنند چرا نزدیک هفت سال در زندان نگهش داشتند.
 
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
 
حسن؛ فرزند دبیر شورای نگهبان

حسین جنتی لادانی فرزند احمد جنتی از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود که در در ۲۳ خرداد سال ۱۳۶۱ در درگیری مسلحانه با سپاه پاسداران، کشته شد. فرزند حسین جنتی پس از مرگ او به پدر بزرگش سپرده شد. وی در ۱۷ یا ۱۸ سالگی هنگامی که به عنوان یک بسیجی فعال در ستاد امر به معروف و نهی از منکر در حال انجام وظیفه بود در یک حادثه رانندگی درگذشت. 
 
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که یکی از حساس‌ترین پست‌های نظام را برعهده دارد.
 
علی فرزند دیگر احمد جنتی هم‌اکنون به عنوان مشاور سرپرست نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کند. او همچنین رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران است. در دولت یازدهم علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس رای اعتماد گرفته است.
 
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
حسین جنتی و همسرش
 
روح‌الله زم؛ فرزند رئیس حوزه هنری

روح الله زم موسس سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز، فرزند حجت‌الاسلام محمدعلی زم است که سال‌ها ریاست حوزه هنری را برعهده داشت. محمد علی زم معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران است.
 
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
 
رشید حسنی؛ فرزند امام جمعه آذربایجان غربی

رشید حسنی، فرزند آیت الله غلامرضا حسنی از اعضای سازمان فداییان خلق بود. آیت الله حسنی، نماینده مجلس اول، نماینده، ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه شهر ارومیه تا دی ماه سال ۱۳۹۲ بود. او اردبیهشت امسال درگذشت.
 
آیت الله حسنی اوایل انقلاب محل اقامت پسر خود رشید حسنی که از اعضای سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران بود را به کمیته انقلاب اسلامی اطلاع داد. رشید حسنی پس از محاکمه اعدام شد. آیت الله حسنی درباره برخی کاستی‌ها در نحوه رسیدگی به پرونده فرزند خود گفته بود تنها جرم رشید این بود که گرایش شدید کمونیستى داشت و این هرگز منجر به اعدام کسى نمى‌شود.
 
فرزندان محمدی گیلانی؛ رئیس دیوان عالی کشور
 
پسران آیت الله محمد محمدی گیلانی عضو سازمان مجاهدین خلق بودند. آیت الله محمدی گیلانی رییس پیشین دیوان عالی کشور، نماینده سه دوره مجلس خبرگان رهبری، نماینده امام در دانشگاه‌ها، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر و عضور فقهای شورای نگهبان بود.
 
گفته می‌شود در جریان اختلاف و درگیری بین سازمان مجاهدین خلق و جمهوری اسلامی در سال ١٣٦٠، پسران محمدی گیلانی به اتهام ارتباط و فعالیت به نفع این سازمان بازداشت و برای محاکمه به دادگاه انقلاب اعزام شدند.
 
روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی اعدام پسران گیلانی به فرمان پدر با تکذیب و کرده در گزارشی نوشته یکی از سه پسر آیت‌الله محمدی گیلانی در درگیری با ماموران کشته شد، و دو پسر دیگر ایشان در حال فرار به سوی مرز ترکیه، در اطراف ارومیه با واژگون شدن خودرویشان و از ترس اینکه مبادا توسط ماموران دستگیر شوند، با خوردن سیانور خودکشی کردند.
 
فرزندان گلزاده غفوری عضو مجلس خبرگان

محمد صادق گلزاده غفوری و محمد کاظم گلزاده غفوری، مریم گلزاده غفوری سه فرزند علی گلزاده غفوری و داماد او، علیرضا حاج صمدی عضو سازمان مجاهدین خلق بودند. محمد صادق و محمد کاظم در سال ۱۳۶۰ و مریم و علیرضا حاج صمدی در جریان کشته شدن زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ به دلیل عضویت در سازمان مجاهدین خلق اعدام شدند.
 
آیت الله علی گلزاده غفوری حقوقدان، مجتهد، نویسنده، استاد دانشگاه، از روحانیون دوره اول انقلاب، نماینده استان تهران در مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده تهران دردوره اول مجلس شورای اسلامی بود.
 
خویشاوندان چهره‌های نظام در گروه‌های اپوزیسیون/ آیا مورد برادر پیروز حناچی در جمهوری اسلامی استثناء است؟
محمدکاظم گلزاده غفوری-مریم گلزاده غفوری-علیرضا حاج صمدی-محمدصادق گلزاده غفوری
 
فرزند آیت الله مشکینی؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری

فرزند آیت الله مشکینی نیز از اعضای سازمان مجاهدین خلق بود. آیت الله علی مشکینی نخستین رئیس مجلس خبرگان رهبری از زمان تأسیس آن، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وامام جمعه دائم قم بوده‌است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۲
 اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
6
7
ظاهرا هرکی رو شاه اعدام کرد یا منافق بودند یا کمونیست که بعد از انقلاب و جمهوری هم همین عقیده و سلیقه اعمال شده
R.R
|
United States of America
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
0
2
عجب گزارشی! گرچه دلیل تایید دیرهنگام حناچی احتمالا ربطی به برادرش نداشته. عضویت یکی از اعضای نزدیک خانواده مسئولان در گروه های اپوزیسیون نظام یه سنت در جمهوری اسلامیه و اونقدر که در مورد حناچی برجسته شده، همون طور که خودتون هم گفتید چیز عجیبی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
3
8
اشتباه نکنید بنده درزمان دفاع مقدس شاهد مستمر حضور افراد ی درجبهه وعضویت در نهادهای انقلابی بودم که برادرانشاندر مقابل جمهوری اسلامی در کنارصدام با ما می جنگیدند که عملیات فروغ جاویدان منافقین از آن جمله است شما به این صغری وکبری بافتن ها بیایید نقش حناچی شهردار تهران را در دفاع مقدس تبیین کنید اگر ایشان یک روز را در جبهه بوده من دستش را می بوسم
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۸
12
2
طبق نظر اربابان اسلحه فروش و استکبار به قول اسلاميها تمام اين مبارزين اعدام شدند تا امريکاييها و روسها خوب بخابند و خوب غارت کنند ننگ بر احمقها که عامل دست بي مزد ابر قدرتها و چپاولگران شدند شرم بر انان روسياهيش به ذغال ماند زمستون چهل ساله داره تموم ميشه امت خر هم بيدار شدند خبري جايي نبود همشون گشنه شدند هم ديگه رو دارن ميخورن
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
کوروش؟ تو زنده‌ای؟ برات مراسم هزاره گرفته بودن، نبودی کجا بودی؟ ؟؟؟؟؟ عـــــــزیـــــــزم!
مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
10
4
آیت.. گیلانی پسرانش رو به جوخه اعدام سپرد و مقام و پست مهم خودشون رو هم تا آخر عمر حفظ کرد. ولی مردم عادی چه بدست آوردند؟ تحت فشار تبلیغات، دختران و پسران جوان خود را لو دادند و با اعدام ، جوانان خود رو از دست دادند، مال و منالی بدست نیاوردند، و ناامید و سرخورده شدند/
سعید رحمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
10
11
هیچکدام از اقایانی که اعضای خانواده شان را فدای قدرت کردند نباید در جمهوری اسلامی سمت داشته باشند چونکه ملت را فدای قدرت خواهند کرد همچنان که کرده اند مردم از گرانی به سطوح امده اند ولی قدرت طلبان ککشان نمیگزد باید قدرت در ید صالحین و انقلابیون واقعی و پیروان خط ولایت و مقام معظم رهبری باشد و بس.
من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۳
2
2
خاک بر سر همگیشون
پاسخ ها
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
کدامها؟
مسئولین یا وابستگانشان؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
1
شیخ علی تهرانی شوهر خواهر رهبر ازقلم افتاده
ایشان چندین سال همراه مجاهدین درعراق بودند
البته توبه کردن وبرگشتن و مدتی هم زندانی بودن
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
دوران حکومت بیگانگان در ایران باپیروزی انقلاب اسلامی بپایان رسید . استعمارگران دیگر نمیتونن با رسانه های دروغ پردازی خود مردم با بصیرت ایران را فریب دهند و ماجرای مصدق را با همکاری وطن فروشان داخلی بوجود آورند . ما فشار اقتصادی را پشت سر خواهیم گذاشت و از استقلال کشورمان دفاع خواهیم کرد و انشاالله به ناز و نعمت نیز خواهیم رسید بکوری چشم دشمنان خارجی و خیانت کاران داخلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
0
0
برخي اطلاعات غلط است مثلاً باكري در درگيري هاي خياباني خودكشي كرد و اعدام نشد و ..... دقت كنيد مطالب را درست ارائه كنيد
نظرات شما
پیشخوان