تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
ظریف در صحن مجلس:

لاریجانی جلسه را غیر علنی کند تا بحث‌هایی را مطرح کنم/ ترامپ باید بگوید برجام ترکمانچای بود نه مجلس

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن همه شرایط بهترین انتخاب را در مورد برجام انجام داد.
رییس مجلس جلسه را غیر علنی کند تا بحث‌هایی را مطرح کنم/ دستاورد‌های ملت را ارزان نفروشید
رویداد۲۴ در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی محمد جواد ظریف در پاسخ به سوال نماینده مردم قائمشهر مبنی بر علت عدم اجرای کامل شرایط مطروحه ۹ گانه از سوی مقام معظم رهبری در مورد برجام گفت: طبق نامه رهبری هیاتی به نام هیات نظارت که مسئول رسیدگی به مفاد نامه ایشان بود، تشکیل شد و وزارت امور خارجه گزارش خود را مرتبا به این هیئت ارائه داد و هیات بر اساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: کاری که وزارت خارجه و جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند این است که در نامه‌های متعددی از ابتدای اجرای برجام تاکنون موارد نقض عهدنامه توسط اعضای برجام و آمریکا را به اطلاع طرف مقابل رسانده است و اقداماتی که باید انجام می‌شد توسط هیات نظارت تصویب و انجام شده است.

ظریف تصریح کرد: ما به صورت مرتب هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد در مورد برجام را به مجلس ارائه می‌دهیم و مجلس این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن همه شرایط بهترین انتخاب را انجام دادیم و این انتخاب امروز آمریکا را در شرایط بغرنجی قرار داده است که هر اقدامی را انجام می‌دهد که از این منزوی شدن خارج شود.

ظریف در بخش دوم سخنانش گفت: ایراد گرفتن به دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران کار راحتی است، اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است، نیاز کشور است.

وی گفت: اگر نیاز است رییس مجلس جلسه را غیر علنی کند که بحث‌هایی را مطرح کنم، وظیفه دارم در برابر خارجی‌ها از منافع کشور دفاع می‌کنم و نمی‌توانم همه بحث‌ها را اینجا مطرح کنم، اما باید بدانیم که برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند.

ظریف اضافه کرد: در طول یک سال و نیم گذشته دولت آمریکا تمام تلاش خود را انجام داد تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می‌خوانید، خارج شود. آیا طرف ترکمانچای تلاش کرد از آن عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را با این نام می‌نامید؟

وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر می‌گویید ما چه تعهداتی گرفته‌ایم بروید و ببینید که آمریکا از کدام توافقنامه‌هایی که قبل از دولت خودش در آمریکا امضا شده بود، خارج شد. چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به نام جمهوری اسلامی ایران تمام می‌کنید و افتخارات کشور را به نام ترکمان چای قلمداد می‌کنید؟

ظریف گفت: دولتی که به اصول مسلم بین الملل هیچ احترامی نمی‌گذارد چه توقعی از این دولت دارید، چه کسی می‌گوید ما بر اساس اعتماد متقابل عمل کردیم؟ ما تک تک اقداماتی را که انجام دادیم اقدام متقابلش را گرفتیم، تا اورانیم کیک زرد را از سوریه نگرفتیم اورانیم غنی شده مان را نفرستادیم، تا پی ام دی را حل نکردیم در مورد اراک اقدام نکردیم، تک تک اقدامات ما نه تنها نسیه نبود بلکه نقد گرفتیم و بعد انجام دادیم.

ظریف تصریح کرد: اگر دولت آمریکا در حال حاضر بدعهدی کرده است بر سر دولت آمریکا بکوبید نه به فرزندان ملت و مقاومت این ملت. مقاومت این ملت بود که باعث شد آمریکا و پنج قدرت دیگر و اتحادیه اروپا با پنج الی شش قطعنامه شورای امنیت بیایند و مقابل پنج الی شش نماینده شما بنشیند و بعد آقای ترامپ بگوید که سر ما را کلاه گذشتند، چرا باور نمی‌کنید؟ آقای ترامپ باید بگوید عهدنامه ترکمانچای نه شما.

وی تصریح کرد: دستاورد‌های ملت را این گونه ارزان نفروشید اینکه دستاورد دیپلماسی است دستاورد مقاومت این ملت بزرگ است همان ملتی که بار‌ها آمریکا را به زانو درآورده است و چهار بار آمریکا سعی کرد آنچه را که در برجام از دست داده است به دست بیاورد و هر چهار بار شکست خورد، یک بار خودش به شورای امنیت رفت یک بار وزیر خارجه اش را به این شورا فرستاد الان هم کاسه گدایی به دست گرفته است و به دنبال این است که اجلاس لهستان را برگزار کند، دو بار مجبور شده است از برنامه‌ای که برای اجلاس لهستان گذاشته است عقب نشینی کند چرا که همان کسانی که برجام را امضا کردند ترامپ را وادار به عقب نشینی کردند.

وی تاکید کرد: در سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران هستیم و بهتر است دستاورد‌های ملت را عزیز بدانیم نه اینکه آنان را نادیده بگیریم، این ملت بزرگ ما ایستاده است.

وی ادامه داد: من به شما پاسخ دادم که ما این شرایط را اجرا کردیم و گزارش را به هیئت نظارت دادیم و هیئت نظارت تصمیم می‌گیرد، آنجا که باید پاسخ می‌دادیم به هیئت نظارت و مجلس پاسخ دادیم لذا شما تصمیم می‌گیرید و هر تصمیمی بخواهید بگیرید ما آن را انجام می‌دهیم.

ظریف تصریح کرد: خیال می‌کنید برای بنده مشکل است از برجام خارج شوم؟ تصمیم با من نیست تصمیم با کشور است، اما برجام آن قدر برای این کشور منافع دارد که ترامپ می‌خواهد این منافع را از بین ببرد و همین باعث می‌شود که منزوی شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
شلمانی
|
Netherlands
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۸
0
1
وقتی جناح اصولگرا خطبای نمازمجعه فرماندهان نظامی حامی شان،گفتند برجام، صفر،از عوام چه انتظاری است،برجام برنامه نظام بود ونه اقدام دولت بیچاره ملت،بیکاری گرانی وهزاران گرفتاری،اصولگرا واصلاح طلب،همه مرفه بی درد ضد اسلام وقرآن هر دو گروه نابودکرند اعتماد ملت را،اف برشما دوگروه ضد ولایت فقیه اف برشما فقط اندکی دردوگروه متقی و مومن اند.
نظرات شما
پیشخوان