تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

عفو ۵۰ هزار زندانی چقدر در منابع مالی دولت صرفه جویی می‌کند؟

رئیس قوه قضائیه در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از عفو ۵۰ هزار زندانی خبر داده است. این عفو می‌تواند غرامت یک ساله دولت به کشاورزان را جبران می‌کند.
صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیاردی عفو ۵۰ هزار زندانی/ وقتی «عفو گسترده» غرامت یک ساله دولت به کشاورزان را جبران می‌کند
رویداد۲۴ خبر عفو ۵۰ هزار زندانی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آن دست خبر‌هایی است که باید آن را به فال نیک گرفت. چرایی آن هم مربوط به هزینه‌هایی است که نگهداری هر زندانی به دولت تحمیل می‌کند.

آنطور که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه امروز دوشنبه اعلام کرده، به مناسبت دهه فجر و آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ۵۰ هزار زندانی عفو داده شده است. به گفته وی، عده‌ای آزاد و به عده‌ای تخفیف مجازات داده می‌شود.

نزدیک به ۱۰ روز قبل بود که اقتصاد۲۴ در گزارشی به بررسی سرانه هر زندانی پرداخته و عنوان کرده بود که مجموع زندانیان در کشور در هر سال ۱۳ هزار میلیارد تومانی هزینه بر دولت تحمیل می‌کنند.

اقتصاد۲۴ در آن گزارش و پیش از اعلام تعداد زندانیانی که مورد عفو قرار گرفتند، اشاره کرده بود که «چرا باید از این خبر خوب استقبال کرد؟ برابر آخرین آمار‌های ارائه شده اگر کل هزینه‌های مربوط به سازمان زندان‌ها را که شامل نیروی انسانی (رئیس زندان، دادستان امور زندان، نگهبان و…) هزینه‌های رایج (غذا، پوشاک، مکان و…) را محاسبه کنیم به رقم ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هر زندانی در ماه می‌رسیم. این رقم هزینه‌ای است که هر زندانی در ماه به کشور تحمیل می‌کند.»

این گزارش نشان می‌داد که برابر آمار‌ها هم‌اکنون ۲۴۰ هزار زندانی در کشور وجود دارد که با احتساب هزینه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای هر زندانی به رقمی بالغ بر ۱.۰۸۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (بیش از یک هزار میلیارد تومان) در ماه می‌رسیم که این عدد در سال به ۱۲.۹۶۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (در حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان) می‌رسد.

اگر سرانه هزینه‌هایی که هر زندانی دارد را با احتساب تورم، افزایش قیمت کالا‌های اساسی و برخی نوسان های نرخ ارز، حدود ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای آزادسازی این ۵۰ هزار زندانی صرفه‌جویی شده است. عددی که شاید در یک مقیاس بتوان آن را با غرامتی که هر ساله به کشاورزان پرداخت می‌شود، مقایسه کرد، هزینه‌ای که دولت می‌تواند برای بخش‌هایی هزینه کند که تا همین حالا هم با مشکلات بودجه‌ای بسیاری روبرو هستند.

اقتصاد۲۴ پیش از این هم گزارش داده بود که اهمیت اعداد مربوط به این زندانیان از آنجایی بیشتر می‌شود که بدانیم بودجه محیط زیست در سال جاری، ۲۵۴ میلیارد تومان بوده که قرار است با افزایش ۴۷ درصدی به ۳۷۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ افزایش یابد. یا در مثالی دیگر اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در سال جاری، ۴۳ هزار تومان بود که این رقم در لایحه بودجه ۹۸ از سوی دولت ۴۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
منبع: اقتصاد24
برچسب ها: عفو زندانیان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان