تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۷
بدهی واقعی دولت چقدر است؟

گم شدن یک ماه یارانه نقدی در میان جدال تامین اجتماعی و دولت

دولت هر بار عددی را به عنوان بدهی‌اش به تامین اجتماعی عنوان می‌کند. همزمان، تامین اجتماعی اعداد بزرگتری را می‌گوید؛ اما بدهی واقعی دولت به تامین اجتماعی چقدر است؟
گم شدن یک ماه یارانه نقدی در میان جدال تامین اجتماعی و دولت
رویداد۲۴ عدد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی از آن دست عدد‌هایی است که هر بار به یک شکل در می‌آید. یک بار از آن کم می‌شود و یک بار زیاد. البته مساله تسویه یا پرداخت شدن حساب نیست که عدد آن کم می‌شود بلکه رقم بدهی در یک مقطع زمانی، از سوی مقامات، مختلف اعلام می‌شود.

این بار رقم بدهی دولت به تامین اجتماعی از زبان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان شده است. شریعتمداری عنوان کرده است: «مدعی هستیم که کل بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است.» صحبت او به عنوان فردی که در مقام اول وزارتخانه قرار دارد، سندیت بیشتری هم نسبت به دیگر مقامات دارد. اینکه وزیر، صحبت از میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی کند، به طور قطع صحبت قابل استنادتری است.

دو اظهارنظر طی یک ماه.

اما نکته جالب اینجاست که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمتر از یک ماه پیش رقم دیگری را در این خصوص اعلام کرده بود. وی میزان بدهی واقعی دولت به تامین اجتماعی را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود که به گفته او، به تایید سازمان حسابرسی رسیده است. محمد شریعتمداری در گفت‌وگویی که با خبرگزاری‌ها داشت گفته بود: «بخشی از بدهی که توسط حسابرسان سازمان حسابرسی قطعی شده است تا پایان سال ۹۵ نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است که این بدهی تایید شده است. علاوه بر بدهی محاسبه شده، برآورد ما این است که مجموع بدهی‌ها با در نظر گرفتن سال‌های ۹۶ و ۹۷ به حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد.».

اما قبل از شریعتمداری، این سازمان برنامه و بودجه بود که دست به انتشار آماری از بدهی دولت به تامین اجتماعی زده بود. سازمان برنامه رقم ۶۹ هزار میلیارد تومان را تایید کرده بود. چیزی که به گفته شریعتمداری، اشتباه در ارقام است و صحت ندارد.

تامین اجتماعی: بدهی دولت ۱۸۰ هزار میلیارد است.

اما وقتی پای اعلام این ارقام توسط خود سازمان تامین اجتماعی به میان باشد، عدد‌ها قدری بیشتر از قبل قد می‌کشند. پیش از این، عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی این میزان بدهی را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرده بود. اکبر شوکت گفته بود: «سازمان تامین اجتماعی حداقل تا پایان امسال ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کسری دارد و از سوی دیگر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که تقاضا داریم بخشی از این بدهی‌ها را به صورت نقد به سازمان پرداخت کند تا تأمین اجتماعی مجبور نشود وام بگیرد و یا از بانک‌ها استقراض کند که در این صورت باید بخشی از دارایی‌های خود را نیز تهاتر کند.»

ارقام اعلام شده در این مدت، ۱۵۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است که شاید در ظاهر تنها ۱۰ واحد با هم اختلاف داشته باشند، اما همین ۱۰ واحد به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان است. رقمی که اگر قرار باشد آن را با یارانه نقدی مقایسه کنیم، نزدیک به بودجه موردنیاز برای پرداخت یارانه نقدی یک ماه در سال ۹۸ خواهد بود.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان