تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۹ آذر ۱۳۹۷

شورای همکاری خلیج فارس با محوریت اتحاد عربی ضد ایران آغاز به کار کرد/ قطر در سطح کارشناس در نشست حاضر شد

پادشاه عربستان در افتتاحیه نشست شورای همکاری خلیح فارس که دو سال است تحت تاثیر محاصره قطر قرار گرفته، سخنرانی کرده و ادعاهای خود علیه تهران را تکرار کرده است.
 
رویداد۲۴  ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان روز گذشته (یکشنبه) در افتتاحیه سی و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس که در ریاض پایتخت عربستان در حال برگزاری است، مدعی تداوم سیاست‌های خصمانه ایران شد.

به گزارش «اسکای نیوز»، او همچنین مدعی حمایت جمهوری اسلامی ایران از نیرو‌های افراطی و تروریستی در منطقه شد.

ملک سلمان در ادامه با اشاره به اینکه تمام کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهان حفظ این شورا هستند، افزود: شورای همکاری خلیج (فارس) به دنبال تقویت ثبات و امنیت در کشور‌های عربی است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «ملک سلمان» در سخنرانی افتتاحیه این نشست گفت: این موضوع نیازمند این است که همگی ما از داشته‌هایمان محافظت کنیم و با شرکایمان همکاری کنیم تا بتوانیم صلح و امنیت منطقه و جهان را حفظ کنیم.

همزمان «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان گفته است که کشور‌های عربی درحال گفتگو با آمریکا بر سر یک توافق امنیتی تازه با هدف حمایت از خاورمیانه در برابر "تعرضات خارجی" است.

«الجبیر» گفت: هدف از این گفتگو‌ها ایجاد یک آرایش امنیتی تازه در خاورمیانه برای حفاظت در برابر تهدید‌های خارجی و تقویت روابط میان آمریکا و کشور‌های منطقه است.

او بعدا در پاسخ به خبرنگاران که آیا چنین ائتلافی علیه ایران خواهد بود اظهار داشت که گفتگو‌ها میان ایالات متحده و کشور‌های خلیج فارس درباره این سوال در جریان است و ایده‌هایی مطرح می‌شود.

«الجبیر» گفت: کار به روی چنین طرحی ادامه دارد، اما دو طرف خواهان تحقق آن هستند.

شورای همکاری خلیج فارس حدود دو سال بعد از انقلاب اسلامی ایران و با حضور کشور‌های عربستان، امارات، کویت، قطر، بحرین و عمان تاسیس شد.

این شورا در دو سال اخیر تحت تاثیر بحران دیپلماتیک قطر قرار گرفته است. قطر از سوی عربستان و امارات به اتهام نزدیکی به تهران و حمایت از تروریسم محاصره شده است.
 
تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، دعوت ملک سلمان برای حضور در این نشست را نپذیرفت. بر اساس اعلام وزارت خارجه قطر، سلطان المریخی، وزیر مشاور در امور خارجه این کشور به عنوان سرپرست هیات نمایندگی قطر در این نشست شرکت کرده است.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، پیش از آغاز این نشست گفت که رابطه کشور‌های عضو این شورا با ایران، از جمله موضوعات این نشست خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان