تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۲۷ دی ۱۳۹۷

سرانجام دولت انگیس و وجدال کوربین و ترزا می‌ چه خواهد بود؟

بر اساس توافق با اتحادیه اروپا، بریتانیا می‌باید روز ۲۹ مارس سال ۲۰۱۹ یعنی ۹ فروردین ۱۳۹۸ از اتحادیه اروپا خارج شود. اما بعد از رای گیری این طرح در پارلمان بریتانیا، سرانجام اجرایی شدن طرح با ابهام‌های بسیاری مواجه شده است.
سرانجام دولت انگیس و وجدال کوربین و ترزا می‌ چه خواهد بود؟
رویداد۲۴ اعضای پارلمان بریتانیا روز سه شنبه با ۴۳۲ رای در مقابل ۲۰۲ رای طرح ترزا می‌را برای چگونگی خروج از اتحادیه اروپا رد کرددند. رای گیری درباره این طرح بعد از ۵ روز بحث و گفتگو صورت گرفته بود، اما اختلاف زیاد موافقان و مخالفان و رای منفی ۱۱۸ نماینده حزب محافظه کار به عنوان بدترین شکست یک دولت مستقر در تاریخ بریتانیا به ثبت رسید.

این موضوع اگر چه می‌توانست به عنوان شکافی جدی در حزب محافظه کار بوجود آورد، اما مخالفان طرح توافق اعلام کردند در پی رای عدم اعتماد به ترزا می‌نیستند. از این رو در رای گیری دیروز دوباره به دولت ترزا می‌رای اعتماد داده شد. این رای گیری بنا به درخواست جرمی کوربین، رهبر حزب محافظه کار انجام شد. در این رای گیری ۳۲۵ نماینده رای مثبت و ۳۰۵ نماینده رای منفی به دولت دادند. در پی این اتفاق ترزا می‌خواهان گفت: گو با کوربین هبر مخالفان شده است.

البته رای گیری درباره طرح خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا قرار بود اواخر سال میلادی ۲۰۱۸ برگزار شود، اما بدلیل جو بسیار منفی، نخست وزیر با تعویق انداختن زمان رای گیری در پی این بود تا موافقت نمایندگان بیشتری را کسب نماید که با رای گیری روز سه شنبه نیز مشخص شد در این امر موفقیتی نتوانسته بدست آورد.

رای گیری پارلمان بریتانیا، در پی همه پرسی سال ۲۰۱۶ برگزار شد که در آن در یک رقابت نزدیک، بیش از ۵۰ درصد مردم خواهان خروج از اتحادیه اروپا شده بودند. با رای پارلمان، سرانجام فرایند خروج بریتانیا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

یکی از مهمترین موارد اختلافی در طرح ترزا می، وضعیت ایرلند شمال و ایرلند جنوبی است؛ بر اساس توافق ایرلند شمالی تا حدود زیای تابع قوانین اتحادیه اروپا یعنی در بازار مشترک اروپا و اتحاد گمرکی اروپا باقی می‌ماند و این امر از دید مخالفان به کاهش نفوذ بریتانیا در ایرلند شمالی منجر خواهد شد. همچنین مخالفان طرح اعلام کرده اند با این وضعیت همچنان بریتانیا پیرو قوانین اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.

آینده چه خواهد شد؟

با رای منفی که پارلمان بریتانیا به طرح ترزا می‌داد احتمالاتی مبنی بر تاخیر در فرایند خروج از اتحادیه اروپا و یا برگزاری دوباره رفراندوم مطرح شده است.

این احتمال وجود دارد ترزا می‌دوباره در چند روز آینده خواستار رای گیری دوباره درباره طرح شود. البته با توجه به تعداد آرای منفی زیاد، باید دید چگونه می‌تواند تعداد موافقان را افزایش دهد. اتفاقی که شاید در کوتاه مدت بعید به نظر برسد.

بر اساس احتمالات بالا، شاید نخست وزیر دوباره به گفتگو و مذاکره با اتحادیه اروپا در بروکسل بازگردد تا طرح دیگری را به پارلمان ارائه نماید، اما این مسئله با مخالفت‌هایی از جانب اتحادیه اروپا و مقامات کشور‌هایی مانند آلمان و فرانسه مواجه شده است. از سوی دیگر با توجه به فرصت تقریباً هفتاد روزه طی این فرایند مشخص نیست تا چه اندازه امکان پذیر باشد. جرمی کوربین اعلام کرده بود در پی این است تا با تصاحب کرسی نخست وزیری، توافق جدیدی را با اتحادیه اروپا به امضاء برساند که البته این امر با رای گیری دیروز عملا منتفی شد.

احتمال دیگر برگزاری رفراندوم است. در این راستا دونالد توسک، رئیس شورای اروپا خواهان این شده که بریتانیا در اتحادیه اروپا باقی بماند. تونی بلر و جا میجر نیز عنوان کرده اند اگر راه حل مناسبی برای طی فرایند خروج حاصل نشود بهتر است دوباره رفراندوم برگزار شود. اما دولت محافظه کار ترزا می‌به شدت با چنین گزینه‌ای مخالفت کرده است.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون رای آوری طرح، سناریوی بعدی است که از دید بسیاری سبب انجام یک برگزیت آشفته و مشوش خواهد شد و صدمات فراوانی به اقتصاد بریتانیا وارد خواهد کرد. تعویق زمان اجرایی شدن برگزیت نیز گزینه دیگری است که این روز‌ها مطرح شده است.

البته ممکن است ارتباط ترزا می‌با حزب خودش یعنی محافظه کار نیز با چالش مواجه شود؛ چرا که وی برای جلب نظر مخالفان می‌باید در طرح پیشنهادی ارتباط نزدیکتری با اتحادیه اروپا را خواستار شود که در این صورت حمایت حزب متبوع خود را از دست خواهد داد.

فعلاً باید صبر کرد و دید که در روز‌های آینده قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد، اما آن چه واضح است این که با رای کمی بیش از ۵۰ درصدی به خروج از اتحادیه اروپا عملاً بریتانیا دو قطبی شده و مشخص نیست سرانجام برگزیت به کجا خواهد رسید.
 
منبع: الف
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترزا می ، انگلستان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان