تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

ورق در بازار مسکن برگشت!/ رکود مسکن متوقف شد

ورق در بازار مسکن بهمن‌ماه برگشت و بانک مرکزی می‌گوید تعداد معاملات در شهر تهران ۴۰ درصد افزایش یافته. رشد قیمت هم در حال نزدیک شدن به صفر است و شاهد کاهش پنج درصدی در تورم مسکن تهران بوده‌ایم.
ورق در بازار مسکن برگشت!
رویداد۲۴ گزارش مسکن بانک مرکزی تا حالا اینقدر خوشحال کننده نبود. شاید قیمت خانه سر به فلک کشیده باشد، ولی گزارش بهمن‌ماه کلی نکته مثبت و خوشحال کننده دارد.

به گزارش سرویس راهنمای خرید فرارو؛ خوب‌ترین خبر این است که بالاخره بعد از چندماه، سایه رکود از سر بازار مسکن کم شد و شاهد افزایش ۴۰ درصدی در رونق بازار بودیم. تازه سرعت رشد قیمت هم حسابی کم شده و میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی تنها ۱.۷ درصد افزایش داشته است.

۱- گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد بهمن‌ماه امسال در تهران ۹ هزار و ۳۴۳ مورد معامله مسکن انجام شده که این تعداد نسبت به ماه قبل با افزایش چشمگیر ۳۹ درصدی روبرو بوده. این درحالی است که دی‌ماه تنها شش هزار و ۷۲۱ مورد معامله مسکن در تهران انجام شده بود.

۲- شاید فکر کنید که رشد تعداد معاملات مسکن در بهمن‌ماه طبیعی باشد، اما اینطور نیست. بررسی معاملات مسکن در سال‌های گذشته نشان می‌دهد تعداد معاملات مسکن در بهمن‌ماه با کاهش روبرو است، اما این اتفاق در بهمن‌ماه امسال نیافتاده و شاهد رشد ۳۹ درصدی در تعداد معاملات مسکن بوده‌ایم.

۳- متوسط قیمت مسکن در تهران بر اساس اعلام بانک مرکزی نسبت به ماه قبل تنها ۱.۷ درصد افزایش داشته و در حال حاضر قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۹ میلیون و ۹۶۷ هزار تومان است. البته باید توجه داشت که وزارت راه و شهرسازی در گزارش خود از وضعیت مسکن تهران در بهمن‌ماه میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران را یک میلیون و ۶۶ هزار تومان اعلام کرده بود.
بیشتر بخوانید: چقدر باید صبر کنم تا صاحبخانه شوم؟
۴- خبر خوب دیگری که می‌توان از گزارش بانک مرکزی در مورد وضعیت مسکن در تهران نتیجه گرفت، کاهش چشمگیر تورم مسکن است. گزارش دی‌ماه نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه مسکن در این ماه به ۹۱ درصد رسیده بود. به عبارتی میانگین قیمت مسکن در دی‌ماه ۹۷ نسبت به دی‌ماه ۹۶ حدود ۹۱ درصد افزایش پیدا کرده بود. رقمی که در بهمن‌ماه کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه مسکن به ۸۵ درصد رسیده است.

۵- هر چند میانگین قیمت مسکن در بهمن ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان محاسبه شده، اما خانه‌های متری پنج، شش میلیون تومان بیشترین خریدار را داشته‌اند و حدود ۱۰ درصد معاملات مسکن با قیمت متری بین پنج تا شش میلیون تومان انجام شده است.

۶- چند ماهی می‌شود که با گران‌شدن مسکن، خریداران بیشتر به خانه‌های کوچک علاقه‌مند شده‌اند، اما بهمن‌ماه برای اولین بار پرطرفدارترین واحد‌های مسکونی واحد‌های ۵۰ تا ۶۰ متر بودند.

به گزارش فرارو این در حالی است که اوایل امسال خانه‌های ۷۰ تا ۸۰ متری طرفدار زیاد داشتند و با گذشت زمان متراژ خانه‌ها در معاملات مسکن پایین و پایین‌تر آمده است. طوری که حدود نصف معاملات مسکن انجام شده در مورد خانه‌های کوچکتر از ۷۰ متر بوده است.

۷- بهمن‌ماه قدرت خرید مردم تا حدودی برگشت. طوری که خریدار‌ها یمسکن توانستند سراغ خانه‌های گران‌قیمت‌تر بروند. در ماه‌های قبل ارزان‌ترین بازه قیمت مسکن یعنی ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بیشترین مشتری را داشت، اما بهمن‌ماه بیشتر خریداران جذب خانه‌های ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیونی شده است. با این وجود همچنان بیش از نصف معاملات مسکن کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
3
چی میگین؟ مگه قدرت خرید مرذم افزایش یافته ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
1
3
راست میگن آقازاده ها دارن میخرن نه مردم عادی
بی نام
|
United States of America
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
3
نشستی داری چی میبافی
کام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
1
0
تنهایی به این نتیجه رسیدی .حتما جنس محلتون خیلی خوبه ..البته جنس بانک مرکزم عالی بوده..راستس کدوم امار بانک مرکز درست بوده که این باشه . واینکه شما یه نظریه را چقدر با هیجان تعریف میکنی...
کام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
1
0
فرارو جان معلومه که وابسته هستی.داداش وابستگی همیشه بد و اخه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان