تاریخ انتشار: ۱۷:۵۲ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷

حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی پول اسباب‌کشی هم نیست!

یک مقام مسئول کارگری می‌گوید: امروز در قبال یک میلیون تومان اجاره مسکن، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی کارگران رقم قابل توجه و معناداری نیست و کمک هزینه مسکن کارگران باید حداقل ۵۰ درصد هزینه اجاره بها را تأمین کند تا بتواند در معیشت کارگر اثرگذار باشد.

حق مسکن ۱۰۰ هزار تومانی پول اسباب‌کشی هم نیست!

رویداد۲۴ هادی ابوی با اشاره به برگزاری اولین جلسه دستمزد سال ۹۸ کارگران، اظهار کرد: نمایندگان کارگری قبلاً این مساله را مورد تاکید قرار داده بودند که پیش از ورود به مبحث مزد ۹۸ تکلیف ترمیم مزد سال ۹۷ کارگران باید روشن شود چرا که با وجود نوساناتی که در بازارهای داخلی پیش آمد، حقوق کارگران ثابت ماند و کارگران صدمات و مشکلات بسیاری را متحمل شدند.

وی ادامه داد: کارگران از سال‌های دور مطالبه‌ای دارند و عقب افتادگی مزد کارگران سال‌های سال است که جبران نشده و موجب شده تا امروز با فاصله بین حداقل دستمزد و خط فقر مواجه شویم.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ادامه داد: آخرین رقمی که برای محاسبه خط فقر اعلام شد حدود سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود که منطقی بخواهیم محاسبه کنیم فاصله‌اش با رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی حداقل مزد کارگران رقمی در حدود دو میلیون و ۵۵۰ هزار تومان می‌شود که این عدد همان فاصله بین خط معیشت و حداقل مزد کارگران است.

ابوی با بیان اینکه هزینه‌های معیشت خانوارهای کارگری امسال بیش از ارقامی است که در سال گذشته به دست آوردیم و به رقم پنج میلیون تومان برای یک خانوار چهارنفره رسیده است، گفت: پیشنهاد ما این است که عقب افتادگی مزدی کارگران را ظرف مدت پنج سال جبران کنیم به این نحو که در کنار افزایش دستمزد که همه ساله در شورای عالی کار اتفاق می‌افتد، درصدی هم به مزد اضافه کنیم تا فاصله بین سبد معیشت و حداقل مزد کارگران کمتر شود.

به گفته این مقام مسئول کارگری، امروز در بسیاری از خانوارهای کارگری، سرپرست خانوار به تنهایی از عهده هزینه‌های زندگی برنمی‌آید و همه اعضای خانواده برای امرار معاش و تأمین هزینه‌ها تلاش می‌کنند.

وی درعین‌حال درباره افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران، گفت: متأسفانه هنگام اعلام پرداخت عیدی یا درصد افزایش حقوق و مواردی همچون افزایش حق مسکن کارگران یک بار روانی منفی در جامعه به وجود می‌آید و در مورد حق مسکن کارگران هم این تصور ایجاد شده که حق مسکن ۶۰ درصد افزایش یافته است در حالی که حق مسکن ۴۰ هزار تومان بوده که به ۱۰۰ هزار تومان رسیده و امروز ۱۰۰ هزار تومان پول اسباب کشی هم نمی‌شود.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، در قبال یک میلیون تومان اجاره مسکن، ۱۰۰ هزار تومان رقم قابل توجه و معناداری نیست و کمک هزینه مسکن کارگران باید حداقل ۵۰ درصد هزینه اجاره بها را تأمین کند تا بتواند در معیشت کارگر اثرگذار باشد.

اعضای شورای عالی کار در آخرین جلسه خود با افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران موافقت کردند و آن را به ۱۰۰ هزار تومان افزایش دادند. پیش از این حق مسکن کارگران ۴۰ هزار تومان بود که با تصویب اعضای شورای عالی کار به ۱۰۰ هزار تومان رسید. با توجه به اینکه حق مسکن، تنها آیتم بسته مزدی کارگران است که باید از تصویب هیأت وزیران بگذرد، در صورت تصویب نهایی آن، از فروردین ماه سال ۱۳۹۸ حق مسکن در فیش‌های حقوقی همه کارگران مشمول قانون کار ۱۰۰ هزار تومان منظور خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان