تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۲۳ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شادی کشورهای عربی از احتمال پایان معافیت صادرات نفت ایران/ آیا معافیت از تحریم‌های نفتی تمدید خواهد شد؟

بریان هوک از تلاش آمریکا برای قطع درآمد‌های نفتی ایران صحبت کرده، اما برخی شواهد نشان می‌دهد معافیت ایران از تحریم‌های نفتی بعد از پایان دوران شش ماهه خود بار دیگر تمدید خواهد شد.
شادی بی‌دلیل اعراب از احتمال پایان دوران معافیت صادرات نفت ایران/ آیا معافیت از تحریم‌های نفتی تمدید خواهد شد؟
رویداد۲۴ بریان هوک رییس گروه موسوم به اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا که برای شرکت در یک کنفرانس به ابوظبی امارات سفر کرده است، درباره درآمد‌های نفتی ایران گفته ایران در حال حاضر از نظر اقتصادی احساس انزوا می‌کند و تحریم‌های ما اعمال شده است. او گفته ما می‌خواهیم جلوی درآمد‌های رژیم ایران را بگیریم.

بریان هوک گفته هشتاد درصد درآمد‌های ایران از فروش نفت است و آن‌ها (ایرانی‌ها) کشور حامی تروریسم‌اند. ما باید جلوی پولی که آن‌ها برای این منظور لازم دارند را بگیریم.

هوک همچنین افزود: ما به دنبال یک توافق جدید و بهتر با ایران هستیم، اما ذیل این فرآیند لازم است میلیارد‌ها و میلیارد‌ها دلاری که ایرانی‌ها دارند قطع شود و با بحران نقدینگی مواجه شوند.

او در پایان گفته واشنگتن از چین خواسته واردات نفت از ایران را قطع کند و ما انتظار کاهش عمیق‌تری در حجم صادرات نفت ایران را داریم زیرا این تازه شروع کار است.

این اظهارات از سوی برخی رسانه‌های کشورهای عربی به عدم تمدید معافیت کشور‌های وارد کننده نفت از تحریم‌های آمریکا تغبیر شده است. سعودی گزت روزنامه انگلیسی زبان دولتی آل‌سعود در گزارشی نوشته واشنگتن قرار نیست بار دیگر معافیت از تحریم‌های ایران برای کشور‌های وارد کننده نفت را تمدید کند.

عرب نیوز نیز با اشاره به همین اظهارات نوشته واشنگتن در پی قطع درآمد‌های نفتی ایر ان است و در نتیجه معافیت از تحریم‌های نفتی را تمدید نخواهد کرد.

این تفاسیر در حالی مطرح شده که هوک حرفی از عدم تمدید معافیت از تحریم‌ها نزده است. این معافیت‌ها در حالی به کشور‌های بزرگ وارد کننده نفت ایران اعطا شد که هیچکس انتظارش را نداشت.

اعطای معافیت از تحریم‌های نفتی در وهله نخست برای کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی در آستانه انتخابات میان دوره‌ای مجلس آمریکا انجام شده بود. این سیاست به محض اجرا جواب داد و قیمت نفت که به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه نزدیک شده بود شکست و به ۶۰ دلار رسید.

غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران اخیرا در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای به احتمال تمدید معافیت کشور‌های وارد کننده نفت ایران از تحریم‌های آمریکا اشاره کرده است.

او گفته بازار کشور‌های بزرگ وارد کننده نفت از ایران قادر به جبران کسری نفت ما در کوتاه‌مدت نیست؛ در نتیجه احتمالا آمریکا نمی‌تواند درخواست این کشور‌ها برای معافیت از تحریم‌ها را نادیده بگیرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شد که انصاری به همراه محمدجواد ظریف هفته گذشته به دهلی نو سفر کرده بودندد. احتمال می‌رود طرف هندی در گفت‌وگو‌هایی که در جریان این سفر انجام شده طرف ایرانی را نسبت به تمدید این معافیت‌ها مطمئن کرده باشد.

از سوی دیگر در جریان همین سفر خط تبادل مالی بین دو کشور مورد بحث قرار گرفته و قرار است به زودی شعبه‌ای از بانک پاسارگاد برای تسهیل برخی امور بانکی و مالی بین ایران و هند در بمبئی تاسیس شود.
 
ترامپ درباره تحریم‌های نفتی ایران چندی پیش گفته بود: «ما سخت‌ترین تحریم‌هایی که تاکنون اعمال شده را اعمال کرده‌ایم، ولی در خصوص نفت می‌خواهیم که آهسته‌تر گام برداریم، چون نمی‌خواهم که قیمت نفت در دنیا بالا برود.»

ترامپ گفته بود: «این (بالا رفتن قیمت نفت) البته ارتباطی به ایران ندارد. من می‌توانستم (صادرات) نفت ایران را به یکباره به صفر برسانم، اما این باعث وارد آمدن شوک به بازار می‌شد. من نمی‌خواهم قیمت‌ها بالا برود.»
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان