تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چگونه نام ایران از دستور کار «نشست لهستان» خارج شد؟

اعلامیه نشست ۱۲ و ۱۳ فوریه که قرار بود به عنوان نشستی ضد ایرانی با میزبانی آمریکا در لهستان و در سطح وزرای خارجه کشور‌های جهان برگزار شود منتشر شده است. این در حالی است که در متن اعلامیه در پی اعتراض کشور‌های جهان، خبری از نام ایران نیست.
عقب نشینی مفتضحانه آمریکا/ ایران از دستورکار «نشست ضد ایرانی لهستان» خارج شد
رویداد۲۴ انتقاد اروپایی‌ها از تمرکز نشست دو روزه آمریکا در لهستان که با هدف ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه ایران قرار است، در فوریه برگزار شود باعث شد آمریکا مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شود.

مایک پمپو در جریان تور خاورمیانه‌ای خود از برگزاری یک نشست با موضوع نفوذ ایران در خاورمیانه در لهستان خبر داده بود اما بیانیه رسمی که درباره این نشست منتشر شده حرفی از ایران نزده است.
 
در بیانیه رسمی منتشر شده برای این نشست موضوع کنفرانس «تروریسم، افراط گرایی و توسعه و اشاعه سلاح موشکی، تجارت دریایی و امنیت و تهدید‌های گروه‌های نیابتی در منطقه خاورمیانه» عنوان شده است.
 
تغییر در تمرکز نشست نشان‌دهنده مخالفت جدی کشور‌های اروپایی با موضوع مطرح شده است. این تغییر لحن زمانی انجام شد که معلوم شد بسیاری از اروپایی‌ها از جمله فدریکا موگرینی رییس امور خارجی اتحادیه اروپا در نشست دو روزه ۱۲-۱۳ فوریه شرکت نمی‌کنند و در عوض در نشست امنیتی مونیخ شرکت خواهند کرد.
 
آمریکا در تلاش است که حمایت اروپایی‌ها از برجام را متوقف کند و برای این منظور تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های طرف قرار داد با ایران را اعمال کرده است.
 
بریتانیا یکی از کشور‌هایی است که با نشست لهستان مشکل جدی دارد چرا که انگلیس به طور سنتی هم به لهستان و هم به آمریکا نزدیک است، اما همزمان به توافق هسته‌ای برجام نیز پایبند است.
 
شاید یکی از دلایل تغییر لحن و عقب نشینی آمریکا در تدوین بیانیه نشست لهستان این بوده که حضور انگلیس در این نشست را ساده‌تر کند. جاناتان کوهن نماینده آمریکا در سازمان ملل موضوغ نشست را چیزی فراتر از یک کشور یا مجموعه‌ای از معضلات خوانده و گفته قرار است در این نشست درباره همه معضلات جهانی صحبت شود و قرار نیست به اهریمن سازی یا حمله به ایران منحصر شود.
 
او در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: مواردی نظیر بحران‌های حقوق بشری در سوریه، یمن، توسعه سلاح‌های موشکی و امنیت سایبری قرار است در این کنفرانس مورد بحث قرار بگیرد.
 
نماینده لهستان در سازمان ملل نیز گفته کنفرانس وزرا در ورشو اقدامی در جهت صلح خاورمیانه با ایجاد رویکردی مثبت در منطقه است.
 
او گفته ۷۰ کشور در سراسر جهان به این نشست دعوت شده‌اند و موضوعات متنوعی درباره کل منطقه در دستور کار است. ما قصد نداریم بر یک کشور خاص در این کنفرانس تمرکز داشته باشیم.
 
نماینده وزارت خارجه لهستان این هفته برای اطمینان دادن به تهران در همین زمینه به ایران سفر کرد و روز چهارشنبه لهستان اعلام کرد که شاید ایران را نیز به لیست کشور‌های دعوت شده در نشست ورشو اضافه کنند.
 
روسیه اعلام کرده در این نشست حضور نخواهد داشت یا در سطحی پایین‌تر از وزیر حاضر خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان