تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

لهستان چگونه میزبان نشست ضد ایرانی شد؟/ راست‌گرایان اروپا، متحدان سنتی آمریکا

دولت پوپولیست لهستان روابط بسیار نزدیکی با ترامپ دارد و این روابط در داخلی لهستان نیز با انتقاداتی همراه بوده است. بسیاری این روابط را تحقیر آمیز خوانده اند.
چرا لهستان میزبان نشست ضد ایرانی است؟
رویداد۲۴ سارا ریاضی: مایک پمپئو وزیر خارجه آمر یکا در تور خود به هشت کشور خاورمیانه از برگزاری یک نشست ضد ایرانی در ماه آینده درباره ایران خبر داد و گفته قرار است در این نشست کشورهای جهان دور هم جمع شوند اما مکان این نشست جایی کمتر شناخته شده و غیر معمول است: ورشو لهستان
 
پایتخت لهستان قرار است محل گردهمایی نمایندگان کشور‌های جهان به میزبانی آمریکا برای یک همایش ضد ایرانی در تاریخ ۱۳-۱۴ فوریه باشد. اما چرا لهستان به عنوان محل نشست انتخاب شده و یکی از شرکا و متحدان همیشگی آمریکا در اروپا مانند فرانسه، بریتانیا یا آلمان به عنوان محل چنین همایشی انتخاب نشده‌اند؟

یک دولت پوپولیست راست‌گرا که متحد سنتی آمریکا نیز هست در لهستان بر سر کار است و روابط این دولت در حال حاضر از همه قدرت‌های کلیدی اروپایی مانند آلمان و فرانسه به ترامپ نزدیک‌تر است.

دولت آندژی دودا روابط نزدیکی با ترامپ دارد و این روابط چندی پیش با انتقاد و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی لهستان نیز همراه شد. رییس جمهور لهستان به خاطر تصویر مشترکی که با همتای آمریکایی خود در حال امضای توافقنامه همکاری‌های استراتژیک در اتاق بیضی شکل گرفته بود مورد تمسخر قرار گرفت. این تصویر دودا را در حالی نشان می‌دهد که ایستاده در حال امضا کردن توافقنامه است در حالی که ترامپ بر روی صندلی خود نشسته است.
 
چرا لهستان میزبان نشست ضد ایرانی است؟

رئیس‌جمهور لهستان ضمن دیدار خود از کاخ سفید خواستار آن شد که ایالات متحده در کشورش پایگاه نظامی تأسیس کند. وی همچنین به رئيس‌جمهور آمریکا گفته لهستان حاضر است ۲ میلیارد دلار از هزینه‌های این طرح را بپردازد.

آنچه لبخند رضایت را در کنفرانس خبری بر لب رئیس‌جمهوری آمریکا نشاند، پیشنهاد نامگذاری این پایگاه به نام «فورت ترامپ» یا «دژ ترامپ» بود.
 
لهستان از سال ۱۹۹۰ به همراه مجارستان و جمهوری چک به اعضای پیمان ناتو پیوست و از آن پس دیگر کشورهای هم مرز با روسیه در حاشیه دریای بالتیک نیز با وجود مخالفت شدید مسکو به ناتو پیوستند.

ایالات متحده نیروهای خود را به شکل موقت و گردشی در لهستان مستقر کرده اما دولت لهستان بارها خواستار ایجاد پایگاه نظامی دائم ایالات متحده در خاک خود شده است.

دولت دودا بسیاری از رهبران کشورهای اروپایی را مورد نقد قرار می‌دهد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز لهستان را کشوری می‌داند که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند. این در حالی است که متحدان اروپایی آمریکا از جمله کشورهای امضا کننده برجام این اقدام ترامپ را محکوم کرده و هنوز به برجام پایبندند.

ترامپ و دودا هر دو نسبت به بسط قدرت روسیه در اروپا نگرانند. این نگرانی در انتقاد انها به خط لوله گاز روسیه که می‌تواند اروپا را از نظر تأمین انرژی به مسکو وابسته کند، نمایان شد.

روابط سرد لهستان و روسیه در کنار روابط استراتژیک تهران و مسکو دلیل دیگری برای مناسب بودن انتخاب ورشو به عنوان محل برگزاری یک نشست ضد ایرانی است.

دودا دخالت‌های کرملین در سیاست گرجستان و اوکراین را محکوم و روسیه را بارها به «پایمال کردن پیوسته قانون بین‌الملل» متهم کرده است. او با درخواست خود از آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی دائمی در لهستان به نوعی خواستار تبدیل شدن ورشو به محلی برای جلوگیری از بسط نفوذ روسیه در اروپا است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده دیدار ورشو نشانه مهمی را به کشورهایی که در زمینه توافق هسته‌ای اختلاف نظر دارند مخابره می‌کند و آن اینکه می‌توانند دور هم بنشینند و درباره موضوعات حیاتی منطقه گفت‌وگو کنند.

در نتیجه انتخاب این مکان برای برگزاری نشست ضد ایرانی، با توجه به وضعیت وخیم دولت ترامپ در میان دولت‌های قدرتمند اروپایی، انتخابی عقلانی به نظر می‌رسد.
 
در پی اعلام خبر برگزاری یک نشست بین المللی به میزبانی آمریکا برای بیان مواضع ضد ایرانی از سوی وزرای خارجه کشور‌های جهان محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتر خود نسبت به این نشست اعتراض کرد و اینگونه نوشت «برای یادآوری به میزبانان و میهمانان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که آخرین بار در نشست ضد ایرانی آمریکا شرکت کرده‌اند الان یا مرده‌اند، یا سیاه‌رو شده‌اند یا به حاشیه رانده شده‌اند و ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر است. دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را از دامنش پاک کند. ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد و امروز میزبان سیرک ناامیدکننده علیه ایران است.»
 
به گزارش رویداد۲۴ ظریف در توییتر خود تصاویری از پناهجویان لهستانی که در جریان جنگ جهانی دوم به ایران و شهر اصفهان پناه برده بودند به همراه تصویری از نشست صلح شرم الشیخ در سال ۱۹۹۶ را نیز منتشر کرد.
 
هدف از این نشست که به میزبانی بیل کلینتون رییس جمهور آمریکا در شرم الشیخ مصر برگزار شده بود، تمرکز بر مسائل امنیتی و افزایش تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم بود. در این نشست حسنی مبارک رییس جمهور وقت مصر، یاسر عرفات رییس وقت حکومت خودگردان فلسطین، پطروس غالی دبیرکل وقت سازمان ملل و شیمون پرز رییس جمهور وقت اسرائیل حضور داشتند.
 
صبح روز گذشته نیز رئیس اداره اول شرق اروپای وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام طرف لهستانی در همراهی با آمریکا برای برگزاری این کنفرانس را اعلام داشت و گفت: این یک حرکت خصمانه از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است و انتظار می‌رود لهستان از همراهی با آمریکا در برگزاری این کنفرانس خودداری نماید.
 
در سال ۲۰۰۸ شرکت پست لهستان تمبری را به پاس خدمات ایران در جریان جنگ جهانی دوم به لهستانی‌ها منتشر کرد. این تمبر اصفهان را شهر کودکان لهستانی خوانده است.
 
چرا لهستان میزبان نشست ضد ایرانی است؟

رسانه‌های لهستانی در این سال ویژگی این تمبر را برشمرده و گفته‌اند: این تمبر نشانه‌ای از تراژدی بزرگ لهستانی‌ها در تاریخ است و اینکه چطور ایران به قربانیان لهستانی خدمت کرده است.
 
یکی از رسانه‌های لهستان به تحصیل لهستانی‌ها در مراکز آموزشی اصفهان در سال‌های مهاجرت اشاره کرده و گفته فرشی که در پس زمینه این تمبر قرار دارد، توسط یک دختر لهستانی در مدرسه‌ای در اصفهان بافته شده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان