تاریخ انتشار: ۰۶:۰۷ - ۱۵ آذر ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

غلامی ساکت‌تر از عارف/ کم رمق‌ترین مراسم روز دانشجو در دولت روحانی!

مراسم روز دانشجو امسال در حالی برگزار خواهد شد که کم‌رمق‌ترین مراسم در سال‌های گذشته بوده است. چندین سخنرانی لغو شده و تا کنونخبری از حضور چهره‌های سیاسی در دانشگاه‌های مختلف به گوش نمی‌رسد.

کم رمق‌ترین مراسم روز دانشجو در دولت روحانی

 رویداد۲۴ شاید منصور غلامی اصولگراترین وزیر علوم تاریخ جمهوری اسلامی نباشد، اما بدون شک منفعل‌ترین مردی است که در این چهل سال بر مسند وزارت علوم قرار گرفته است. همان روز‌های اول شروع کار او بود که با فشار اصولگرایان، فعالیت اتحادیه دانشجویی تادا، متوقف شد.

بعد از آن هم هر بار اعتراضی به تشکلی دانشگاهی بوده، عموما با توقف فعالیت‌های آن تشکل و نهاد مواجه بوده است. سکوت غلامی درباره اتفاقات دانشگاه به حدی زیاد است که حتی محمدرضا عارف که به خاطر سکوت همیشگی، مورد انتقاد و طعنه اصلاح طلبان است نیز بیشتر از غلامی درباره مسائل دانشگاه و وزارت علوم موضع گیری کرده است چنانچه وقتی چند هفته پیش اراذل و اوباش به برنامه یادواره شهید بهشتی در اصفهان حمله کردند، غلامی حتی از بیان یک جمله ساده در محکومیت این رفتار عاجز بود و حتی وقتی با اصرار خبرنگاران اصفهانی مواجه شد، مسئولیت برگزاری برنامه را بر عهده دانشگاه علوم پزشکی انداخت.

در نبود یک پشتوانه قدرتمند برای جریان دانشجویی، طبیعی است که امسال، شاهد افول برنامه‌های روز دانشجو در دانشگاه‌های سراسر کشور باشیم.

لغو سخنرانی لطف الله میثمی در دانشگاه احمدی نژاد

این هفته اعلام شد دانشگاه علم و صنعت به مناسبت روز دانشجو میزبان پروانه سلحشوری و لطف الله میثمی خواهد بود. با این حال این برنامه با فشار برخی نهاد‌ها لغو شد. علی اسماعیلی دبیر انجمن اسلامی رویش دانشگاه علم و صنعت درباره این برنامه می‌گوید: برنامه را در نظر داشتیم با همکاری انجمن آرمان دانشگاه علم و صنعت به صورت مشترک برگزار کنیم. مهمان‌های برنامه آقای میثمی و خانم سلحشوری بودند. ابتدا دانشگاه به این مراسم و سخنران‌های آن مجوز داد، اما روز شنبه اعلام کرد گویا از طرف نهاد‌های بیرون از دانشگاه، با حضور و سخنرانی آقای میثمی در دانشگاه مخالفت شده است. با توجه به این ابلاغ دانشگاه و از آنجایی که استقلال دانشگاه مخدوش شده است، ما به طور کلی برنامه را لغو کردیم. روند لغو مجوز بعد از اینکه مراحل قانونی طی شده، خیلی اشتباه است و تنها متعلق به دانشگاه علم و صنعت هم نیست و در خیلی از دانشگاه‌های در سطح کشور از جمله امیرکبیر، اصفهان و...، این روند جا افتاده و خیلی از برنامه‌ها با فشار نهاد‌های بیرونی چند روز قبل از برگزاری، لغو می‌شود. به همین دلیل به نظر ما رسید لغو برنامه بهتر از این است که برنامه را به دلیل فشار‌های بیرونی به صورت ناقص برگزار کنیم.

لغو سخنرانی زید آبادی در امیرکبیر

دانشگاه امیرکبیر هم امسال مناظره احمد زیدآبادی و صادق زیباکلام را لغو کرد. گفته می‌شود حکم ممنوعیت زیدآبادی برای سخنرانی، دلیل این دستور بوده است. عباس کلانتری، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیردر خصوص لغو مناظره «کارنامه و آینده اصلاحات» می‌گوید: به نظر می‌رسد علت لغو این برنامه اعمال فشار‌هایی از بیرون و داخل دانشگاه بوده است. در پاسخ به پیگیری‌های ما مسئولان به این مساله اشاره کردند که برخی جریان‌های دانشجویی برای عدم برگزاری برنامه فشار می‌آوردند. حتی گفته شد در صورت برگزاری برنامه، احتمال بازداشت یکی از مهمانان برنامه وجود دارد. برخی مسئولین دانشگاه حتی از دریافت نامه‌ای از جانب برخی نهاد‌های بیرون دانشگاه برای لغو برنامه خبر دادند. این عقب‌نشینی در برابر فشار‌های درونی و بیرونی نشان از موضع ضعیف مسئولین دانشگاه دارد. هرچند مسئولین این تشکل یادآور شدند علیرغم پیگیری‌ها این نامه در اختیار تشکل قرار نگرفته است و اعضا این تشکل نسبت به صحت این ادعا مردد هستند.

بعد از این ماجرا صادق زیباکلام گفت: در دفاع از احمد زیدآبادی در برنامه دیگر دانشگاه امیرکبیر شرکت نمی‌کند. با این حال یکی دو روز بعد اعلام شد سخنرانی زیباکلام در دانشگاه کرج هم لغو شده است.

افول

سال گذشته نزدیک به صد برنامه در روز دانشجو در دانشگاه‌های مختلف برگزار شد. با این حال به نظر می‌رسد در سال جاری، مخالفان رشد جنبش دانشجوی، امتیاز بیشتری از غلامی گرفته اند و تا این لحظه فقط حدود ده برنامه سیاسی در دانشگاه‌های بزرگ و کوچک برگزار خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان