تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۷
پیش‌بینی اکونومیست؛

ایران در ۲۰۱۹؛ از تشدید فشارهای اقتصادی تا تقویت تندروها

نشریه آمریکایی اکونومیست در جدیدترین شماره خود آینده جهان در سال ۲۰۱۹ را پیش بینی کرده است. پیش‌بینی‌های این رسانه درباره ایران حاکی از تعمیق مشکلات اقتصادی و سیاسی است.
ایران در ۲۰۱۹؛ از تشدید فشارهای اقتصادی تا تقویت تندروها
رویداد۲۴ اکونومیست در گزارشی تحت عنوان «تقویت تندرو‌ها در ایران» که در شماره «آینده جهان در سال ۲۰۱۹» منتشر شده، مدعی شده است: «در سال ۲۰۱۹ تندرو‌های ایران تقویت خواهند شد و این گزاره بیش از اینکه یک پیش بینی باشد یک ضمانت است. حسن روحانی رییس جمهور ایران گفته اقدامات آمریکا در منزوی کردن ایران از نظر اقتصادی شکست خواهد خورد. او اشتباه می‌کند.»

در این گزارش نوشته شده «مردم ایران در سال ۲۰۱۹ از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های بانکی و تجاری آمریکا رنج خواهند برد».

«حسن روحانی و سایر سران ایران بیش از اینکه در برابر شیطان بزرگ به موفقیتی دست پیدا کند قدرتشان را در برابر اعتراضات عمومی مردم به مشکلات اقتصادی، فساد و ماجراجویی‌های منطقه ایران از دست خواهند داد».

به نوشته اکونومیست «در تحریم‌های سال ۲۰۱۲ ایران با بیکاری و تورم فزاینده‌ای مواجه بود و تولید ناخالص این کشور به شدت کاهش یافته و دارو و دیگر اقلام ضروری کمبود جدی داشتند. امروز نیز همین اتفاقات در حال رخ دادن است. ریال ایران به شدت در برابر دلار کاهش ارزش داشته است».

بر اساس این گزارش «شوک بزرگتری در سال ۲۰۱۹ در انتظار ایران است. اقتصاد ایران در کنار تجارت و سرمایه گذاری رو به زوال است. صادرات نفت ایران که مهمترین منبع درآمد این کشور است آسیب دیده و قیمت‌ها روز به روز بالاتر می‌رود و مردم بیشتر رنج خواهند برد».

این نشریه آمریکایی در ادامه می‌افزاید: «ایران امیدوار است کشور‌های اروپایی که هنوز بر سر تعهدات خود در برجام مانده اند کاری بکنند. اما این اتفاق رخ نخواهد داد. اقدام اروپا در تصویب قانون لغو تحریم‌های آمریکا که قرار بود سپری برای کمپانی‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ایالات متحده باشد کار نخواهد کرد. در عوض شرکت‌های اروپایی به هشدار ترامپ تن داده و یکی یکی از ایران خارج شدند. آن‌هایی که هنوز از ایران خارج نشده اند نیز سال ۲۰۱۹ خارج خواهند شد. از این گذشته روسیه به عنوان دیگر امضا کننده برجام نیز از وضعیت کسری نفت ایران در بازار‌های بین المللی خوشحال است و می‌خواهد جایگزین ایران شود. چین هنوز پای رابطه با ایران مانده و از آن‌ها نفت می‌خرد و در پروژه‌های ایرانی‌ها سرمایه گذاری می‌کند، اما این وضعیت نیز به طول نخواهد انجامید».

به نوشته این نشریه، «روحانی گفته ایران ذخایر ارزی لازم برای دو سال باقیمانده از دوران ریاست جمهوری ترامپ را دارد. مردم همین الان هم با کمبود مواد غذایی مواجه اند و این به معنای احساس رنج بیشتر در ایرانیان است. اعتراضات سال گذشته در تهران بزرگترین اعتراضات از سال ۲۰۱۲ تاکنون بود. در سراسر کشور اعتراضات رخ داد و به نظر می‌رسد این وضعیت در سال ۲۰۱۹ تشدید شود».

این رسانه در ادامه گزارش خود احتمال بروز انقلابی دیگر در ایران را نیز بررسی کرده و نوشته است: «ترامپ و مشاورانش با این امید تحریم‌ها علیه ایران را اعمال کردند که نظام ایران را تضعیف کرده و آن‌ها را پای میز مذاکره برگردانند. آمریکا می‌خواهد توافقی با هدف پایان دادن به قدرت هسته‌ای و موشکی ایران منعقد کند و هرگونه تامین مالی تروریسم و ایجاد بی ثباتی در کشور‌های دیگر توسط ایران را متوقف کند. برخی افراد در دولت ترامپ امیدوارند که اقتصاد ایران به گونه‌ای تضعیف شود که به تغییر رژیم در این کشور بیانجامد، اما نه توافق جدیدی حاصل خواهد شد نه انقلابی رخ خواهد داد. سران ایران که بیشتر آن‌ها از توافق هسته‌ای نیز حمایت نمی‌کردند تقویت خواهند شد. اپوزیسیون نظام در عوض بدون سازماندهی و بدون رهبرند. این وضعیت به معنای تقویت تندرو‌ها و تضعیف اپوزیسیون است.»
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریم های بانکی
نظرات شما
پیشخوان