تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۷
دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ:

ضرر ۴ هزار میلیاردی مرغ‌داران با دخالت دولت در بازار/ مردم اگر واقعیت را بدانند همراهی می‌کنند

علی صابری گفت: مرغداران به دلیل دخالت‌های دولت سالانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و اگر دولت بگذارد در بازار کاملا رقابتی، مرغ مسیر خود را طی کند هم مردم وهم تولید‌کنندگان از نتیجه آن راضی خواهند بود.
ضرر ۴ هزار میلیاردی مرغ‌داران با دخالت دولت در بازار/ مردم اگر واقعیت را بدانند همراهی می‌کنند
رویداد۲۴ اتحادیه پرنده و ماهی اخیرا در اطلاعیه‌ای به اعضای خود اعلام کرد: «با توجه به اینکه نرخ مصوب مرغ گرم برای مصرف کننده ۱۰هزار تومان است، لذا فقط با داشتن فاکتور رسمی با احتساب ۱۰ درصد سود می‌توانید اقدام به فروش مرغ نمایید. در غیر این صورت فروش مرغ بالاتر از ۱۰هزار تومان مشمول جریمه خواهد شد.»

این در حالی است که در روز‌های گذشته کشاکش بسیاری بر سر قیمت مرغ میان برخی تولیدکنندگان و دولت بود به طوری که وزیر جهاد کشاورزی گفته بود قیمت مرغ بالاتر از ۱۰ هزار تومان اجحاف در حق مصرف‌کننده است و تولیدکنندگان می‌گفتند که عرضه مرغ با قیمت کمتر از ۱۲ هزار تومان میسر نیست.

در این بین عرضه‌کنندگانی هم بودند که بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصاد۲۴ قیمت مرغ را از حد منطقی آن نیز بالاتر برده و مرغ را تا مرز ۱۴یا ۱۵ هزار تومان نیز عرضه می‌کردند.

علی صابری دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ، گفت: ما یک قیمت منطقی برای مرغ داریم که فکر می‌کنیم اگر مرغ با این قیمت در بازار عرضه شود هم منافع تولیدکننده و هم منافع مصرف کننده تامین می‌شود و نگاه ما نیز در این‌باره اصلا سیاسی نیست، چون بحث ما درباره تولید و بنگاه اقتصادی است، اما دولت می‌خواهد به هر طریقی که شده قیمت مرغ را در بازار سه هزار تومان کمتر از قیمت منطقی آن که منطق بازار است عرضه شود.

مردم اگر بدانند واقعیت چیست همراهی می‌کنند

وی افزود: تا به امروز دولت برای کاهش قیمت منطقی گوشت مرغ در بازار تلاش بسیاری کرده و زیان زیادی پرداخته است، مردم اگر بدانند واقعیت چیست برای حفظ اشتغال و تداوم تولید و حفظ امنیت غذایی همراهی می‌کنند. این روز‌ها دستگاه‌های نظارتی برای کاهش قیمت گوشت مرغ از هر ابزاری استفاده می‌کنند.

تا به امروز دولت برای کاهش قیمت منطقی گوشت مرغ در بازار تلاش بسیاری کرده و زیان زیادی پرداخته است، مردم اگر بدانند واقعیت چیست برای حفظ اشتغال و تداوم تولید و حفظ امنیت غذایی همراهی می‌کنند

صابری همچنین بیان کرد: پایداری تولید در گرو بازده اقتصادی آن است یعنی اگر تولید کننده در تولید محصولی ضرر ببیند، سرعت عمل وی در تولید محصول کند می‌شود و کند شدن ادامه تولید یعنی کاهش تولید و کاهش تولید به معنای کمتر شدن گوشت مرغ در بازار است که نتیجه آن افزایش بی رویه قیمت است.

وی ادامه داد: به زور پایین نگهداشتن قیمت گوشت مرغ در شرایطی که قیمت همه کالا‌ها افزایش سرسام آوری داشته، هم موجب حساس کردن مردم به کوچکترین تغییرات قیمتی شده و هم موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان خواهد شد. برای حفظ تولید این محصول استراتژیک پذیرش قیمت‌های پیشنهادی تولیدکنندگان آن هم متاثر از میزان عرضه و تقاضا در بازار می‌تواند ضامن ادامه تولید باشد چرا که در حال حاضر ۲۵ خزتر مرغدار در کشور ما دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید گوشت مرغ را در شرایط کاملا رقابتی میسر و ما را از هرگونه واردات این کالا بی نیاز کرده اند.

دولت به جای دخالت در قیمت مرغ ترتیبی اتخاذ کند که قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار کاهش یابد. طی دو هفته اخیر قیمت این اقلام حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است

صابری همچنین تصریح کرد: دولت به جای دخالت در قیمت مرغ ترتیبی اتخاذ کند که قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار کاهش یابد. طی دو هفته اخیر قیمت این اقلام حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است. تولیدکننده مردد در تصمیم گیری برای تولید است، چرا که در تامین عوامل اصلی تولید مشکل داریم و هزینه‌های تمام شده مانند هزینه نهاده‌ها یا واکسن‌ها بالا است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ با بیان اینکه تولیدکنندگان مرغ از هر نظر در لبه پرتگاه هستند گفت: وقتی که با این شرایط حاضر به تولید هستیم و در تولید گوشت مرغ در سطح کشور هیچ کمبودی نداریم باید از تولید کننده برای ادامه تولید حمایت کنیم.

مرغداران سالانه حدود ۴ هزار میلیارد ضرر کرده‌اند

صابری گفت: تاکنون مرغداران به دلیل برخورد‌های اینچنینی دولت سالانه حدود ۴ هزار میلیارد ضرر کرده اند و اگر بگذارند در بازار کاملا رقابتی، مرغ مسیر خود را طی کند هیچ یک از این مسائل اتفاق نمی‌افتد و هم مردم وهم تولید کنندگان از نتیجه آن راضی خواهند بود.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
پیشخوان