تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

واکنش دهلی نو به اظهارات توهین آمیز ترامپ/ اولین شعبه بانک تحریم شده ایرانی در بمبئی تاسیس شد

وزیر هند از بازگشایی اولین شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی خبر داد. این در حالی است که بانک پاسارگاد در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد.
تاسیس اولین شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی/ دهلی‌نو پاسخ اظهارات توهین آمیز ترامپ به نارندرا مودی را داد+ فیلم
رویداد۲۴ وزیر راه و حمل نقل هندوستان همزمان با سفر محمدجواد ظریف به هند از مجوز دولت برای گشایش اولین شعبه بانک پاسارگاد در بمبئی خبر داد. نیتین گادکاری در دیدار با وزیر خارجه ایران گفته دولت هند آماده اعطای مجوز به بانک ایرانی برای تاسیس شعبه در بمبئی است.
 
او همچنین حبر داده بانک ایرانی قرار است تا سه ماه آینده در هندوستان شعبه خود را باز کند و از این شعبه برای تراکنش‌های مالی استفاده خواهد شد.

گادکاری همکاری‌های ایران و هند در چابهار را مثمر ثمر خواند و گفته ما مذاکراتی درباره همه جزییات داشتیم. دیدار‌های ما بسیار مثمر ثمر بوده و بسیاری از معضلات حل و فصل شده است.

منابع خبری گزارش داده‌اند که هندوستان ۸۵ میلیون ماشین آلات برای بندر چابهار ایران سفارش داده است.

وزیر دولت نارندرا مودی نیز گفته است اولین محموله از برزیل آماده رسیدن به بندر چابهار است. ساز و کار‌های مالی نیز آماده شده است. برخی مشکلات باقی مانده، اما در حال حل شدن است. پیشنهادهایی درباره سیستم تهاتری بین دو کشور نیز می‌تواند مد نظر قرار بگیرد. همچنان که محمدجواد ظریف پیشنهادهای زیادی به همراه خود آورده است.

به گزارش رویداد۲۴ مسئولان دولت ترامپ ششم نوامبر خبر از معافیت بندر چابهار از دور جدید تحریم‌های این کشور علیه ایران دادند. این بندر هند را به افغانستان و دیگر کشور‌های آسیای میانه متصل می‌کند و عملا می‌تواند پاکستان را از معادلات مربوط به حمل و نقل کالا‌های هند به افغانستان و دیگر کشور‌های آسیای میانه حذف کند.

در سال ۲۰۱۶ مسئولان سه کشور افغانستان، ایران و هند با امضای چندین موافقت‌نامه زمینه‌های سرمایه‌گذاری هند در پروژه بندر چابهار را فراهم آوردند.

این بندر همراه با خط آهن می‌بایست زمینه‌های انتقال و حمل کالا‌های ساخت هند را به افغانستان و همچنین به دیگر کشور‌های آسیای میانه فراهم آورد. به همین دلیل برای سیاست‌های آمریکا در افغانستان از اهمیت به سزایی برخوردار است. با راه اندازی بندر چابهار، وابستگی افغانستان به پاکستان کاهش پیدا خواهد کرد.

آمریکا اخیرا علاوه بر اعطای معافیت به بندر چابهار و کارگزاران هندی این بندر، هیچ اعتراضی به خرید سامانه اس-۴۰۰ موشکی توسط هندوستان از روسیه نیز نکرده است. ترامپ در واکنش به این اقدام هندی‌ها تنها به گفتن «باید صبر کنیم و ببینیم» اکتفا کرده است.

به گفته برخی رسانه‌های هندی، ریشه این دست و دلبازی ترامپ در برابر هند در قراداد‌های تسلیحاتی دهلی و واشنگتن قابل بازیابی است. از سال ۲۰۰۸ تا کنون هند بیش از ۱۵ میلیارد دلار خرید اسلحه از آمریکا داشته است.
 
خبر تاسیس شعبه بانک پاسارگاد که در فهرست تحریمهای اوفک است نوعی دهن کجی هندی‌ها به دولت آمریکاست.
 
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا در تاریخ یازدهم ماه مارس فهرستی از سازمان‌ها و افراد ایرانی تحت تحریم‌های آمریکا منتشر کرد که در این فهرست نام بانک پاسارگاد نیز دیده می‌شود. تنها چهار بانک از تحریم‌های دور جدید آمریکا معاف شده‌اند که شامل بانک خاورمیانه، بانک حکمت ایرانیان، بانک مهر ایران و موسسه مالی توسعه است.

دلیل چنین اقدامی می‌تواند اظهارات توهین آمیز اخیر ترامپ درباره نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان باشد.

ترامپ اخیرا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید بعد از نشست کابینه درباره روابط آمریکا وهند گفته بود: روابط بسیار خوبی با نخست وزیر مودی دارد، اما او دائما به من می‌گوید که یک کتابخانه در افغانستان ساخته! یک کتابخانه! این شبیه ۵ ساعت از کاری است که ما در افغانستان کردیم. انتظار هم دارد من بگویم اوه! دست شما درد نکند که یک کتابخانه ساختید! من اصلا نمی‌دانم چه کسی از این کتابخانه در افغانستان استفاده می‌کند.
 
 
 
این اظهارات ترامپ با واکنش یکی از اعضای حزب کنگره هند نیز همراه شد. رندیپ سواراج از نخست وزیر هند دفاع کرد و خطاب به ترامپ گفت: آقای ترامپ عزیز دست از تمسخر نخست وزیر هند بردار. هند نیازی به موعظه‌های آمریکا در مورد افغانستان ندارد. در دوران «مان موهان سینگ» هند به ساخت مجلس افغانستان کمک کرد. از نیاز‌های بشردوستانه گرفته تا همکاری‌های استراتژیک، ما در کنار برادران و خواهران افغان خود بوده‌ایم.

احمد پاتل دیگر عضو ارشد حزب کنگره نیز این اظهارات ترامپ را مورد نقد قرار داد و گفته سخنرانی ترامپ در باره نخست وزیر هند غیر قابل قبول است. امیدوارم دولت پاسخ صریح و محکمی به او داده و به آمریکا یادآوری کند که از سال ۲۰۰۴ هند بوده که در ساخت جاده‌ها و سد‌ها در افغانستان فعال بوده و ۳ میلیارد دلار برای کمک به این کشور هزینه کرده است.

تا کنون دولت افغانستان پاسخ مستقیمی به اظهارات توهین آمیز ترامپ نداده است. تنها پاسخ هند به آمریکا انتشار یک کتاب الکترونیکی در وبسایت دولت هند با عنوان «هند و افغانستان-رابطه تاریخی و طولانی» بوده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان