تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷
بهشتی‌پور:

آمریکا دیگر نمی‌تواند محدودیت‌های موشکی را علیه ایران برگرداند/ اروپا عاشق چشم و ابروی ما نیست

یک کارشناس مسائل استراتژیک تاکید کرد: امریکا موفق به بازگرداندن محدودیت‌های موشکی سابق علیه ایران نمی‌شود و قطعنامه ۱۹۲۹ هم دیگر تکرار نخواهد شد.
رویداد۲۴ حسن بهشتی‌پور، در پاسخ به این سوال که اختلافات ایران و غرب درخصوص توان موشکی ایران تا چه اندازه می‌تواند بر اجرای سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا اثر بگذارد؟ گفت: حمایت اتحادیه اروپا از برجام به خاطر ایران نیست بلکه این حمایت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

اروپایی‌ها معقتدند برجام امنیت اروپا را تضمین می‌کند

وی با بیان اینکه اولین دلیل حمایت اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای به خاطر این است که اروپایی‌ها معقتدند برجام بهترین توافق در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی است، اظهار داشت: برجام توافقی است که امنیت اروپا را تضمین می‌کند. در واقع، اروپایی‌ها می‌دانند که برهم خوردن برجام منجر به بی‌ثباتی و افزایش تنش‌ها و برخورد‌ها در خاورمیانه و همچنین افزایش رقابت‌های تسلیحاتی می‌شود که این بی‌ثبانی و ناامنی که می‌تواند در قالب موج جدید مهاجران متبلور و افزایش تروریسم به اروپا سرایت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: از نظر برجام منافع اقتصادی را برای اروپا به همراه داشت. ایران خود یک بازار بزرگ اقتصادی است که شرکت‌های مالی، نفتی، صنایع و... اروپایی می‌توانست سود هنگفتی را در همکاری با ایران به دست آورند.

اروپا عاشق چشم و ابروی ایران نیست

بهشتی‌پور با بیان اینکه اروپا عاشق چشم و ابروی ایران نیست و به خاطر منافع خود است که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، تصریح کرد: البته حمایت اروپا از برجام به سود و نفع ماست و ضروری هم است که ایران بتواند همکاری‌هایش را با اتحادیه اروپا حفظ و آن‌ها را گسترش دهد تا در این قالب، فشار ایالات متحده را بکاهد و هم بتواند منافع خود را تضمین کند. حال، در یکسری از مسائل با اروپا اختلاف داریم مانند مسائل حقوق‌بشری، منطقه‌ای و موشکی و در یکسری از مسائل نیز مانند برجام و مسائل اقتصادی اشتراکاتی داریم.

وی با تاکید بر اینکه موشک تنها ابزار دفاعی ایران در برابر تهدیدات و حملات احتمالی دشمنان است، خاطرنشان کرد: ما هر چقدر در مسئله موشکی کوتاه بیاییم، ضرر کرده‌ایم. ما در مسئله سوریه و یمن حاضر به گفتگو و رایزنی در جهت حل بحران هستیم کمااینکه ایران با چهار کشور اروپایی درباره بحران یمن رایزنی می‌کرد، ولی درخصوص مسائل موشکی حرفی برای گفتگو نداریم.

ایران در جنگ با عراق دستش در برابر موشک‌باران‌ها خالی بود

مدیرعامل پیشین شبکه العالم با یادآوری دوران جنگ ایران و عراق ابراز داشت: در دورانی که رژیم بعث عراق به ایران حمله کرده بود، عراق به صورت مدام شهر‌های ایران را موشک‌باران می‌کرد و ایران وسیله‌ای برای دفاع از خود نداشت و دستش خالی بود و برای مقابله با خود دست مقابل کره شمالی و لیبی دراز کرد.

بهشتی‌پور با بیان اینکه موشک‌های ایران برای حمله به کشور‌های دیگر نیست و جنبه بازدارندگی دارند، عنوان کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که از یکسو، تعدادی از همسایگان‌مان دارای سلاح اتمی هستند. اسرائیلی وجود دارد که عنادش با ایران مشخص است و به صورت علنی و هیچ گونه ترسی هدف خود را نابودی ایران اعلام می‌کند و ایالات متحده نیز در تمامی کشور‌های منطقه، پایگاه نظامی دارد.

فروش تسلیحات به اعراب منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است

وی افزود: در پنج سال گذشته، امریکا بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی پیشرفته به کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات فروخته و اروپایی‌ها نیز میلیارد‌ها دلار فروش تسلیحاتی به این کشور‌ها داشته‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه فروش تسلیحات اروپا و امریکا به کشور‌های عربی طی دهه‌ها به ویژه سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که توازن منطقه‌ای را برهم زده و منطقه را به زرداخانه تسلیحات و انبار باروت تبدیل کرده است، یادآور شد: من نمی‌گویم ما نیز همانند آن‌ها به رقابت‌های تسلیحاتی دامن بزنیم و شرایط را بحرانی‌تر از اکنون بکنیم، ولی در برابر این شرایط هم نمی‌شود دست خالی باشیم.

امریکا موفق به بازگرداندن محدودیت‌های موشکی سابق علیه ایران نمی‌شود

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه در نشست اخیر شورای امنیت درباره ایران گفته بود که می‌خواهد محدودیت‌های موشکی ایران را برگرداند. آیا اختلاف‌نظر ایران و غرب درباره توان موشکی کشورمان، نمی‌تواند موجب بازگرداندن این مسئله نمی‌شود؟ بیان کرد: خیر؛ امریکا موفق به بازگرداندن محدودیت‌های موشکی سابق علیه ایران نمی‌شود و قطعنامه ۱۹۲۹ هم دیگر تکرار نخواهد شد. ۱۹۲۹ در شرایطی علیه ایران صادر شد که شش قطعنامه تحریمی ذیل فصل هفتم شورای امنیت، ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس و گزارش‌های متعدد آمانو و البرادعی علیه ایران وجود داشت.

وی اضافه کرد: شرایط امروز مانند سابق نیست و بجای آن گزارش‌ها و قطعنامه‌های تحریمی، آژانس ۱۴ گزارش به سود ایران که بیانگر پایبندی کشورمان به تعهداتش در برجام است، صادر کرده است. در جلسه اخیر شورای امنیت هم مشاهده کردید که آنقدر اختلاف و دو دستگی زیاد بود که آن‌ها حتی قادر به صدور یک بیانیه مطبوعاتی علیه ایران هم نشدند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان