تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۱ دی ۱۳۹۷

روشنگری درباره نقض حقوق هنرمند

نام نمایشگاه «در جستجوی خود» همزمان با افتتاح گالری «کلاهدوزان» ظرف مدت کوتاهی سر زبان‌ها افتاد. این هدفی بود که موسس گالری با گردآوردن جمع کثیری از رسانه‌ها در روز افتتاحیه دنبال می‌کرد. روز شانزدهم آذر و پس از افتتاحیه، سی و سه اثر هنری در این نمایشگاه به نمایش درآمدند که نام سیزده هنرمند بنام کشور را بر خود داشتند.
روشنگری درباره نقض حقوق هنرمند
رویداد۲۴ حجت امانی -سید حمزه کلاهدوزان؛ موسس گالری کلاهدوزان که خود را تحصیل کرده کاردانی معماری می‌داند در گفتگو با رسانه‌ها گفت: غرض از دایر کردن این گالری و نمایش آثار اینچنینی احیا فرهنگ و هنر ایرانی است. اما آنچه وی بر آن تاکید کرده بود نمایش آثاری در نمایشگاه بود که مجموعه شخصی و خانوادگی نامیده شده بودند. به عبارت دیگر موسس این گالری در گفتگو با رسانه‌ها مدعی شد که تمام سی و سه اثر به نمایش درآمده جزو گنجینه خانوادگیِ او به حساب می‌آید!
 
این موضوع، محور گفتگوی وی با بازیگران، شعرا و چهره‌های شناخته شده‌ای بود که در روز افتتاحیه به دعوت از گالری کلاهدوزان به تماشای آثار آمدند و در انتها ترغیب به گفتگو با اصحاب رسانه هم شدند.
 
گذشته از آنچه نگارنده، استفاده ابزاریِ این گالری از بازیگران، شعرا و چهره‌های فرهنگی- هنری بنام کشور می‌داند این یادداشت را جهت تنویر افکار عمومی و با هدف حمایت از حقوق معنوی مالکیت هنرمندانی ارائه می‌کند که آثار هنری خود را با ضمانتِ «نمایشگاه گردان» این نمایشگاه به صورت امانی در اختیار گالری مذکور قرار داده بودند و انتساب آثار آن‌ها به خانواده کلاهدوزان موجب پایمال شدن حقوق معنوی آن‌ها خواهد شد.
 
لازم به یادآوری است که اسناد امانی بودن تعداد کثیری از این آثار، در حال حاضر موجود و قابل انتشار در رسانه هاست. جای بسی تاسف است علیرغم آنکه گالری کلاهدوزان هدف از برپایی نمایشگاه و دایر کردن گالری را یک فعالیت فرهنگی صِرف عنوان کرده، پس از پایان نمایشگاه مذکور از بازگرداندن چند اثر هنری، به صاحبان آثار خودداری کرده است. نگارنده این متن، قضاوت درباره چنین عملکردی را به عهده مخاطبان و خوانندگان یادداشت می‌گذارد و امیدوار است به احترام فرهنگ و هنر ایران، هیچ فرد، گروه یا دسته‌ای با خیالِ بهربرداری از هنر این سرزمین، شأن هنر و هنرمند و مخاطبِ هنر ایرانی را نادیده نگیرند.


نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان