تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۳۰ دی ۱۳۹۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

بودجه شرکت‌های دولتی را کاهش می‌دهیم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نمی‌توان در شرایط فعلی درصدی برای کاهش بودجه شرکت‌های دولتی تعیین کرد، ولی قطعاً این مقدار هزینه که بالغ بر ۹۲۱ هزار میلیارد تومان است، کاهش پیدا خواهد کرد.
بودجه شرکت‌های دولتی را کاهش می‌دهیم
رویداد۲۴ بودجه شرکت‌های دولتی در سال ۹۸ با هزینه‌های جاری‌شان، ۶۷ درصد یعنی ۳۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این رقم در سال ۹۷، ۵۳۹ میلیارد تومان بود که در سال ۹۸ به ۹۲۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بودجه این بخش، در سال ۹۷ در بخش سرمایه‌ای ۱۴۲ هزار و ۵۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و امسال به ۱۵۷ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان رسیده که ۱۵ هزار و ۳۰۷ میلیون تومان یعنی ۱۰.۷ دهم درصد افزایش پیدا کرده است.

از طرفی مالیات سال گذشته شرکت‌های دولتی، ۹ هزار و ۸۸۱ میلیارد تومان و امسال ۵ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان بوده، یعنی ۴ هزار و ۴۵۶ میلیارد مالیاتشان کمتر شده است.

در مجموع میزان افزایش بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات وابسته به دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۴۳۵ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش‌ها به دلیل نوسان‌های نرخ ارز بوده، اما در عین حال خیلی‌ها معتقدند بودجه شرکت‌های دولتی به روش درستی خرج نمی‌شود.

معصومه آقاپورعلیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۹۸ گفت: در جلسه کمیسیون تلفیق شرکت کرده بودم و هماهنگی‌های لازم با آقای تاجگردون، رییس کمیسیون تلفیق در این باره برای بررسی بیشتر انجام شد.

وی افزود: در خصوص بودجه‌ریزی شرکت‌های دولتی ترکیبات زیادی خواهیم داشت و این موضوع به صورت مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قبلاً بیشتر وارد تبصره‌های بودجه می‌شدیم، ولی امسال نمایندگان مجلس که در کمیسیون تلفیق حضور دارند به طور ویژه بودجه شرکت‌های دولتی را بررسی خواهند کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: نمی‌توان در شرایط فعلی درصدی برای کاهش بودجه شرکت‌های دولتی تعیین کرد، ولی قطعاً این مقدار هزینه که بالغ بر ۹۲۱ هزار میلیارد تومان است، کاهش پیدا خواهد کرد.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان