تاریخ انتشار: ۱۴:۳۳ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
کارشناس حوزه استارتاپ پاسخ داد:

استارتاپ‌ها با بحران نیروی کار چه کنند؟

پوریا آسترکی، کارشناس حوزه استارتاپ‌ها توصیه کرد: اگر هدف از کسب‌و‌کار مشخص باشد به نیروی کیفی اهمیت داده می‌شود و نیروی مازادی در استارتاپ‌ها حضور نخواهد داشت.
استارتاپ‌ها با بحران نیروی کار چه کنند؟
رویداد۲۴ پوریا آسترکی، کارشناس حوزه استارتاپ در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره مساله مازاد یا کمبود نیروی کار در استارتاپ‌ها گفت: نیروی کار در استارتاپ‌ها از بخش برنامه‌نویسی پیشرفته تا بخش بازاریابی و پشتیبانی باید تخصصی باشد. منظور از تخصص لزوما به‌معنای داشتن مدرک دکتری نیست بلکه داشتن دانش عملی است. این حوزه نوین و نوآورانه است و مزیت رقابتی آن‌ها همین تخصص و آشنایی آن‌ها با مسائل جدید است.

وی عنوان کرد: استارتاپ‌ها باید شاخصی را به‌عنوان شاخص اصلی مشخص و بر همین اصل تمرکز کنند. در روند بسیاری از شرکت‌ها این شاخص اصلی مشخص نیست در حالی که یک شاخص اصلی کمک می‌کند تا مسائل حاشیه‌ای پررنگ نشود.

آسترکی این شاخص اصلی برای هر کسب‌و‌کار را متفاوت دانست و گفت: برخی از صاحبان استارتاپ‌ها تصور می‌کنند بدون در نظر داشتن شاخص اصلی و تکیه بر نیروی کار قوی‌تر به‌نظر می‌آیند. در بازار نیز این مسئله مطرح است که اگر استارتاپی ۲۰۰ نفر نیروی کار داشته باشد راحت‌تر می‌تواند جذب سرمایه کند و ذهن سرمایه‌گذار به این سمت کشیده می‌شود که این استارتاپ بزرگ و قوی است.

وی درباره بحث مازاد نیرو در کشور گفت: ما در حوزه‌های دیگر نیز با نیروی کار زیاد رو‌به‌رو هستیم و مختص استارتاپ نیست. در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی هم با این مشکل رو‌به‌رو هستیم، اما به دلیل منابع بیشتری که در بخش دولتی هست این مشکل آسیب کم‌تری می‌زند و در حوزه استارتاپ این مازاد بسیار زیان‌بار است.

آسترکی بیان کرد: چه در تولید نرم‌افزار و چه در بازاریابی توانایی نیرو‌های کار کم است. برای مثال کاری که معمار نرم‌افزار باید در انتخاب تکنولوژی و نقشه راه تولید نرم‌افزار به‌درستی انجام دهد، توانایی انجامش را ندارد. در نتیجه کاری را که با دو برنامه‌نویس به راحتی قابل انجام بوده است باید ۱۵ نفری ادامه پیدا کند. همچنین باگ و به‌روزرسانی‌های پیاپی را به وجود می‌آورد. برای همین مجبور به افزایش نیروی کار می‌شویم که بخش پر‌هزینه‌ای هم هست.

وی گفت: اگر استارتاپ‌ها به‌دنبال افراد نخبه و حرفه‌ای باشند می‌توانند با گروه کوچکی استارتاپ را تشکیل دهند. ما باید هدف از کسب‌و‌کار را مشخص کنیم. اگر هدف خلق ارزش و به‌طور خاص ثروت باشد، کاری را که با پنج نفر نیرو می‌توان انجام داد را نباید با ۲۰ نفر انجام دهیم چرا که خلاف ارزش اولیه است.

آسترکی نیروی کیفی را مهم دانست و اظهار کرد: اگر نیروی انسانی ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند نیروی کیفی‌تری به‌کار گرفته می‌شود. این نیروی کیفی‌تر بین کسانی که به‌دنبال کار هستند رقابت ایجاد می‌کند. برای همین به‌دنبال آموزش بیش‌تر می‌روند و مهارت بیش‌تری کسب می‌کنند.

نیروی کار بهتر به‌معنای حقوق بیش‌تر نیست
 
وی گفت: نیروی کار بهتر به‌معنای حقوق بیش‌تر نیست بلکه همان مقدار مشخصی است که اگر بین ۱۰ نفر تقسیم شود خیلی بهتر است تا بین ۱۵ نفر تقسیم شود؛ بنابراین ترجیح من این است که نیروی کار کم باشد، اما با سرانه حقوق و کیفیت بالاتر. همین اهمیت دادن به کیفیت باعث تولید بیش‌تر و خدمات بهتر می‌شود که این به نفع کل جامعه است.

آسترکی با استناد به تجربه‌های استارتاپ‌های مطرح دنیا گفت: اینستاگرام زمانی که به‌وسیله فیسبوک خریداری و یونیکورن شد، فقط ۱۶ نفر پرسنل داشت. واتساپ نیز با ۵۰ نفر پرسنل به مبلغ ۱۹ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد.

به گفته او، یکی از دلایل ناموفق بودن استارتاپ‌ها در ایران تیم‌های بزرگ برنامه‌نویسی است.

آسترکی معتقد است: تیمی که یک اپلیکیشن می‌نویسد، نباید ۲۰ نفر باشد. برای مثال واتساپ امکانات محدودتری نسبت به تلگرام دارد، اما همین ایده را به‌خوبی پیاده کرده است.

وی علت کاربر‌های محدود پیام‌رسان‌های داخلی را این‌طور بیان می‌کند: پیام‌رسان‌های داخلی و به‌طور کلی بسیاری از استارتاپ‌ها می‌خواهند تمام امکانات را در اپلیکیشن بگنجانند و این کیفیت را پایین می‌آورد. در واقع واتساپ هم می‌توانست کانال و روش پرداخت را درون خود جای دهد، اما از این ویژگی‌ها دوری کرده و همان کار ساده را به‌خوبی انجام داده است.
 
نظرات شما
پیشخوان