تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

قاچاق گندم به اربیل و افغانستان/ آرد بی‌کیفیت به نانوایی‌های ایران می‌رسد!

از زمان افزایش نرخ دلار شاهد قاچاق گندم از سوی دلالان با نرخی بالاتر و در حدود ۲۸۰۰ تومان در هر کیلو به اربیل عراق و افغانستان هستیم.

آرد و نان هر دو بی کیفیت

رویداد۲۴ ندا جعفری: اجرای طرح خرید آرد صنف نانوایان آزادپز در قالب سامانه اینترنتی جامع تامین و فروش آرد آزاد به منظور شفاف‌سازی از چندماه قبل اجرایی شد. این طرح نارضایتی نانوا‌ها را در پی داشت، زیرا آن‌ها معتقدند دیگر نمی‌توانند از کارخانه دلخواهشان آرد مورد نظر خود را تهیه کنند و این موضوع باعث محدودیت آن‌ها شده است، این طرح از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران با همکاری شرکت‌های غله سراسر کشور، بانک سپه، اتاق اصناف، کارخانه‌های آرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شد.

محمدرضا نظرنژاد رییس پیشین اتحادیه نان سنگک به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: مشکلاتی که در بخش آرد وجود دارد باعث کیفیت پایین نان سنگک در برخی از نانوایی‌ها شده و امروز با مسائل و مشکلاتی صد برابر اول انقلاب روبرو هستیم.

او گفته یک واحد نانوایی دارم که هزینه روزانه آن چند برابر سال گذشته شده ضمن آنکه کلیه خرید و فروش‌ها باید از طریق سامانه گندم انجام شود و کار راحتی هم نیست و به دلیل اینکه نانوایی هزینه‌بر است نانوایان از وزن چانه کم می‌کنند تا هزینه به نانوا تحمیل نشود.

نظرنژاد با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد نانوایی‌ها آزادپز هستند، گفته قیمت آرد آزاد هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان و آرد یارانه‌ای هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان است و ۲۴۵ تومان تفاوت قیمت ارد آزاد پز و یارانه‌ای است.

او می‌گوید: متاسفانه از زمان افزایش نرخ دلار شاهد قاچاق گندم از سوی دلالان با نرخی بالاتر و در حدود ۲۸۰۰ تومان در هر کیلو به اربیل عراق و افغانستان هستیم این در حالی است که نرخ آن در داخل ۱۶۰۰ تومان است که آن هم دولت ۶ ماهه به کشاورزان پرداخت می‌کند و کشاورزان هم برای کسب سود بالاتر محصولات خود را با نرخ بالاتر و نقد به قاچاقچی‌ها می‌دهند.

نظرنژاد با اشاره به افزایش قیمت حمل و نقل می‌گوید: قیمت‌ها امسال بیشتر از سال گذشته شده است ضمن آنکه به سختی آرد را از شهرستان تهیه می‌کنیم؛ به عنوان مثال هزینه بار از گنبد تا تهران به ۶۵۰ هزار تومان برای ۱۰۰ کیسه رسیده است و این میزان آرد هم حدود پنج میلیون تومان می‌شود.

اصغر پابرجا رییس اتحادیه نان سنگک تهران پیش از این گفته بود: دولت بجای پرداخت یارانه به آرد این منابع را در اختیار نانوا‌ها قرار دهد تا بتوانند آرد با کیفیت تهیه و به تبع نان با کیفیت تحویل مردم دهند، دولت نباید از صفر تا صد حوزه نان دخالت کند بلکه اجازه دهد نانوا‌ها اختیار انتخاب آرد اولیه خود را داشته باشد. ضمن انکه قیمت نان از سال ۱۳۹۳ تاکنون افزایش پیدا نکرده این در حالی است که هزینه‌های مترتب بر صنف خبازان از قبیل: آب، برق، گاز، دستمزد کارگر، بیمه، مالیات، اجاره و ... هرسال نسبت به سال قبل برمدار افزایشی بوده است. دولت برای رفع این مشکل باید نرخ واقعی نان را اعلام و در برابر آن به اقشار ضعیف جامعه کمک مالی کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
اینها تا ایران رو نابود نکنن دست بر دار نیستند اون از قاچاق بنزینشون اینم گندم. چای و برنج هم قاچاق میکنن
نظرات شما
پیشخوان