تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۷ دی ۱۳۹۷
دولت مصوبه خود را اصلاح کرد؛

از ممنوعیت واردات خودرو تا تغییر مداوم مصوبه های دولتی

وزیران در مصوبه ای که ۱۶ دی ماه برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرک ابلاغ کرده، در بند یک آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را صادر کرد اما به نظر می رسد با مخالفت رییس بانک مرکزی دولت مصوبه خود را نیز اصلاح کرده است.

از ممنوعیت واردات خودرو تا تغییر مداوم مصوبه های دولتی

رویداد۲۴ مدت زیادی است که واردکنندگان خودرو پس از ممنوعیت واردات خودرو به کشور در تلاش اند تا تکلیف خودرو‌های در گمرک مانده از سوی دولت اعلام شود. آن‌ها که در اجرای تعهدات خود به مشتریان درمانده شده اند بار‌ها با نامه نگاری‌های متعدد از وزیر صمت و رییس جمهور خواستار رسیدگی به این موضوع شوند.

سرانجام ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده که به تازگی از سوی هیات دولت در قالب مصوبه‌ای ابلاغ شده بود، این تکلیف را به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته تا شیوه نامه ورود و ترخیص این خودرو‌ها را ظرف یک هفته ابلاغ کند.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور این ابلاغیه را در تاریخ ۱۶ دیماه امسال صادر کرده و در یکی از بند‌های آن، وزارت صمت را مکلف کرد تا ظرف یک هفته این دستورالعمل را ابلاغ کند.

در حالی که گمرک نیز عنوان کرده بود تا زمانی که وزارت صمت این دستورالعمل را صادر نکند اجازه ترخیص هیچ خودرویی را نمی‌دهد رئیس کل بانک مرکزی نیز با ترخیص خودرو‌های وارداتی که دارای قبض انبار هستند، مخالفت کرد و گفت: دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودرو‌های وارد شده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.

او علت این موضوع را این گونه بیان می‌کند که واردات بدون انتقال ارز موجب می‌شود منشا تامین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را مصروف آن کرده که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را بدست بگیرد.

اما مصوبه اخیر هیات وزیران که اجازه می‌دهد خودرو‌های وارداتی بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، بهانه تازه‌ای برای بی نظمی در بازار ارز خواهد بود.

در پی همین مخالفت روز گذشته یک از خبرگزاری‌ها خبر از آن داده است که دولت با اصلاحات پیشنهادی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مصوبه ترخیص خودرو‌های موجود درگمرک موافقت کرده است. مصوبه‌ای که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان دستورالعمل آن نیز توسط سازمان مقررات و صادرات نیز تنظیم شده و تنها نیازمند امضای وزیر بود.

این مصوبه در این کشمکش دوباره اصلاح شده است و روند انجام آن با تغییراتی باید دوباره مراحل را طی کند و بازهم شرکت‌های واردکننده برای ترخیص خودروهایشان باید منتظر بمانند. این در حالی است که شرکت‌های واردکننده تا به امروز نیز در اجرای تعهدات و تحویل خودرو‌های مردم دچار چالش‌های بسیاری شده اند.

در مصوبه قبلی خودرو، مبنای ترخیص خودرو‌های وارد شده بدون انتقال ارز، قبل از تاریخ ابلاغ مصوبه بود که بر اساس آنچه به که این خبرگزاری اعلام کرده، با اصلاح صورت گرفته، مبنای ترخیص خودروها، ورود به گمرک قبل از تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی و مخالفت او با با مصوبه خودرویی به می‌گوید: وقتی هیات دولت موضوعی را مصوب می‌کند و قطعا خود اقای همتی نیز در جلسه‌ای که این موضوع مصوب شد حضور داشته و نظرات خود را بیان کرده اند دیگر گفتن این مطالب درست نیست؛ و انتظار می‌رفت که همه این موارد که جدیدا عنوان شده در راستای مصوبه دولت صورت بگیرد.

دادفر با بیان اینکه تا پیش از این منتظر تنطیم دستور العمل انجام این مصوبه از سوی سازمان مقررات و صادرات بودیم و این کار تا آنجایی که اطلاع داریم انجام شده است و منتظر امضای وزیر بود بیان می‌کند: به هر حال این روز‌ها باید خودمان را آماده هر اتفاقی کنیم. چراکه اینجا ایران است، شب می‌خوابیم و صبح می‌بینیم همه چیز عوض شده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد از آنکه دولت با اصلاحات مصوبه ترخیص خودرو موافقت کرد می‌گوید: این خیلی بد است که مصوبه‌های خود را هم مدام تغییر می‌دهند و کسی نیست که مسئولیت عملکرد و تصمیمات خود را بپذیرد. مشخص است که اصلا در این موارد بررسی‌های لازم انجام نمی‌شود.‌ای کاش پیش از این این مصویه نیز مورد بررسی قرار می‌گرفت.

او با گلایه از این موضوع که مصوبه‌ای چهار ماه صادر می‌شود، اما عملا یک ماه برای انجام آن فرصت باقیست می‌گوید: اکنون نزدیک ۱۲ روز از ابلاغ آن مصوبه می‌گذرد حدود ۱۰ روز باید منتظر تنطیم دستورالعمل آن بمانیم و باقی هم به تعطیلات قبل عید و خود عید و این موارد می‌خورد که اگر نگاه کنیم از این ۴ ماه عملا یک ماه فرصت برای انجام آن باقیست که با وجود این اصلاحیه باز هم زمان کشته خواهد شد. در این موارد باید دقت بیشتری شود چراکه این گونه کار‌ها درست پیش نمی‌رود.

دادفر می‌افزاید: حتی اگر نظر آقای همتی هم درست باشد وقتی قرار است یک مصوبه را تنطیم کنیم باید بررسی‌ها کامل انجام شود همه کارشناسان بخش‌های ذینفع را بیاورند و همه بنشینیم در این مورد صحبت‌های لازم انجام شود. این خیلی بد است که مصوبه می‌آید و بعد از آن اصلاحیه اش صادر می‌شود.

او ادامه می‌دهد: نمی‌دانیم اسم این اتفاق‌ها را چه بگذاریم بگویم ندانم کاری است یا فقدان همکاری‌های لازم و یا کمبود اطلاعات یا این مشکلات از نبود کار کارشناسی صورت گرفته و یا یک پارچه نبودن نظرات باعث آن شده است شاید هم باید اسم آن را بگذاریم بی خیالی و بی اهمیتی به مطالبات مردم.

در حالیکه مهلت معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت صنعت که ضوابط ورود و ترخیص خودرو‌های در گمرک مانده را ابلاغ کند به اتمام رسیده است و حتی چند روزی هم بیشتر از آن گذشته دولت با اصلاحیه‌های رییس بانک مرکزی موافقت کرده است.

اما مشخص نیست دوباره چند روز دیگر قرار است اجرایی شدن این مصوبه زمان ببرد و این فرصت چهار ماهه که نیمی ازآن در تعطیلات خواهد بود دردی از شرکت‌های واردکننده دوا می‌کند یا خیر.

بازم هم سو تدبیر‌ها و تصمیمات دولتی که یکی پس از دیگری نقض می‌شوند آه واردکنندگان را در آورده است و گویی هنوز این قصه سر دراز دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان