تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
ناامیدی متحدان سنتی از آمریکا؛

تناقض سیاست خارجی ترامپ و ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا/ ایران آماده خروج از برجام است

روز گذشته گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تهدید‌های جهانی علیه منافع این کشور منتشر شده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ایران به تعهداتش در برجام پایبند بوده، اما آماده است که در صورت عدم دستبابی به منافع اقتصادی حاصل از این توافق، از برجام خارج شود.
تناقض سیاست خارجی و ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا/ «ایران آماده خروج از برجام است»
رویداد۲۴ ارزیابی‌های اطلاعاتی جدید آمریکا درباره تهدید‌های جهانی نشان می‌دهد «کره شمالی قصد دست کشیدن از انبار‌های هسته‌ای خود را ندارد و ایران نیز در حال حاضر هیچ اقدامی برای دستیابی به بمب اتم انجام نمی‌دهد. این ارزیابی‌ها به طور مستقیم دو منطق سیاست خارجی ترامپ را به چالش می‌کشد.»

این بخشی از گزارش ارزیابی تهدید‌های جهانی است که روز گذشته منتشر شده و بر تهدید‌های سایبری روسیه و چین تاکید کرده و گفته این دو در حال حاضر از هر زمانی از میانه دهه ۱۹۵۰ تا کنون با هم متحدتر شده‌اند.

این گزارش ۴۲ صفحه‌ای که توسط جامعه اطلاعاتی آمریکا تهیه شده، سیاست‌های تجاری آمریکا را یک‌جانبه گرایانه خوانده و گفته سیاست «اول آمریکا» متحدان سنتی آمریکا را نا امید کرده و شرکای خارجی را مجبور کرده به دنبال روابط جدیدی باشند.

روسای آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در جلسات استماعی که در رابطه با همین گزارش در مجلس سنا برگزار شده سعی کرده‌اند از زیر سوال بردن سیاست هار دولت به طور مستقیم اجتناب کنند، اما آن‌ها تهدید‌های مختلفی که آمریکا با آن‌ها روبه روست را برشمرده‌اند و این تهدید‌ها را تهدید‌های سایبری از جانب داعش و ظرفیت‌های کره شمالی و ایران آغاز کرده‌اند.

دن کوتز رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا به نمایندگان گفته که داعش به حملات خود در سوریه ادامه خواهد داد. این اظهارات در گزارش که از حضور هزاران مبارز داعش در عراق و سوریه و شبکه‌ای از این مبارزان در سراسر جهان حرف می‌زند نیز تایید شده است.

ماه گذشته ترامپ اعلام کرد ما در مقابل داعش به پیروزی رسیده‌ایم و آن‌ها را بدجور شکست داده‌ایم. این اظهارات همزمان با اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه مطرح شد.

اما عمیق‌ترین تناقض‌ها بین سیاست‌های ترامپ و ارزیابی‌های اطلاعاتی به بخش‌هایی که در باره کره شمالی حرف زده است برمی‌گردد.

ترامپ قرار است ماه آینده با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی برای دومین بار مذاکره مستقیم داشته باشد تا پیونگ یانگ را راضی کند دست از برنامه هسته‌ای خود بردارند. بعد از آخرین دیدار در سنگاپور ترامپ در توییتر خود نوشته بود: کره شمالی دیگر یک تهدید هسته‌ای نیست.

کوتز در جلسه استماع در مجلس سنا نگرانی‌های خود را از این بابت ابراز کرده و اظهاراتی خلاف ادعای ترامپ مطرح کرده است.

او با اشاره به برخی فعالیت‌های کره شمالی که با روح خلع سلاح هسته‌ای کاملا در تضاد است گفته بیشتر بخش‌هایی که کره شمالی از کار انداخته قابل بازیابی‌اند و رهبر کره شمالی در نهایت سلاح هسته‌ای را برای بقای رژیم خود ضروری می‌داند.
 
او گفته ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد کره شمالی به دنبال حفظ ظرفیت‌های سلاح‌های کشتار جمعی است و بعید است که دست از سلاح‌های هسته‌ای و ظرفیت تولید آن بردارد.

ترامپ اغلب تاکید می‌کند که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای خود را متوقف خواهد کرد. این ادعا درست است چرا که آخرین آزمایش هسته‌ای کره به ۱۴ ماه پیش برمی‌گردد، اما روز سه شنبه جین هاسپل رییس سازمان سیا اعلام کرد دولت پیونگ یانگ در حال توسعه موشک‌های مسلح به بمب اتم و دور برد است که تهدید مستقیم علیه آمریکا به شمار می‌رود.

درباره بخشی از گزارش که به ایران مربوط است، کوتز گفته تهران به حمایت هایش از تروریسم در اروپا و خاورمیانه و حمایت از حوثی‌ها در یمن و شیعیان در عراق ادامه میدهد.

او گفته بر این باور است که اصولگرایان تندرو‌ در ایران همچنان رقبای میانه روی خود را به چالش می‌کشند. اما در باره بخش مهمی از ادعا‌های ترامپ درباره ایران که معتقد است ایران از برجام عدول کرده و روح برجام را نقض کرده است، کوتز گفته تهران به تعهداتش به توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از این توافق همچنان پایبند بوده است.

کوتز گفته ما معتقد نیستیم که فعالیت‌های کنونی ایران در راستای ساخت سلاح هسته‌ای باشد.

او همچنین تاکید کرده با این حال مقام‌های ایرانی به طور علنی تهدید کرده‌اند که اگر منافق اقتصادی برجام از جمله فروش نفت و لغو تحریم‌های آمریکا علیه مبادلات مالی ایران با جهان از برجام خارج خواهند شد.

ترامپ توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ خوانده و هشدار داده که ایران به دنبال دستیابی به سلاح‌های خطرناک است. توافق هسته‌ای همچنان با حمایت اروپایی‌ها پابرجاست.
 
به گزارش رویداد۲۴ امروز حمید بعیدی نژاد خبر داده سازوکار ویژه مالی امروز رونمایی با نام INSTEX خواهد شد. او گفته «مقر این نهاد مالی در پاریس است و هر سه کشور اروپایی سهامدار آن هستند و رئیس آن فردی آلمانی است.» اگر امروز این تصمیم عملی شود، احتمال حفظ برجام وجود دارد، در غیر این صورت بعید است برجام تا عید نوروز دوام بیاورد.

سناتور آرگوس کینگ از جین هاسپل در جریان جلسه استماع سوال کرده که آیا ایران در برجام خواهد ماند یا خیر؟

هاسپل پاسخ داده ایران تاکنون در برجام مانده، اما سران ایران قصد دارند اقداماتی انجام دهند که پایبندی آن‌ها به توافق را تضعیف خواهد کرد. آن‌ها آمادگی عقب‌نشینی از برجام را در صورتی که چنین تصمیمی داشته باشند کسب کرده‌اند. در نتیجه در حال حاضر به طور فنی به این توافق پایبندند، اما مجادلاتی در بین خودشان هست که می‌گوید اگر فواید اقتصادی برجام حاصل نشود چه تصمیمی اتخاذ کنند.
 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان