تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
عضو کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد؛

دلایل خروج سرمایه و رغبت مردم به خرید مسکن در خارج از کشور چیست؟

عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است: دانشجویانی که در خارج از کشور به امر تحصیل می‌پردازند به مرور زمان با پیدا کردن شغل نیز در آن کشور ماندگار شده و به سرمایه‌گذاری و خرید مسکن و در نهایت اقامت روی می‌آورند.
دلایل خروج سرمایه و رغبت مردم به خرید مسکن در خارج از کشور چیست؟
رویداد۲۴ طی سال‌های اخیر شاهد این هستیم که حضور افراد ایرانی سرمایه‌گذار و خریدار مسکن در کشور‌های خارجی به ویژه کشور همسایه، ترکیه زیاد شده است. دلایل متعددی در خروج این سرمایه‌ها دخیل هستند. حال سوالات اصلی این است که در این زمینه وظیفه دولت و مجلس چیست؟ و چه راهکار‌هایی باید برای جلوگیری از برون‌رفت این سرمایه‌ها از کشور لحاظ شود؟

سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره گرایش مردم به سرمایه‌گذاری و خرید مسکن در خارج از کشور به ویژه در ترکیه، گفت: قیمت مسکن در داخل روز به روز افزایش پیدا کرده و در شرایط فعلی، ارزش پول ملی پایین آمده است که این یکی از دلایل سرمایه‌گذاری مردم ایران در خارج از کشور است.

وی گفت: دولت باید در این زمینه، مباحث زیرساختی آموزش را جدی بگیرد. به طور مثال در رشته‌های پزشکی یا سایر رشته‌های علوم تجربی، برخی داوطلبان کنکور، چون نمی‌توانند به آن ورود کنند و پا در دانشگاه بگذارند برای ادامه تحصیل به خارج از کشور عزیمت می‌کنند. اکنون کشور‌های همسایه از جمله ترکیه، پتانسیل جذب دانشجو را در حد بالایی دارند و این خطری است که کشور را تهدید می‌کند و لازم و ضروری است که دولت به این معضل ورود و راه‌حلی را برای رفع این مشکل پیدا کند.

بهادری تاکید کرد: دانشجویانی که در خارج از کشور به امر تحصیل می‌پردازند به مرور زمان با پیدا کردن شغل نیز در آن کشور ماندگار شده و به سرمایه‌گذاری و خرید مسکن و در نهایت اقامت روی می‌آورند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اشتغال موضوع دیگری است که اگر در داخل کشور برای جوانان فراهم شود، دیگر کسی برای کار به کشور دیگری نمی‌‎رود و در نهایت سرمایه‌ای که برای خرید مسکن در نظر دارد در داخل حفظ می‌شود.

نماینده مردم ارومیه با اشاره به ارزان بودن قیمت مسکن در ترکیه نسبت به ایران افزود: به دلایلی که گفته شد شاهد خروج سیل سرمایه‌های داخل به خارج از کشور هستیم.

بهادری با تاکید بر اینکه موانع سرمایه‌گذاری باید در کشور رفع شود، تصریح کرد: موانع و ریسک سرمایه‌گذاری در کشور بالاست به همین دلیل، سرمایه‌گذار برای حفظ ارزش سرمایه خود علاقه به سرمایه‌گذاری در خارج از کشور را دارد.

وی به تورم ماه‌های اخیر در حوزه مسکن اشاره کرد و افزود: نه تنها مسکن بلکه بانک‌ها و صنایع نیز از وضعیت نامطلوبی برخوردارند و کم‌کم فضای سرمایه‌گذاری محدود شده و سرمایه‌ها به خارج از کشور سوق پیدا کردند.
منبع: اقتصاد24
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان