تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۷
نماینده ایران در اوپک؛

واکنش نماینده ایران در اوپک به خروج قطر/ چرا قطر از اوپک خارج شد؟

حسین کاظم‌پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) با اظهار تاسف از تصمیم قطر مبنی بر خروج از اوپک اظهار داشت: اوپک در مقابل این تصمیم فقط تماشاگر خواهد بود و کاری نمی‌تواند بکند و این تصمیم باعث شد از حدود یک ماه دیگر، محاسبات تولید نفت اوپک بدون میزان تولید نفت قطر، شکل بگیرد.
واکنش نماینده ایران در اوپک به خروج قطر/ چرا قطر از اوپک خارج شد؟
رویداد۲۴ امروز سعد الکعبی وزیر انرژی قطر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد این کشور تا ژانویه سال ۲۰۱۹ یعنی کمتر از یک ماه دیگر از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت اوپک خارج می‌شود. سعد الکعبی وزیر انرژی قطر در این خصوص اعلام کرد تصمیم برای خروج از اوپک پس از بازبینی راه‌های پررنگ شدن نقش بین‌المللی قطر و طرح ریزی استراتژی بلندمدت این کشور گرفته شد.

پس از رسانه‌ای شدن این تصمیم، نماینده ایران در اوپک که در حال حاضر برای شرکت در جلسات اوپک در وین حضور دارد،وی اظهار داشت: جای تاسف است که یک عضو قدیمی اوپک از سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خارج می‌شود.

به گفته کاظم‌پور اردبیلی تحولات درون اوپک و خارج از اوپک، (بین اوپک و غیراوپک) به خصوص تصمیماتی که بعضا بدون اجماع اعضا در مورد موارد مختلف گرفته شد، باعث شده شده است که قطر را به این نتیجه برساند که تمرکز خود را بیشتر بر محور تولید گاز بگذارد تا موضوع نفت.

وی در خصوص تاثیر این تصمیم بر آینده اوپک گفت: به هر حال با خروج قطر از اوپک، تولید این کشور از حدود یک ماه آینده به بعد، در غیر اوپک لحاظ خواهد شد و در کل وقتی می‌خواهیم به نیاز تولید اوپک نگاه کنیم، تمام غیراوپکی‌ها را جمع می‌کنیم، پس در نتیجه قطر هم در جمع غیراوپکی‌ها قرار خواهد داشت. هرچند قطر اعلام کرده است که به تصمیمات فعلی اوپک تا ماه آینده پایبند خواهد بود. در حقیقت از ژانویه ۲۰۱۹ به بعد، عدد تولیدی قطر به سمت دیگری یعنی غیر اوپکی‌ها خواهد رفت. وی معتقد است که در حال حاضر اوپک باید مشخص کند که با توجه به عدد تولیدی نفت قطر، این سازمان چقدر می‌خواهد تولید داشته باشد؟

وی در ادامه نیز اظهار داشت، فردا جلسه‌ای با گروهی از اعضای اوپک و غیر اوپک خواهد بود که بنده نیز در آن جلسه شرکت خواهم کرد و بعد از ان مجمع جهانی انرژی را خواهیم داشت و روز دیگر کنفرانسی برگزار خواهد شد که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز حضور خواهند داشت و در نهایت روز جمعه هم وزرای اوپک و غیر اوپک خواهند بود.
منبع: تابناک
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اوپک ، حسین کاظم پور
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان