تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
پرویز عطایی:

بازگشت خاموشی فرصتی برای اتاق بازرگانی ایران است

یک صاحبنظر اقتصادی معتقد است علینقی خاموشی مدیر باتجربه‌ای است که در روزگار سخت برای بازگرداندن نقش و جایگاه اتاق بازرگانی در مجموعه اقتصاد کشور به عرصه انتخابات این نهاد صنفی بازگشته است.
بازگشت خاموشی فرصتی برای اتاق بازرگانی ایران است
رویداد۲۴ پرویز عطایی کارشناس اقتصادی با اشاره به ثبت نام خاموشی در انتخابات پیش روی اتاق ایران ادامه داد: اتاق بازرگانی هر کشوری "عرصه‌ی تجلی اراده‌ی بخش خصوصی و حمایت از اقتصاد ملی" است که اتفاقاَ اگر رنگ سیاست به خود بگیرد (همانگونه که در ده سال گذشته رنگ سیاسی گرفته) هم اتاق بازرگانی محکوم به شکست است و هم اقتصاد ملی با مشکلات مهمی مواجه خواهد شد (که در دو دوره‌ی گذشته اتاق چنین شده است).

او در ادامه با اشاره به مضیقه‌های کنونی فعالان اقتصادی در عرصه تجارت برون مرزی گفت: موفقیت‌های بین المللی آن روزی واقع می‌شود که تجربه‌ی پیشکسوتان" با توان و دانش نسل جوان " دست به دست هم بدهند و "سیاست مستقل ملی" را برای هر کشور تعریف، تصویب و اجرا کنند. "مجلس عوام انگلستان" و کنگره در آمریکا نمونه‌هایی در بیرون از مرز و "شورای نگهبان" با متوسط سن بیش از هفتاد سال در کشور خودمان، بخوبی نشان می‌دهد که قرار نیست افراد مجرب، صرفا به دلیل سن بالا، به خانه‌ی سالمندان هدایت شوند و یا ناظر دوباره کاری‌ها و آزمون وخطا‌های نسل جوان گردند. به همین دلیل ثبت نام مهندس خاموشی در این عرصه، یک اقدام شجاعانه، مدبرانه و در حد ایثار است، زیرا ایشان دیده اند و ما نیز می‌بینیم که در دوران غیبت ایشان در اتاق چه رانت خواری ها، چه تکیه به دولت‌ها و چه "بی خاصیتی هایی" که در اتاق بازرگانی بوقوع نپیوسته است.

عطایی تاکید کرد: در دوران رئیس جمهوری آقای هاشمی به دلیل تحریم‌ها و مشکلات سیاسی مربوطه، بانک مرکزی ایران دچار چه مشکلی شد و آلمان و ژاپن که نمی‌توانستند مطالباتشان را نقداَ وصول کنند نزدیک بود دولت هاشمی سقوط کند و چهره‌ی ایران در اقتصاد جهان ورشکسته اعلام شود. این مهندس خاموشی بود که با "دیپلماسی اقتصادی"، و به خطر انداختن آبروی شغلی اش توانست با بازرگانان آلمانی روابط صحیح و مذاکره سازنده ایجاد کند و وطن عزیزمان را نجات دهد بگونه‌ای که هم آلمان و هم ژاپن با استمهال ایران موافقت نمودند و ما از ورطه‌ی شکست نجات یافتیم.

این صاحبنظر اقتصادی ادامه داد: در داستان توقیف دریانوردان انگلیسی نیز این مهندس خاموشی بود که برخورد شعاری و تند رئیس جمهور وقت را به اعتدال کشاند و آن داستان نیز به خیر گذشت و کشور از عوارض ناصحیح آن در امان ماند.

پرویز عطایی در نهایت گفت: بی هیچ تردیدی ثبت نام این بار مهندس خاموشی برای اتاق بازرگانی ایران، با توجه به حسن شهرت و ایمان مثال زدنی و وقار تاثیرگذار این پیشکسوت عرصه‌ی مدیریت اقتصادی، فرصتی برای اتاق بازرگانی ایران است و آنان که می‌خواهند اتاق از" دولتی شدن" نجات یابد، آنان که می‌خواهند از " فساد و رانت خواری" در اتاق خبری نباشد و اتاق بازرگانی دوباره به "مجلس شورای اقتصاد بخش خصوصی" تبدیل شود، از حضور ایشان استقبال خواهند کرد. ‎
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان