تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۱۵ دی ۱۳۹۷

تحصیلکرده‌های بیکار۱.۲میلیون نفرشدند/ شاغلان در مرز ۲۴میلیون نفر

جمعیت شاغل کشور به مرز ۲۴ میلیون نفر نزدیک شد و جمعیت فارغ التحصیل بیکار با رشد ۱۳۵هزار نفری به یک میلیون و ۲۸۰ نفر رسید تا تحصیل‌کرده ها، ۴۰.۵ درصد از کل جمعیت بیکار را تشکیل دهند.

تحصیلکرده‌های بیکار۱.۲میلیون نفرشدند/ شاغلان در مرز ۲۴میلیون نفر

رویداد۲۴ بررسی جزئیات نتایج آمارگیری نیروی کار پاییز ۹۷ به استناد آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، جمعیت ۱۰ سال به بالای کشور به ۶۶ میلیون ۹۷۲ هزار نفر رسید و به ۷۰ میلیون نفر نزدیک شد؛ این درحالی است که جمعیت افراد ۱۰ ساله و بیشتر در پاییز سال گذشته ۶۶ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۸۰ نفر بود که طی یکسال گذشته ۷۷۸ هزار و ۱۹۰ نفر به این گروه از جمعیت اضافه شده است.

پیش از بررسی نرخ بیکاری و شاغل، باید «نرخ مشارکت اقتصادی» به عنوان عامل تاثیرگذار در این دو شاخص مهم بازار کار مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد، چرا که افزایش یا کاهش نرخ مشارکت در نرخ بیکاری و نسبت اشتغال تاثیر مستقیم دارد.

بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی که جمعیت فعال کشور را مورد بررسی قرار می دهد، از ۳۹.۹ درصد در پاییز سال گذشته به ۴۰.۵ درصد در پاییز امسال رسید، به این ترتیب جمعیت فعال کشور که «مجموع جمعیت شاغل و بیکار» کشور را شامل می شود در پاییز امسال ۶۸۰ هزار نفر افزایش یافت و از حدود ۲۶ میلیون و ۴۱۶ هزار نفر در پاییز سال گذشته به بالغ بر ۲۷ میلیون و ۹۶ هزار نفر رسید که حکایت از یک سیگنال مثبت به بازار کار برای بهبود شاخص‌ اشتغال در آینده دارد.

همچنین از مجموع جمعیت ۲۶ میلیون و ۴۱۶ هزار نفری فعال کشور، سهم شاغلان ۲۳ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۸ نفر و سهم بیکاران نیز ۳ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۴۲ نفر است که یک میلیون و ۶۷۰ هزار و ۵۰۰ نفر از جمعیت ۳ میلیون و ۱۷۴ هزار نفری کشور را جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله تشکیل می دهند.

همچنین فارغ التحصیلان آموزش عالی تا پایان پاییز امسال، یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۸۵ نفر از جمعیت بیکار کشور را به خود اختصاص می‌دهند در حالیکه جمعیت این افراد در پاییز سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار و ۹۶۹ نفر بود؛ بنابراین به رغم اینکه نرخ بیکاری جمعیت فارغ التحصیل کشور در پاییز امسال بدون تغییر نسبت به پاییز سال گذشته ۱۸.۳ درصد اعلام شد، اما آمارها نشان می‌دهند در یکسال گذشته ۱۳۵ هزار و ۱۱۶ نفر به جمعیت بیکار فارغ التحصیل اضافه شده است.

مقایسه جمعیت شاغل و بیکار در پاییز ۹۷ نسبت به پاییز ۹۶ نیز نشان می دهد، در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته به جمعیت شاغل کشور ۶۰۸ هزار و ۶۰۷ نفر افزوده شده است، همچنین در مقابل به جمعیت بیکار کشور نیز ۷۱ هزار و ۶۴۶ نفر اضافه شده است.

آمار منتشر شده از مرکز آمار ایران  از روند تقریبا باثبات نرخ بیکاری و در عین حال بهبود تقریبی شاخص نسبت اشتغال در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته حکایت دارد.

این گزارش نشان می دهد در فاصله پاییز ۹۶ تا پاییز ۹۷ در بخش کشاورزی، ۱۲۲هزار و ۶۱۲ شغل جدید، در بخش صنعت ۲۱۷هزار و ۲۶۳ شغل جدید و در بخش خدمات ۲۶۹هزار و ۸۸۹ شغل جدید ایجاد شده است. 

همچنین در بخش اشتغال ناقص نیز ایجاد ۲۳۹هزار و ۱۴۲ فرصت شغلی جدید را در بازه زمانی مذکور شاهد بوده ایم. 

منبع: مهر
نظرات شما
پیشخوان