تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۷
عضو کمیسیون عمران مجلس:

پیش از انقلاب مهندسان ایرانی پادوی مشاوران خارجی بودند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ایران در حوزه عمرانی پیشرفت های چشم گیری داشته و در بازسازی سوریه مشارکت دارد، گفت: پیش از انقلاب مهندسان ایرانی پادوی مشاوران خارجی بودند.

پیش از انقلاب مهندسان ایرانی پادوی مشاوران خارجی بودند

رویداد۲۴ قلی‌اله قلی زاده با اشاره به دستاوردهای عمرانی کشور در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اقداماتی در طول این چهل سال صورت گرفته که در برخی از موارد به معجزه شبیه است و شاید فشارهای دشمنان یکی از دلایل محقق شدن بسیاری از دستاوردها و موفقیت هاست.

وی با یادآوری اینکه ادامه حیات در شرایط تحریم ما را مجبور به اتخاذ راه هایی برای ادامه مسیر کرد، افزود: در حوزه عمرانی، ساختمان سازی و راه سازی که ابنیه هایی مختلف و پیچیده دارند همچون سدهای کارون یک، دو، سه و چهار که میلیاردها متر مکعب آب پشت آن جای گرفته و به دست نیروهای توانمند کشورمان ساخته شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: پیش از انقلاب احداث هیچ کدام از این سازه های عمرانی در توان مهندسان ایرانی نبود و به آنها اجازه نمی دانند و از مهندسان ایرانی با حضور خارجی ها به عنوان پادو استفاده می شد و زیر دست مشاوران خارجی کار می کردند و اجازه یادگیری در کار هم به آنها داده نمی شود.

قلی زاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر آزادراه تهران-شمال که یکی از پیچیده ترین راه سازی ها در طول چهل سال گذشته کشور است و اگر برخی از کارشناسان بررسی کنند، ۳۴ کیلومتر طول تونلی است که در آنجا احداث شده است، تونل ها، پل ها و راه هایی که احداث شده در نوع خود بهترین است و در حال حاضر مهندسین ایرانی بهترین طراحی ها را برابر با برترین ها در دنیا انجام می دهند.

وی افزود: شرایط اقتصادی کشور اجرای بعضی از طرح ها را میسر نمی کند در حالیکه طراحی های مهندسان ایرانی و مشاوره ای که در پروژه های عمرانی در چهل سالگی انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست و آن زمان اساساً اجازه طراحی به مهندسان ایرانی نمی دادند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در بخشی از این گفتگو بیان کرد: در انرژی هسته ای به صورت جهشی و معجزه وار پیشرفت کردیم و پیش از پیروزی انقلاب خوراک یک راکتور کوچک در تهران را از فرانسه تأمین می کردند و مهندسان ایرانی در این حوزه ورود کردند و امروز امکان تولید و ساخت راکتور و خوراک آن را داریم و در دنیا در انرژی هسته ای صاحب نظر هستیم.

قلی زاده تأکید کرد: در امور عمرانی، راه آهن و فرودگاه امروز در دنیا حرف برای گفتن داریم و مهندسین ما می توانند امروز با دنیا رقابت کنند.

وی همچنین در مورد وضعیت و پیشرفت های کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت های گرید یک ایران در کشورهای دیگر فعالیت می کنند و پروژه های مهمی چون ساخت فرودگاه و راهسازی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: امروز در بازسازی سوریه ایران مشارکت دارد و در سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور مقرر شد مهندسان ایرانی پروژه های مختلف آن کشور را اجرا کنند به جای آنکه اروپایی ها این پروژه ها را اجرا کنند و علاوه بر آن در عراق هم پروژه های بسیاری را اجرا می کنیم.

قلی زاده در مورد توافق راهبرد بلند مدت ایران و سوریه عنوان کرد: مقرر شده توافق های همکاری ایران و سوریه کوتاه مدت نباشد و بالای ۱۰ و ۱۵ ساله اجرایی شود تا شرکت های عمرانی بتوانند خدمات عمرانی و پیمانکاری را اجرا کنند.

وی تأکید کرد: موضوع همکاری ایران و روسیه بر اساس توافق و پیمانکاری است و موضوع سرمایه گذاری چندان مطرح نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان