تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

انتخاب ۵۴۳ کرسی توسط ۱ میلیارد نفر!/ هر آنچه از انتخابات هند باید بدانید

انتخابات هند بسیار بسیار وسیع است. این انتخابات هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود و از لحاظ تعداد جمعیت در کنار چین و آمریکا و اندونزی، یکی از بزرگترین آزمون‌های دموکراسی در سراسر جهان است. نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر واجد شرایط در آخرین انتخابات رای دادند که این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۴، ۸۰ میلیون نفر بیشتر شده است.
هر آنچه از بزرگترین حادثه دموکراتیک جهان، انتخابات هند، باید بدانید
 
رویداد۲۴  انتخابات هند در هفت مرحله بین ۱۱ آپریل (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) تا ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت ۹۸) برگزار خواهد شد و نتیجه انتخابات ۲۳ می اعلام می‌شود. رای دهندگان باید سرنوشت ۵۴۳ کرسی پارلمان را تعیین کنند و حزبی که ۲۷۲ کرسی یا بیشتر را به خود اختصاص دهد قادر است نخست وزیر را انتخاب کند. اگر هیچ حزبی اکثریت مطلق را از آن خود نکند، احزاب می‌کنند دولت ائتلافی تشکیل دهند.
 
وسعت انتخابات هندوستان چقدر است؟
 
به گزارش رویداد۲۴ انتخابات هند بسیار بسیار وسیع است. این انتخابات هر ۵ سال یک بار برگزار می‌شود و یکی از بزرگترین آزمون‌های دموکراسی در سراسر جهان است. (از لحاظ تعداد جمعیت در کنار چین و آمریکا و اندونزی) نزدیک به ۹۰۰ میلیون نفر واجد شرایط در آخرین انتخابات رای دادند که این تعداد نسبت به سال ۲۰۱۴، ۸۰ میلیون نفر بیشتر شده است.

حدود ۴۵۰ حزب فعال سیاسی در انتخابات گذشته مشارکت داشتند، اما تنها ۶ حزب ملی در هند وجود دارد که می‌تواند پایگاهی از رای دهندگان و حامیان را در ایالات مختلف هند به سمت وعده‌های خود جلب کند. فرآیند رای دادن در بیش از ۱ میلیون شعبه اخذ رای برگزار می‌شود که هر یک از شعب توسط تعداد انگشت شماری از مقامات انتخاباتی هند تحت نظارت قرار دارند.
 
اهمیت انتخابات هند چیست؟
 
این انتخابات نقش محوری در آینده هند دارد چرا که این کشور در رقابت نزدیکی برای کسب عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان است. هند برای اینکه بتواند جای چین را بگیرد، باید سرمایه‌گذاری کلانی را در بخش زیرساخت‌ها جلب و تغییرات چشمگیری در سیاست‌هایش ایجاد کند. همزمان این کشور باید تصمیم بگیرد چه نوع دموکراسی‌ای را می‌خواهد؛ از سال ۲۰۱۴ یک شوونیست هندو (معتقد بر برتری ملت هندو) نخست وزیری هند را بر عهده داشته است.

نارندرا مودی از حزب بی جی پی یا باهارات جاناتا پارتی با وعده «دوران طلایی و توسعه برای همه» روی کار آمده است.
 
در دوران او با وجود اینکه توسعه اقتصادی سرعت گرفته، اما مسئله بیکاری هنوز معضل بزرگی است و تعداد جوانان بیکار روز به روز بیشتر می‌شود. در عین حال هند با معضل رشد جمعیت و کمبود آب مواجه است.
 
مودی قدرت جناح راست هندو را در هند تقویت کرده است.
 
کاندیدا‌های انتخابات هند چه کسانی هستند؟

به گزارش رویداد۲۴ نارندرا مودی هنوز یکی از کاندیدا‌های مهم این دوره از انتخابات است. او که از ایالت گجرات هند است بیشتر زندگی خود را در میان گروهی گذرانده که در پی بازگشت ملت هندو به هندوستان هستند. در سال ۲۰۰۲، زمانی که او رییس ایالت گجرات شد، تظاهراتی در این ایالت به راه افتاد که به کشته شدن بیش از ۱۰۰۰ مسلمان انجامید.

مودی مدلی را با عنوان مدل گجراتی برای مدرنیزاسیون زیرساخت‌های ایالت گجرات مورد استفاده قرار داد و این روش ایالت اورا به یکی از مقاصد جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرد.
 
رائول گاندی رقیب او از حزب کنگر ملی هند است. گاندی یکی از اعضای خاندان نهرو-گاندی است که به دنبال نخست وزیری است. رائول گاندی نتیجه جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هندوستان است. مادربزرگ او ایندیرا گاندی و پدرش، راجیو گاندی هر دو بر هند حکومت کرده و در نهایت مورد سوءقصد قرار گرفتند. رائول گاندی مسیر سختی برای راضی کردن رای دهندگان انتخاباتی در پیش روی خود دارد به ویژه در شرایطی که حزب متبوعش با اتهام فساد مواجه‌اند.
 
معضل اصلی در انتخابات هندوستان چیست؟
 
تا همین اواخر، بیکاری و وضعیت وخیم روستاییان مهمترین مسائل انتخابات پیش رو بود. در ماه ژانویه گزارشی محرمانه و رسمی درز پیدا کرد که نشان می‌داد نرخ بیکاری هند در دوران دولت مودی به ۴۵% افزایش پیدا کرده است. کشاورزان اعتراضات گسترده‌ای در ماه‌های اخیر به دلیل شرایط سختی که با آن رو به رو هستند؛ از جمه افزایش هزینه نهاده‌ها و بدهی‌های زیادشان از سر گرفتند. این مسائل می‌تواند به شکست حزب بی جی پی، دست کم در سه ایالت منجر شود.

مودی دستاورد‌های دولتش را بزرگنمایی می‌کند. او بر برنامه بهبود وضعیت زنان و طرح‌هایی برای رانندگی پاک تاکید می‌کند.
 
او همچنین به دنبال تبدیل امنیت ملی به کلیدواژه ستاد انتخاباتی خود بعد از بمبگذاری در منطقه تحت حکومت هند در کشمیر است که به کشته شدن ۴۰ افسر ارتش هند منجر شد. حادثه‌ای که به پاسخ قاطع هند و حمله هوایی آن‌ها به پاکستان منجر شد.
 
چه کسی هزینه‌های انتخاباتی را می‌پردازد؟
 
به گزارش رویداد۲۴ انتخابات ۲۰۱۹ هند ممکن است پرهزینه‌ترین انتخابات جهان باشد. در انتخابات سال ۲۰۱۴، احزاب روی هم رفته ۵ میلیارد دلار برای انتخابات هزینه کردند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هزینه‌ها امسال به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در آمریکا و انتخابات کنگره در این کشور روی هم رفته ۶.۵ میلیارد دلار برای احزاب هزینه داشته است.

دولت مودی دو تغییر مهم و جنجالی در قانون انتخابات هند ایجاد کرده که بر اساس آن کاندیدا‌ها و ستاد‌های انتخاباتی قادر هستند از هندی‌های خارج از کشور و برخی شرکت‌های خارجی که سهامدار عمده آنها، هندی‌ها باشند نیز هزینه‌های لازم برای ستاد انتخاباتی را دریافت کنند.
 
ماهاگات باندان چیست؟
 
ماهاگات باندان یک عبارت هندی به معنای «ائتلاف بزرگ» است. سران احزاب اپوزیسیون هندی که حزب کنگره، عام آدمی پارتی و ساماوادی پارتی نیز در میان آن‌ها حضور دارند، ماه‌های گذشته نشست‌هایی را برگزار کردند و ائتلافی را تشکیل داده‌اند که بتوانند حزب بی جی پی را از اکثریت بیاندازند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان