تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷

آیا اقتصاد ایران درحال فروپاشی است؟

از زمانی که دونالد ترامپ در امریکا به عنوان رییس جمهوری وارد کاخ سفید شد، سیاست فشار بر اقتصاد ایران را در پیش گرفت.هدف ترامپ از اجرای این سیاست فروپاشی اقتصاد ایران و متقاعد کردن این کشور برای مذاکره مجدد با امریکا اعلام شده است
آیا اقتصاد ایران درحال فروپاشی است؟
رویداد۲۴ نشریه امریکایی فارین پالیسی نوشت : طرح متقاعد کردن ایران برای مذاکره مجدد با امریکا که هدف ترامپ از اولین روز ریاست جمهوری اش بوده است راه به جایی نمی‌برد. این حرفی است که نه مقامات ایران و کشور‌های هم پیمان این کشور بلکه رسانه رسمی امریکا یعنی فارین پالیسی هم تایید کرده است. فارین پالیسی که یکی از مهمترین رسانه‌های امریکا است در گزارش اخیر خود نوشت: با اجرای سیاست‌های تحریمی در شرایط کنونی، ممکن است به اقتصاد ایران فشار وارد شود و حتی اقتصاد کشور وارد فاز بحرانی شود، ولی ساختار اقتصاد این کشور به گونه‌ای است که با فروپاشی فاصله زیادی دارد. اقتصاد ایران در سال‌های اخیر از وابستگی خود به نفت کاسته است. صنایع مختلفی در ایران فعال هستند و ایران شرکای اقتصادی و سیاسی بسیار قدرتمندی دارد که در شرایط مختلف اقتصادی می‌تواند از کمک ان‌ها بهره گیرد. 

این نشریه در ادامه نوشت: کشور‌های روسیه و چین و هند از اصلی‌ترین و مهمترین شرکای ایران هستند که در سال‌های اخیر با سیاست‌های ترامپ هم مخالفت داشته اند. رییس جمهوری امریکا در همین دو سالی که در کاخ سفید حضور داشت با چین وارد جنگ تجاری شد و سطح روابط سیاسی اش با روسیه را تقلیل داد. جنجال‌ها و حاشیه‌هایی که بعد از انتخاب او به راه افتاد و روسیه را متهم به دخالت در انتخابات کرد در کنار تحریم‌هایی که بعد از اغاز به کارش علیه روسیه وضع کرد باعث شد تا دو قطب بزرگ اقتصادی غرب و شرق بیش از پیش از هم دور شوند.

فارین پالیسی با اشاره به بحران‌های ایجاد شده در کشور ونزویلا نوشت: ونزویلاهم یکی از دیگر از کشور‌هایی بود که به دلیل سیاست‌های امریکا با تنش اقتصادی روبرو شد. حذف درآمد نفت از اقتصاد ونزویلا باعث شد تا کارایی دولت از بین برود و نرخ رشد اقتصاد تنزل یابد. ترامپ در نظر داشت که ایران را نیز در وضعیتی مشابه ونزویلا قرار دهد، ولی او براورد نادرستی انجام داده بود، زیرا اقتصاد ایران ساختاری پیچیده‌تر و توسعه یافته‌تر از ونزویلا دارد و سطح روابط خارجی این کشور بسیار منسجم‌تر و وسیع‌تر است. ایران دوستانی دارد که به او در فروش نفت حتی در سال‌های تحریم کمک می‌کنند. همان طور که در جریان تحریم‌های قبلی هم به ایران کمک کردند.

هنری روم تحلیل گر مسایل ایران در مرکز مطالعات اوراسیا دراین مورد می‌گوید: فشار‌های امریکا به اقتصاد ایران آسیب وارد می‌کند. همانطور که در ماه‌های اخیر هم ما شاهد نشانه‌هایی از این فشار بودیم. افت ارزش پول ملی و کاهش نرخ رشد اقتصادی و کاهش درامد نفتی ایران از جمله این فشار‌ها است، ولی فشار‌های مذکور اقتصاد ایران را نابود نخواهد کرد.
برچسب ها: کاخ سفید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان