تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
شاخص ارزی بیش از ۹ درصد طی یک هفته افت کرد؛

کارنامه دلار در هفته اول آذر

دلار در اولین هفته کاری آذرماه، بیش از ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. افت هزار و ۲۰۰ تومانی دلار طی هفته گذشته در شرایطی به ثبت رسید که این ارز در آخرین روز هفته در انتهای کانال ۱۰ هزار تومانی مورد حمایت معامله‌گران قرار گرفت.

رویداد۲۴ روز پنج‌شنبه، دلار پس از ۶ کاهش متوالی جهت خود را عوض کرد و با اینکه در ابتدای روز به محدوده ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومانی عقب‌نشینی کرده بود، در نهایت در محدوده ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومانی به کار خود پایان داد. در آخرین روز هفته، بازار ارز دو مسیر کاملا متفاوت را تجربه کرد؛ در ساعات آغازین معاملات، قیمت شاخص ارزی از کانال ۱۱ هزار تومانی خارج شد، ولی با افزایش خریداران در انتهای کانال ۱۰ هزار تومانی، دلار در بازار آزاد ساعت ۴ بعدازظهر روز پنج‌شنبه حدودا ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان قیمت داشت.

این قیمت ۵۰ تومان بیشتر از روز چهارشنبه بود و به معنای نقطه پایانی در انتهای هفته بر ۶ کاهش متوالی دلار بود. به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه فروشندگان در همان ابتدای روز اشتیاق زیادی برای عرضه ارز خود در بازار داشتند و خریدار چندانی نیز برای دلار وجود نداشت.

این شرایط موجب شد که دلار به کانال مهم ۱۰ هزار تومانی رهسپار شود. با این حال، براساس اظهارات برخی فعالان، زمانی که چند صرافی اعلام کردند با قیمت ۱۰ هزار و ۹۸۰ تومان ارز خود را به فروش می‌رسانند، تعدادی از افراد عادی در موقعیت خرید قرار گرفتند.

این در حالی بود که در کف بازار قیمت دلار تا ۱۰ هزار و ۸۵۰ تومان پایین‌تر رفته بود و براساس قیمت حواله درهم، ارزش دلار به حدوده ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسیده بود.

با این وجود، با ورود خریداران عادی، قیمت‌ها به یکباره در کف بازار نیز جهش کرد و پس از پایان کار صرافی‌ها و بانک ها، قیمت در بازار آزاد به سرعت به محدوده ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان بازگشت.

البته برخی کانال‌های خبری قصد داشتند با جوسازی اعلام کنند که قیمت دلار تا محدوده ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیز بالا رفته است، ولی براساس گفته‌های فعالان به نظر می‌رسد بالاترین قیمت ثبت شده برای این ارز در روز پنج‌شنبه بالای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نبوده است.

با وجود چرخش دلار در روز آخر و ثبت اولین افزایش قیمتی پس از ۶ کاهش متوالی، این ارز در هفته گذشته بیش از ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار دو هفته پیش افزایش ۸/ ۲ درصدی را به ثبت رسانده بود.

13 (3)

 

برچسب ها: صرافی ، بازار ، شاخص ارزی
نظرات شما
پیشخوان